Březen 2010

Konečná zastávka Jitona, Žďárského ulice a Mercedes Citaro ev. č. 39

13. března 2010 v 18:52 Monografie zastávek
Ve čtvrtek 4. března jsem si udělal cestu linkou č. 8 až na její konečnou s názvem Jitona, která se nachází na konci Žďárského ulice. Název konečné zastávky je poměrně nový, k přejmenování zastávky oficiálně došlo v prosinci 2008, ale ještě v lednu 2009 se na autobusech s displejem zobrazoval předchozí název "Tusculum" (viz tato fotka), a u autobusů, které nemají displej, ale používají cedule s označením linky, se název "Tusculum" objevuje dodnes (patrné to je například na ceduli tohoto autobusu).

Samotná zastávka leží již v katastru obce Kožichovice. V jízdních řádech autobusů linkové dopravy, jejichž vybrané spoje na tuto zastávku také jezdí, je uveden název "Kožichovice, Jitona".
Ani na zastávkovém stojanu této konečné zastávky nebyl změněn název zastávky, dodnes je tam k vidění částečně "otrhané" slovo Tusculum. Vidět je to třeba v pravé části tohoto obrázku.

Nutno dodat, že ani název Tusculum nebyl názvem původním. Název zastávky se měnil, stejně jako název sousední nábytkářské továrny, vícekrát. Pamatuji si, že někdy v 1. polovině 90. let se zastávka jmenovala UP závody.

Na konečnou zastávku u Jitony jsem přijel spojem linky č. 8, který jede ze zastávky Samešova ve čtvrti Nové Dvory a dále přes Karlovo náměstí, k Jitoně přijíždí cca ve 13:41. Vozidlo, kterým jsem přijel, zůstalo stát na ploše před Jitonou až do 14:30, kdy odjelo na jednom ze spojů linky č. 8 (jde o spoj jedoucí pouze na Karlovo náměstí, kde se změní na linku č. 9, pojede do Poušova, následně hned zpět na Karlovo náměstí, a poté opět na jednom ze spojů linky č. 8 k Jitoně).

Takže to znamenalo, že jsem měl hodně času k pořízení různých fotek tohoto autobusu ze všech možných stran a úhlů pohledu.
A který z 26 autobusů, které v současnosti v rámci MAD Třebíč jezdí, jsem zde takto zaznamenal?

Tento autobus při pohledu z venku na první pohled zaujme netradiční barevnou kombinací, která dává tušit zajímavou minulost vozidla.

Autobus byl jedním z exponátů veletrhu Autotec 2006, jak dokazuje tato a tato fotka; a návrh designu polepu autobusu byl předmětem soutěže pro studenty českých středních škol. Podrobnosti o designu autobusu i samotné soutěži uvádí tento článek ze stránek www.BUSportal.cz.

Autorka vítězného návrhu Kateřina Kvardová, tehdejší studentka Střední školy uměleckých řemesel v Brně, má svůj vítězný návrh zobrazen i na svých osobních stránkách, viz tady. :-)


Kromě Mercedesu Citaro s evidenčním číslem 39 jsem ve Žďárského ulici pořídil i několik nových obrázků Karosy B952 s evidenčním číslem 29, která se od ostatních vozidel stejného typu, které jezdí v rámci MAD Třebíč, odlišuje zelenými pruhy na bocích autobusu, které jsou pozůstatkem dřívějšího reklamního polepení. Fotky této Karosy naleznete zde.

Jak se na přelomu února a března a ještě onoho 4. března, kdy jsem byl ve Žďárského ulici, zdálo, že jaro už definitivně zvítězilo nad zimou, opak byl pravdou a po několikerém sněžení se v Třebíči v dalších dnech držel sněhový poprašek, jak je vidět třeba na tomto obrázku z 8. března.