Duben 2010

Horácká rally, uzavření Karlova náměstí a zastávky MHD na autobusovém nádraží

14. dubna 2010 v 7:53 Aktualizace fotogalerie
V sobotu 3. dubna 2010 se konala, stejně jako každý rok, Horácká rally Třebíč 2010. V dřívějších letech se konala v podzimních měsících jako závěrečný závod celého ročníků soutěží v rally, letos to ale bylo jinak, a seriál soutěží zavítal na Třebíčsko již počátkem dubna.

Start i cíl tohoto závodu se konal - stejně jako asi každý rok - na třebíčském Karlově náměstí.
A každý rok má tato akce, stejně jako květnové Třebíčské slavnosti piva, vliv na třebíčskou městskou autobusovou dopravu.
Při konání těchto akcí je totiž uzavřena větší část Karlova náměstí, kvůli které není možné obsloužit zastávky Karlovo náměstí, centrální bod MAD Třebíč, kde je možné i přestoupit vzájemně mezi jednotlivými autobusovými linkami (zejména právě o víkendu, kdy se uvedené akce konají).

Zastávky na Karlově náměstí se v takovémto případě pravidelně přesouvají na autobusové nádraží, a nejinak tomu bylo v případě první letošní dubnové soboty.
Již asi od poloviny března bylo ve všech autobusech (vždy na okno na levé straně inteiéru autobusu) vylepeno oznámení o dočasném přesunutí zastávek z Karlova náměstí na autobusové nádraží. Je to vidět i na fotkách ze druhé poloviny března a z počátku dubna, jako třeba tady nebo tady.
Už v pátek 2. dubna odpoledne se na Karlově náměstí stavělo pódium a byly zde instalovány zábrany, které druhý den ohrazovaly prostor pro automobily.
Tyto zábrany je vidět na dvou obrázcích ze druhého dubna, tady a tady.

Od časného rána soboty 3. dubna již autobusy nejezdily přes Karlovo náměstí, ale ve směru od Nových Dvorů odbočily u hlavní pošty vlevo do ulice Bedřicha Václavka, a přes Masarykovo náměstí a Komenského náměstí dojely na autobusové nádraží.
Linky jedoucí z Boroviny odbočily na autobusové nádraží hned po sjetí kopce z Boroviny.
Spoje jedoucí ze čtvrti Domky jely rovněž přes Masarykovo náměstí a horní část Komenského náměstí na autobusové nádraží, a spoje linek č. 2 a 3 jedoucí z a na Podklášteří použily, jako jediné, starého vjezdu na autobusové nádraží (z ulice Vítězslava Nezvala).


Další fotky z uvedeného dne můžete najít v galeriích jednotlivých autobusů, které se během té soboty objevily na spojích třebíčské MHD - Tedomů ev. č. 22 a 44, Mercedesů ev. č. 23 a 32, a Karos s evidenčními čísly 26, 29, 38 a 47.

Na autobusovém nádraží jsem pořídil i dva krátké videozáznamy, zachycující odjezd autobusů od nástupiště B. Videozáznamy jsou nahrány na mém profilu na YouTube, zhlédnout je můžete i kliknutím na tento odkaz a tento odkaz.

Fotky ze druhé poloviny března a z počátku dubna, několik krátkých videozáznamů, úvahy o budoucnosti třebíčské MHD

4. dubna 2010 v 10:31 Aktualizace fotogalerie
Ve dnech 18. a 19. března a dále od 1. do 3. dubna jsem pořídil několik desítek více či méně povedených fotek v třebíčských ulicích, zaznamenávajících i provoz 26 autobusů třebíčské městské autobusové dopravy. (Jak jsem už napsal v jednom ze dřívějších článků, je-li fotka alespoň trochu povedená, tak ji do galerie na těchto stránkách vložím, s tím, že případně smazat ji v budoucnu mohu kdykoliv :-) ).

Kromě "vítězství jara nad zimou" :-) je na těchto fotkách zaznamenáno i několik drobných změn na vzhledu autobusů - na pravé bočnici Mercedesu Conecto2 s evidenčním číslem 23 a Mercedesu Conecto s číslem 35 se objevilo nové reklamní polepení, jde o reklamu na banku GE Money Bank.

Karosa B932 s evidenčním číslem 21, která měla ve druhé polovině roku 2009 celovozovou reklamu na totu banku, dostala novou nálepku s názvem dopravce (ta předchozí byla prakticky celá stržená) - viz porovnání stavu "před" a "po".
V uvedených dnech jsem pořídil také několik krátkých videozáznamů z provozu třebíčských městských autobusů. Nahrál jsem je na stránky YouTube, viz tento odkaz.

V sobotu 3. dubna bylo po celý den uzavřeno Karlovo náměstí, a to i pro městskou autobusovou dopravu. Důvodem bylo konání Horácké rally, která zde měla oficiální start i cíl.
Náhradní zastávky byly zřízeny (tak jak tomu vždy bývá při takovýchto uzavírkách Karlova náměstí) na autobusovém nádraží, kam autobusy všech linek zajížděly. Fotky z tohoto dne a samostatný článek k tomuto tématu sem uvedu během příštího týdne.


Tématu možnosti vypovězení smlouvy na provozování městské autobusové dopravy s TRADO-MAD nebo úvah o založení samostatného třebíčského dopravního podniku a okolností nevypovězení této smlouvu na únorovém městském zastupitelstvu se třebíčský starosta Ivo Uher věnoval i v březnovém vydání Třebíčského zpravodaje; nebo i v dubnovém vydání Třebíčských novin, kde odpovídal na otázky pokládané čtenáři tohoto měsíčníku. Na dotaz, kde by radnice vzala peníze na nákup nových autobusů, když by byl založen samostatný dopravní podnik, starosta odpověděl, že "V současné době existují dva dotační tituly, ze kterých je možné částečně financovat nákup ekologických vozidel. Jedná se o ROP NUTS II Jihovýchod a dále jsou to i tzv. Švýcarské fondy. Koneckonců, pokud se jedná o vozidla, která jezdí na stlačený zemní plyn, zde určitou dotaci poskytuje i stát ze svého rozpočtu, případně poskytuje daňové zvýhodnění na plyn v hromadné dopravě. Obecně vzato však předpokládám financování leasingem, s akontací hrazenou z investičního úvěru města nebo městského rozpočtu".
Dále starosta uvedl (jako odpověď na jiný dotaz), že "je pravděpodobné, že by korunové jízdné tuto službu ještě trochu městu prodražilo. Pracujeme na optimalizovaném modelu celého systému. Lépe řečeno, najímáme si k tomu skutečně expertní firmu. Až ušetříme, pak zavedeme jízdné za korunu".