Květen 2011

Předčasné ukončení uzavírky Koželužské ulice

29. května 2011 v 14:19 Mimořádnosti v provozu
Uzavírka Koželužské ulice v Borovině (která platila pouze pro individuální automobilovou dopravu; autobusy MAD Třebíč měly vjezd povolen), jejímž důvodem bylo odstranění tzv. technologického mostu nad Koželužskou ulicí a provedení výkopu pro nové potrubí, skončila dříve, než bylo plánováno - měla skončit dnes o půlnoci, ale minimálně už dnes ve 13 hodin byla ulice již průjezdná, výkop v silnici dokončen a technologický most již byl v tu dobu odstraněn.

Nezvyklý pohled na Koželužskou ulicí, nad kterou už nestojí tento technologický most, nabízí tato fotka a tato fotka Mercedesu Conecto s ev. číslem 23, a také toto video, zaznamenávající stejný autobus před příjezdem k zastávce Borovina, BOPO.

Pro srovnání - pod tímto odkazem je k dispozici video, pořízené 27. dubna 2011 a dokumentující provoz autobusů MAD Třebíč na Koželužské ulici, právě i pod tímto technologickým mostem.

Fotky a videa z minulých dvou týdnů

26. května 2011 v 19:44 Aktualizace fotogalerie
Do galerie obrázků jsem postupně nahrál fotky s datem pořízení do 25. května. Zvlášť jsem se zaměřil na několik míst, která právě změnila nebo brzy změní svoji podobu.
Patří mezi ně i prostor u zastávky Borovina, BOPO, u tzv. technologického mostu, jehož dny jsou v tuto chvíli již prakticky sečteny; nebo dolní strana Karlova náměstí v pozadí s nově omítnutou budovou radnice (viz fotka z 22. května - v tu dobu ještě stálo lešení na sousední budově městského úřadu).
Za zmínku stojí i nedávno vypuštěný Borovinský rybník, který tvoří pozadí této fotky nebo této fotky.

Na toto video jsem 25. května zdokumentoval i provoz autobusů v místě dopravního omezení v Koželužské ulici, tentokrát z opačné strany - ve směru od zastávky Za rybníkem. I zde je vidět zmíněný technologický most.

Postupující práce na přestavbě týnské křižovatky na kruhový objezd přinesly i zajímavou změnu, kdy jezdily autobusy jinou trasou, než po provizorní spojce, která byla za tímto účelem v předstihu vybudována.
Tady je odkaz na video pořízené z autobusu jedoucího právě jinou trasou (blíže původní křižovatce) než po provizorní spojce, a pod tímto odkazem je k dispozici video dokumentující jízdu autobusů touto odlišnou trasou.

Další nová videa, zaznamenávající provoz autobusů městské dopravy na různých místech města Třebíče, můžete najít v seznamu mých videí nahraných na YouTube.

"Silničáři kvůli opravě mostu uzavřou silnici v Borovině"

22. května 2011 v 22:54 Mimořádnosti v provozu
Na víkend 28. a 29. května je naplánovaná úplná uzavírka úseku Koželužské ulice mezi křižovatkou s Řípovskou ulicí a křižovatkou s ulicí Hájenky.

Jak uvádí tento článek, tak autobusy MAD Třebíč budou mít, na rozdíl od individuální automobilové dopravy, průjezd dotčeným úsekem povolen, takže k omezení v MHD nedojde.

Provoz v tomto úseku Koželužské ulice je, z důvodu prací na rozšiřování vozovky, už několik týdnů sveden do jednoho jízdního pruhu a je řízen semafory - viz toto video z 27. dubna; nebo toto nové video z neděle 22. května - na tomto videu je také dobře vidět tzv. technologický most, který vede i nad Koželužskou ulicí, a jehož demontáž je právě důvodem plánované dvoudenní uzavírky silnice.

Přidám ještě jednu "informaci o neomezení provozu MHD".

Třebíčské slavnosti piva, které se konají pravidelně od roku 1996, a to vždy vybrané dva dny (pátek + sobota) ve druhé polovině května, se od roku 2000 do roku 2010 konaly na Karlově náměstí.
Ale zamítavý postoj příslušných pracovníků třebíčského městského úřadu k povolení uzavírky západní poloviny náměstí vedl organizátory slavností ke změně a 16. třebíčské pivní slavnosti se budou konat 27. a 28. května na zimním stadionu a v jeho okolí - tedy na stejném místě, kde se - jestli si to správně pamatuji - konaly i v letech 1996 - 1999.

Tím pádem se konání Třebíčských pivních slavností letos obejde bez omezení provozu městské autobusové dopravy - sice bude uzavřena ulice Kateřiny z Valdštejna, ale po ní žádná linka MAD Třebíč nejezdí.

Vyřazení Karosy B931 ev. č. 40 a Mercedesu O405 ev. č. 33

13. května 2011 v 23:02 Zajímavosti z provozu
V průběhu dubna 2011 byly vyřazeny z provozu dva autobusy. Karosa B931 se SPZ TR 99-90 a evidenčním číslem 40, a Mercedes O405 s RZ 3J9 10-74 a evidenčním číslem 33.

Počet autobusů MAD Třebíč se tím snížil z 27 na 25, z toho 12 jich je nízkopodlažních.

Aktuální stav vozového parku je následující:

Karosa B932 - 5 ks (ev. č. 21, 38, 45, 48, 49)
Karosa B932E - 3 ks (ev. č. 30, 41, 46)
Karosa B952 - 3 ks (ev. č. 26, 29, 47)
Mercedes Citaro - 5 ks s naftovým pohonem (ev. č. 27, 28, 32, 39, 42) + 2 ks s pohonem na CNG (ev. č. 25, 50)
Mercedes Conecto - 2 ks typu Conecto O345 C (ev. č. 31, 35) + 2 ks typu Conecto II (ev. č. 23, 56)
Tedom C12G - 3 ks (ev. č. 22, 44, 55)

Zastávka Jitona a její zajímavosti

7. května 2011 v 19:26 Monografie zastávek
V tomto článku z března 2010 jsem napsal několik informací o konečné zastávce linky č. 8 u Jitony, o jejich změnách názvu (UP závody, poté Tusculum a od roku 2008 právě Jitona) apod., zde přidávám několik dalších informací o této zastávce.

Tato zastávka je v rámci MAD Třebíč výjimečnou zastávkou i z jiného pohledu. Jde o jednu z posledních dvou zastávek (tou druhou je zastávka Mototechna v Brněnské ulici), jejíž plechová "bouda" má zadní stěnu z měkkého vlnitého materiálu, a nikoliv z rovného nebo vlnitého plechu, který je použit u téměř všech ostatních plechových čekáren, které na třebíčských zastávkách MHD dosud stojí.
Stejný materiál zadní stěny byl například i u "boudy", která stávala na zastávce Nemocnice (ve směru jízdy do centra města) do roku 1995, než zde začala výstavba ramp silničního nadjezdu, a kdy byla zastávka přesunuta o několik desítek metrů západním směrem (až před budovu okresního soudu).

Další zvláštností u zastávky Jitona je plechová cedulka, upevněná na prkně, sloužícím jako opěradlo; která je jediným exemplářem z cedulek, které byly přibližně v polovině 90. let přimontovávány na tehdejší zastávkové stojany, na kterých tehdy ještě nebýval název zastávky uveden; a až tyto cedulky to změnily. Ale pamatuji si, že na některých zastávkách dlouho nevydržely, možná se staly obětí vandalismu.
Ostatní cedulky s názvy ostatních zastávek jsou dávno minulostí (minimálně od doby, kdy došlo k instalaci nových - tedy těch, které jsou na zastávkách dodnes - zastávkových stojanů, což bylo přibližně už před 10 lety).

Dne 6. května jsem po delší době pořídil u zastávky Jitona fotky autobusů. Na spoji, který přijíždí v 13:41 od zastávky Samešova, 49 minut zde stojí, a až v 14:30 jede na spoji linky č. 8 na Karlovo náměstí, jel Mercedes-citaro s evidenčním číslem 28.
Na spoji s odjezdem od Jitony ve 14:10, který jede jako linka č. 8 jen na zastávku U lípy, odkud ihned pokračuje jako linka č. 4 až do Týna, jela Karosa B932 se SPZ TR 98-55, na které jako jediné z autobusů, které dostaly na přelomu let 2010 a 2011 nový nátěr, nebyla navrácena nálepka s evidenčním číslem (38).
Na tento spoj najíždí k Jitoně po 14. hodině služebně bez cestujících jiný autobus, který předtím jede na jiné lince.
Pokud jede na tomto spoji autobus bez displeje, jede s označením linky č. 4 už od Jitony.

Kromě fotek jsem na zastávce Jitona pořídil i krátké video, dokumentující kromě odjezdu Karosy B932 s ev. č. 38 i plechovou čekárnu s popisovanou vlnitou zadní stěnou a zrezivělou cedulkou (tím posledním exemplářem z cedulek z poloviny 90. let) s (již neplatným) názvem "Tusculum".
Video můžete zhlédnout po kliknutí na tento odkaz.

Fotky a videa z konce dubna 2011

1. května 2011 v 0:58 Aktualizace fotogalerie
Do galerie obrázků jsem nahrál fotky dokumentující provoz autobusů MAD Třebíč v období od 26. do 29. dubna, ve většině případů s kulisou svěží jarní zeleně. :-)

Kromě dvou videosestřihů z 27. dubna, na které odkazuji v předchozím článku, jsem nahrál na své stránky na YouTube 5 dalších kratších videí z 29. dubna:


Kromě nových reklamních nálepek se u některých autobusů v minulých týdnech objevila i jiná nová nálepka, nalepená na okně naproti prostředním dveřím v interiéru autobusů, upozorňující na povinnost mít u sebe jízdní doklad po celou dobu přepravy.
Nálepku je dobře vidět na této fotce z interiéru Mercedesu Conecto ev. č. 31.