Zastávka Jitona a její zajímavosti

7. května 2011 v 19:26 |  Monografie zastávek
V tomto článku z března 2010 jsem napsal několik informací o konečné zastávce linky č. 8 u Jitony, o jejich změnách názvu (UP závody, poté Tusculum a od roku 2008 právě Jitona) apod., zde přidávám několik dalších informací o této zastávce.

Tato zastávka je v rámci MAD Třebíč výjimečnou zastávkou i z jiného pohledu. Jde o jednu z posledních dvou zastávek (tou druhou je zastávka Mototechna v Brněnské ulici), jejíž plechová "bouda" má zadní stěnu z měkkého vlnitého materiálu, a nikoliv z rovného nebo vlnitého plechu, který je použit u téměř všech ostatních plechových čekáren, které na třebíčských zastávkách MHD dosud stojí.
Stejný materiál zadní stěny byl například i u "boudy", která stávala na zastávce Nemocnice (ve směru jízdy do centra města) do roku 1995, než zde začala výstavba ramp silničního nadjezdu, a kdy byla zastávka přesunuta o několik desítek metrů západním směrem (až před budovu okresního soudu).

Další zvláštností u zastávky Jitona je plechová cedulka, upevněná na prkně, sloužícím jako opěradlo; která je jediným exemplářem z cedulek, které byly přibližně v polovině 90. let přimontovávány na tehdejší zastávkové stojany, na kterých tehdy ještě nebýval název zastávky uveden; a až tyto cedulky to změnily. Ale pamatuji si, že na některých zastávkách dlouho nevydržely, možná se staly obětí vandalismu.
Ostatní cedulky s názvy ostatních zastávek jsou dávno minulostí (minimálně od doby, kdy došlo k instalaci nových - tedy těch, které jsou na zastávkách dodnes - zastávkových stojanů, což bylo přibližně už před 10 lety).

Dne 6. května jsem po delší době pořídil u zastávky Jitona fotky autobusů. Na spoji, který přijíždí v 13:41 od zastávky Samešova, 49 minut zde stojí, a až v 14:30 jede na spoji linky č. 8 na Karlovo náměstí, jel Mercedes-citaro s evidenčním číslem 28.
Na spoji s odjezdem od Jitony ve 14:10, který jede jako linka č. 8 jen na zastávku U lípy, odkud ihned pokračuje jako linka č. 4 až do Týna, jela Karosa B932 se SPZ TR 98-55, na které jako jediné z autobusů, které dostaly na přelomu let 2010 a 2011 nový nátěr, nebyla navrácena nálepka s evidenčním číslem (38).
Na tento spoj najíždí k Jitoně po 14. hodině služebně bez cestujících jiný autobus, který předtím jede na jiné lince.
Pokud jede na tomto spoji autobus bez displeje, jede s označením linky č. 4 už od Jitony.

Kromě fotek jsem na zastávce Jitona pořídil i krátké video, dokumentující kromě odjezdu Karosy B932 s ev. č. 38 i plechovou čekárnu s popisovanou vlnitou zadní stěnou a zrezivělou cedulkou (tím posledním exemplářem z cedulek z poloviny 90. let) s (již neplatným) názvem "Tusculum".
Video můžete zhlédnout po kliknutí na tento odkaz.
 


Komentáře

1 Tomáš Fiala Tomáš Fiala | E-mail | 8. května 2011 v 13:57 | Reagovat

Mám menší dotaz, který se ovšem netýká zastávky Jinota, takže doufám, že nevadí jeho umístění sem. Jde o linku č. 4, o nasazování autobusů o víkendu. Podle jízdního řádu předpokládám, že obraty stíhá jeden autobus, který je ovšem během dne vyměněn. Právě ty výměny mě zajímají.

Nejprve jsem jel spojem, který 12.08 je na zastávce A. Kratochvíla. Tam jen vůz s ev. č. 39. Potom jsem jel druhým směrem (14.34 na zastávce Kubišova), a to už jel vůz s ev. č. 46. Mezi těmito spoji tedy někdy muselo dojít k výměně, což mě zase tolik nepřekvapuje. Ale nevím, jak si vysvětlit třetí vůz linky 4 (ev. č. 21), který v 13. 45 projížděl služebně ulicí Kosmákova. Je možné, že by se v sobotu v rozmezí 12:00 - 15:00 na lince 4 vystřídaly celkem tři vozy? (Vůz 21 jel směrem k Poliklinice.)

2 Tom Tom | E-mail | 11. května 2011 v 14:21 | Reagovat

Zdravím, neuvažoval jste o tom, že byste svoje zkušenosti s třebíčskou MHD prezentoval na lepším webu s vlastní doménou? Nikoliv blogu..?
Pokud máte zájem, ozvěte se..byl by to výborný projekt, který v Třebíči chybí..

Hezký den

3 autobusytrebic autobusytrebic | 12. května 2011 v 22:15 | Reagovat

[1]: Ano, je možné, že se během i třeba jen dvou hodin na jedné lince o víkendu vystřídají i tři autobusy.
Nemám k dispozici oběhy autobusů, ale vycházím z vlastního pozorování. :-)
Viz tři fotky ze 17. dubna 2011: v 10 hodin byla v Týně na lince č. 4 Karosa s ev. č. 21, v 11 hodin to byl Tedom s ev. č. 44 a ve 12 hodin to potom byla Karosa ev. č. 46.
http://nd04.jxs.cz/612/484/ba97761988_75548411_o2.jpg
http://nd04.jxs.cz/897/689/e6284895f2_75548788_o2.jpg
http://nd04.jxs.cz/692/618/48345bdec0_75549062_o2.jpg

Tedom s ev. č. 44, který jel v 11 hodin na lince č. 4, pak ve stejný den jel na lince č. 5, viz fotka z Týna, pořízená o půl sedmé večer:
http://nd04.jxs.cz/783/404/0b527cf21b_75549761_o2.jpg

Těch přechodů jednoho autobusu mezi různými linkami je o víkendu víc. Třeba mezi linkami 6, resp. 3, a 7 - na těch 4 párech spojů, které o víkendu do Ptáčova jedou, jezdí autobus, který předtím na Karlovo náměstí přijel na spoji linky č. 3 nebo 6.
Pak taky platí, že autobus, který jel na spoji linky č. 5 v 13:30 od Hřbitova a přijel před 14. hodinou na zastávku Za rybníkem, pak jede z Boroviny bez cestujících na Karlovo náměstí, odkud odjede ve 14:15 na lince č. 6, na které pak jezdí celé odpoledne.

4 autobusytrebic autobusytrebic | 12. května 2011 v 23:42 | Reagovat

[2]: Zdravím,

možná, že nějaký jiný typ stránek by byl vhodnější, ale s formátem blogu také nejsem nespokojen.

Navíc, přesun na jiné stránky by pro mě znamenal znovu upravit a několik tisíc fotek, protože v upravené (vyladění barev, ořez apod.) podobě je mám jen s popiskem obsahujícím název těchto stránek.

Pozn. Moje stránky nejsou prvními stránkami, o kterých se dá říct, že prezentují zkušenosti s MHD Třebíč.

Už o několik let dříve existovaly tyto (nyní již delší dobu neaktualizované) stránky od jiných autorů, prezentujících mj. náměty na zlepšení městské autobusové dopravy v Třebíči: http://www.os-metropolis.info/mhd-trebic.htm

5 Tomáš Fiala Tomáš Fiala | E-mail | 15. května 2011 v 14:58 | Reagovat

[3]: Moc děkuji za objasnění. A co se týče mého názoru na přemístění stránek - nebyl by to dobrý nápad z kapacitních důvodů. Fotky přeci jen oproti textu zabírají dost místa a většina poskytovatelů nabízí 100 MB (.ic 250 MB), takže se tam mnoho obrázků nevejde. Na blogu je to s kapacitou mnohem lepší (přesně si ale nepamatuji, kolik se toho na jeden blog vejde).

6 autobusytrebic autobusytrebic | 15. května 2011 v 17:22 | Reagovat

[5]: Na stránkách Blogu je uvedeno, že kapacita jednoho blogu je 5 GB, což má znamenat okolo 50 000 fotografií nebo dva miliony stránek textu.
I když je asi pravda, že kdybych teoreticky přesouval fotky na jiné stránky, tak hodně hlavně starších méně povedených fotek bych tam už ani nepřesouval.

Ještě k těm oběhům:
Nevím, jestli to tak platí i v současné době (víkendový provoz moc nesleduji, daleko zajímavější je sledovat provoz v pracovní den :-) ), ale v loňském roce také platilo, že autobus, který jede dopoledne na lince č. 1, pak měl přibližně v 11 hodin pauzu a po ní pokračoval na lince č. 4.
Viz tyto dvě fotky z 22. května loňského roku - Karosa B732 s ev. č. 50 (které mimochodem v době pořízení fotek zbývalo jen posledních pár týdnů provozu) jela nejprve (asi po 10. hodině dopoledne) na lince č. 1, a asi o 2 hodiny později na lince č. 4:
http://nd03.jxs.cz/359/181/1c4171012f_65297187_o2.jpg
http://nd03.jxs.cz/570/857/55c589ae1d_65298261_o2.jpg

7 autobusytrebic autobusytrebic | 17. května 2011 v 0:21 | Reagovat

[3]: Situace, kdy jede v 13:30 od Hřbitova na lince č. 5, přijede před 14. hodinou do Boroviny, odtud pak jede bez cestujících na Karlovo náměstí, aby pak odtamtud jel ve 14:15 na lince č. 6, je zdokumentován na těchto třech fotkách z 27. listopadu 2010:
http://nd04.jxs.cz/825/119/fc4780f64e_71379758_o2.jpg
http://nd04.jxs.cz/756/014/7d66ce281e_71379892_o2.jpg
http://nd04.jxs.cz/703/732/c782a77f46_71380922_o2.jpg

8 Tomáš Fiala Tomáš Fiala | E-mail | 18. května 2011 v 18:44 | Reagovat

[6]:, [7]: Děkuji. Nedávno jsem si říkal, že by bylo dobré ty oběhy nějak vysledovat a zapsat (nejlépe formou tabulky). Ale bylo by s tím hodně práce a zabralo by to spoustu času. A občas dojde k nějaké změně či mimořádnosti, tak nevím, jestli by to mělo nějaký smysl. Také by asi bylo nutné nějak si jednotlivé spoje v JŘ označit (stačilo by asi označení trojmístné), třeba takto:

První číslo by bylo číslo linky (ve zkrácené podobě, takže ne 795004, ale 4.
Další dvě čísla by byla dle pořadí - v jednom směru liché číslo, ve druhém sudé. U linek 3 a 6, které (většinou) jezdí jen jedním směrem, by se asi používala lomítka...

9 autobusytrebic autobusytrebic | 20. května 2011 v 18:36 | Reagovat

[8]: Tak já předpokládám, že ty oběhy někde sepsány jsou, takže by bylo efektivnější je zjistit jinak, než dlouhodobým sledováním a pozorováním provozu. :-)
Ale stejně, do jakéhokoliv oběhu může být nasazen téměř kterýkoliv*** autobus, takže znalost oběhů se stejně vyplatí jen tehdy, až když na konkrétním spoji vidím konkrétní vozidlo, tak vím, na kterých dalších spojích (pravděpodobně) ve stejný den pojede.

*** Výjimkou jsou spoje, u kterých je garantována nízkopodlažnost - ale těch spojů moc není; a pak je tam omezení, že na lince č. 2 a č. 8 nesmí jet plynový autobus, protože by neprojel podjezdem pod vlakovým nádražím.

10 Tomáš Fiala Tomáš Fiala | E-mail | 22. května 2011 v 20:28 | Reagovat

[9]: Co se týče oběhů, já osobně jsem je ještě nikdy neviděl (a asi jen tak neuvidím), ale určitě existují. Docela by mě zajímalo, zda existují turnusové skupiny rozdělené do vícero dní - tedy že by šla udělat jakási "předpověď" na více dní dopředu. Ale vzhledem k relativně malému počtu spojů (ve srovnání s velkými městy a se železnicí) to není příliš pravděpodobně není.

11 autobusytrebic autobusytrebic | 22. května 2011 v 22:22 | Reagovat

[10]: V jednom případě se dá taková předpověď provést zcela určitě - a to o víkendech. Nedělní nasazení vozidel totiž bývá úplně stejné, jako je o den dříve, v sobotu.

Možná se dá jistý klíč najít i v dalších případech, třeba v pracovní dny večer, kdy už na lince č. 4 pendluje jediný autobus, tak během i čtyř za sebou následujících dní (v jednom pracovním týdnu) jezdil na těchto spojích stále stejný autobus.

Více mě k tomu nenapadá, oběhy autobusů opravdu moc nesleduji a nezajímám se o ně; tyto otázky by zasvěceněji zodpověděl asi někdo jiný.

12 Tom Tom | E-mail | 30. května 2011 v 0:18 | Reagovat

[4]:
Zdravíčko,

  co se týká fotografií. S tím problém nevidím - lze je hostovat buď na fotoserverech typu rajče, picasa, apod. Hostingy, které dělám mají 4 GB volného prostoru, kdy každý rok dojde k navýšení o 500 MB (hostuji u C4).
Blog zajisté není špatný, ale myslím si, že pěkný web s dobře vymyšlenou doménou a designem by zvýšil návštěvnost..

Hezký den

13 autobusytrebic autobusytrebic | 30. května 2011 v 13:42 | Reagovat

[12]: Díky za nabídku, ale v podstatě platí to, co jsem napsal hned na začátku této diskuse, že přesun na jakékoliv jiné stránky by pro mě znamenal nutnost znovu upravit všechny fotky autobusů, což by bylo hlavně časově velmi náročné a proto prakticky neproveditelné.

14 Tom Tom | 10. června 2011 v 12:58 | Reagovat

[13]:

Rozumím, pokud by však šlo také o finanční stránku, nemusíte se bát, nedal byste za záležitosti ohledně přesunu ani korunu..

Přesto díky, že jste se mnou tuto možnost prodiskutoval..
Přeji co nejvyšší návštěvnost..

Hezký den

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama