Nedávná minulost železničního přejezdu u nemocnice

26. října 2011 v 15:50 |  Z historie MHD Třebíč
V tomto článku, do kterého jsem sepsal své vzpomínky z provozu MHD Třebíč z 1. poloviny 90. let, jsem se zmínil i o železničním přejezdu u nemocnice, který spojoval Bráfovu ulici, resp. Purkyňovo náměstí, s Hrotovickou ulicí.

V 1. polovině 90. let jezdily po tomto přejezdu všechny spoje linek č. 1, 2, 4 i 8. Až uzavření tohoto přejezdu pro automobilovou dopravu, vynucené postupující stavbou nedalekých ramp nadjezdu, znamenalo (z větší části jen dočasný) odklon autobusových linek MHD Třebíč do Nádražní ulice, kde byla také zřízena nová zastávka Nádražní.
Podle informace, kterou jsem našel v jednom z tehdejších výtisků Horáckých novin, tak posledním dnem, kdy jezdily automobily (a tedy i autobusy MHD Třebíč) přes tento přejezd, byl 4. červen 1995. Od následujícího dne pak jezdily všechny spoje linek č. 1, 2, 4 a 8 Nádražní ulicí.

Zastávka Nemocnice byla v prvních měsících výluky obsluhována zvláštní linkou bez číselného označení, jezdící v trase Karlovo náměstí - Nemocnice. Linka jezdila pouze v pracovní dny, v období přibližně od 7 do 13 hodin.
Pravděpodobně od začátku roku 1996 (kdy vešel v platnost nový jízdní řád) došlo ke změně, tato zvláštní linka byla zrušena, a obsluha zastávky Nemocnice se řešila závlekem vybraných spojů linky č. 2.

Po otevření "západních" ramp nadjezdu, koncem srpna 1996, se linky č. 2 a 4 vrátily na svoji původní trasu okolo nemocnice, ale linka č. 1 (a snad i linka č. 8?) nadále jezdila Nádražní ulicí a podjezdem pod vlakovým nádražím. (Až později došlo ke změně, linka č. 1 začala znovu jezdit okolo nemocnice, zato většina spojů linky č. 2 byla přesměrována přes zastávku Nádražní.)

Zastávka Nemocnice ve směru jízdy do centra byla tehdy přesunuta o několik desítek metrů západním směrem - až do Bráfovy ulice, nedaleko vchodu do budovy okresního soudu.
Naopak zastávka ve směru jízdy z centra města byla přesunuta o několik desítek metrů směrem východním - z Bráfovy ulice (naproti výjezdu ze Sadové ulice) byla přesunuta až na Purkyňovo náměstí, naproti výjezdu z areálu nemocnice.
Pozůstatky zastávkového stojanu druhé popisované zastávky jsou patrné dodnes, nedávno jsem je zdokumentoval na toto video.

Výbornou dokumentací železničního přejezdu u nemocnice v jeho původní podobě, ještě bez ramp nadjezdu, najdete zde: fotka přejezdu se staženými závorami a fotka zaznamenávající mj. prostor, kde již dlouho stojí rampy nadjezdu. Jako datum pořízení fotky je uveden 23. únor 1994, tedy v době, kdy zbýval rok a několik měsíců do chvíle, kdy byl přejezd pro automobilovou dopravu (a tedy i pro autobusy MHD) navždy uzavřen.

Na této fotce z prvního čtvrtletí roku 1996 je dobře vidět, že přejezd už byl pro automobilovou dopravu uzavřen, použitelný byl jen pro chodce. Na této fotce ze stejného období je dobře vidět rozestavěné "západní" rampy nadjezdu.
 


Komentáře

1 Tom Tom | 13. listopadu 2011 v 23:05 | Reagovat

Výborný článek, rád jsem zavzpomínal..děkuji

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama