Spoj linky č. 8 s odjezdem ze zastávky Nádražní ve 22:13 h (pokračování)

7. listopadu 2011 v 16:01
V tomto článku jsem popisoval situaci, jíž jsem mnohokrát byl svědkem - že pozdně-večerní spoj linky č. 8 neodjíždí od zastávky Nádražní ve stanovený čas 22:13 h (čas odjezdu je uveden na jízdním řádu vyvěšeném na této zastávce, dále na internetové verzi jízdních řádů i v knižní verzi jízdních řádů MHD Třebíč), ale přibližně o 2 - 4 minuty dříve.

Samozřejmě považuji za nepřípustné, aby kterýkoliv spoj kterékoliv linky (a je lhostejné, jestli jde o MHD, nebo regionální autobusové spoje, nebo spoje jakýchkoliv jiných dopravních prostředků) odjel ze kterékoliv zastávky dříve, než je uvedeno v jízdním řádu.

Ale po bližším poznání situace jsem zjistil, že jízdní řád tohoto spoje linky č. 8 je nepochopitelně nastaven tak, že reálně ani není možné jej dodržovat, resp. v případě jeho dodržování přijede tento spoj na Karlovo náměstí až o několik minut později, než by podle jízdního řádu přijet měl!

Uvedený spoj má stanoven odjezd od zastávky Nádražní ve 22:13 h. Na další své zastávce na Komenského náměstí má být ve 22:14 h. A ve 22:15 má přijet na Karlovo náměstí. I těch 22:15 h, které jsou v jízdním řádu stanoveny, je v podstatě příliš pozdě na to, aby lidé mohli přestoupit na poslední spoje linek č. 1, č. 4 nebo č. 5, protože ty mají z Karlova náměstí odjíždět také ve 22:15 h. Na přestup tedy vychází čas 0 minut...

Navíc, to vozidlo, které jede na uvedeném spoji linky č. 8, přechází na Karlově náměstí na linku č. 3, která má stanoven odjezd ze zastávky Karlovo náměstí také na 22:15. Výstup a nástup cestujících má podle tvůrců jízdního řádu trvat také asi jen 0 minut...

Hlavním problémem tady je ale ještě něco jiného. Zatímco ostatní spoje linky č. 8 mají podle jízdního řádu ujet trasu Nádražní - Komenského náměstí - Karlovo náměstí za pět minut, tak tento pozdně-večerní spoj má tuto trasu ujet za dvě (!) minuty.
Podle měření vzdálenosti musí autobus jedoucí na lince č. 8 urazit mezi zastávkami Nádražní a Karlovo náměstí (zastávkou určenou mj. pro linku č. 3) 1326 metrů. Má-li podle platného jízdního řádu ujet tuto vzdálenost za 2 minuty, vychází průměrná rychlost 39,78 km/h. Podotýkám, že jde o rychlost průměrnou, tedy včetně případného zastavení na zastávce Komenského náměstí, včetně pomalejšího průjezdu křižovatkami nebo dávání přednosti vozidlům jedoucím po hlavní silnici atd.

Zjednodušeně řečeno, ujet trasu Nádražní - Komenského náměstí - Karlovo náměstí za stanovené dvě minuty (které i tak znamenají, že spoj linky č. 8 má přijet na Karlovo náměstí v okamžiku, kdy odtamtud mají podle platného jízdního řádu odjíždět spoje linek č. 1, 4 a 5) je prakticky nemožné, a pokud by odjížděl spoj linky č. 8 ze zastávky Nádražní opravdu až ve stanovených 22:13 h, dojel by na Karlovo náměstí se zpožděním čítajícím až několik minut, a toto zpoždění by takříkajíc přenesl na čtyři další autobusové spoje.

Dalším problémem je, že zatímco jízdní doba tohoto pozdně-večerního spoje mezi zastávkami Nádražní a Karlovo náměstí je zkrácena z 5 minut na (nereálné) 2 minuty, tak naopak jízdní doba tohoto spoje mezi zastávkami Jitona a Nádražní (10 minut) je stejná, jako je v tomto úseku i u ostatních spojů linky č. 8.
Je tomu tak přesto, že se dá reálně předpokládat, že pozdně-večerní spoj linky č. 8 jede téměř prázdnými ulicemi, takže např. nemusí čekat u křižovatek při dávání přednosti v jízdě; stejně tak se dá předpokládat, že na některých mezilehlých zastávkách tento spoj ani nezastaví, protože zde nikdo nechce nastoupit ani vystoupit...

S ohledem na výše uvedené skutečnosti se nedivím tomu, že uvedený spoj linky č. 8 přijede k zastávce Nádražní s přibližně tříminutovým náskokem (protože na cestě od Jitony na zastávku Nádražní na většině zastávek nemusel zastavovat a vzhledem ke slabému provozu nemusel dávat přednost autům na křižovatkám, chodcům na přechodech atd.); a stejně tak se - svým způsobem - nedivím tomu, že na zastávce Nádražní tento spoj nečeká na čas svého pravidelného odjezdu. Protože kdyby měl odjíždět až ve stanovených 22:13 h, tak přijede na Karlovo náměstí s několikaminutovým zpožděním a tím přenese zpoždění na další autobusové spoje.

Divím se spíše jiné věci - jak je vůbec možné, že někdo (a je mi jedno, jestli ten "někdo" je vedoucím pracovníkem dopravce TRADO-MAD, nebo některým z (dnes již možná bývalých) pracovníků odboru dopravy na třebíčském městském úřadě) mohl navrhnout/schválit takový jízdní řád, který reálně není možné dodržovat, resp. jehož dodržování by znamenalo vznik několikaminutových zpoždění u čtyř dalších autobusových spojů.

Zarážející pro mne je i skutečnost, že tato situace existuje již nejméně od 1. ledna 2006 (možná už i dříve, ale nemám k dispozici starší jízdní řády), tedy (minimálně) téměř šest let, a dosud s tím nikdo (a je opět jedno, jestli je tato věc v kompetenci vedoucích pracovníků dopravce TRADO-MAD, nebo některého z pracovníků příslušného odboru MěÚ Třebíč) nic neudělal... :-(
 


Komentáře

1 Karel Vrána Karel Vrána | 13. listopadu 2011 v 22:38 | Reagovat

To je bordel..celou radnici postřílet..v Tradu však taky sedí jeden debil vedle druhýho..a třebíčská MHD? Parodie!! Koukněte se do Jihlavy, či ještě lépe do Prahy. Nízké ceny a vysoká kvalita..10 Kč za jednu jízdu rozdrbanou Karosou je zlodějna. Je mi z toho na blití! :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama