Prosinec 2011

Zrušení posilového spoje linky č. 1 a zavedení nového spoje linky č. 5

30. prosince 2011 v 7:50 Změny jízdních řádů
Přepis obsahu sdělení uvedeného na letácích vylepených v autobusech a na stránkách www.tradomad.cz:

" ZMĚNA JŘ MAD V TŘEBÍČI
Upozorňujeme cestující, že s platností od 2. ledna 2012

- bude zrušen posilový spoj linky č. 1 s odjezdem v 7:21 hod. ze zastávky Za Rybníkem (jezdil jeden autobus navíc)!!
- bude zaveden nový spoj linky č. 5 s odjedem v 7:21 hod. ze zastávky Za Rybníkem (pouze ve dnech školního vyučování).

Nový jízdní řád nebude vydáván Aktuální časy odjezdů budou uvedeny na označnících autobusových zastávek"


K posilovému spoji linky č. 1 - šlo o spoj, na který na zastávce Za Rybníkem v 7:21 h přecházelo vozidlo, které sem přijelo na ranním spoji linky č. 9 z Poušova (ještě předtím, mezi 5. a 7. hodinou, jede na několika spojích linky č. 8, z Karlova náměstí pak jede v 7:00 do Poušova). Tento posilový spoj jezdil (a totéž bude platit i u nového spoje linky č. 5, na který bude tedy nově přecházet i vozidlo, které přijede "za rybník" na lince č. 9) pouze mimo období letních prázdin (o letních prázdninách jezdí ranní spoj z Poušova přímo na Karlovo náměstí, nikoliv na sídliště Za Rybníkem).

Právě z uvedeného posilového spoje linky č. 1 jsem v červnu 2011 pořídil toto video, ve kterém je vidět mj. předjetí druhého ("neposilového") spoje této linky (se shodnými časy odjezdů z jednotlivých zastávek) na zastávce Bráfova.

První den provozu autobusů MAN Lion´s City

22. prosince 2011 v 18:33 Zajímavosti z provozu
Dnes, ve čtvrtek 22. prosince 2011, byly uvedeny do provozu tři nové autobusy značky MAN, typu Lion´s City. Po dopolední prezentaci autobusů, proběhnuvší v blízkosti vánočního stromu na Karlově náměstí, vyjely autobusy po poledni na pravidelné spoje s cestujícími.

Fotky těchto tří autobusů, které jsem během této prezentace a během prvních hodin jejich provozu pořídil, jsem vložil do tří nově vytvořených složek:


Kromě toho jsem pořídil i několik videosekvencí, následně sestříhaných do tohoto videa.

Na interiéru autobusů mě nejvíce zaujalo zajímavé uspořádání sedadel nad motorem a také tři "opěradla" (nikoliv sedadla) na zadní stěně autobusu. Stejně jako u dvou plynových Mercedesů s plynovým pohonem, mají i tyto autobusy (které ale mají dieselový, nikoliv plynový pohon) rozšířený prostor naproti prostředním dveřím, určený zejména pro kočárky, případně invalidní vozíky. Sedadla u těchto autobusů mi přijdou o něco tvrdší než u jiných typů autobusů jezdících na linkách MHD Třebíč.

Na rozdíl od většiny jiných autobusů, které byly uvedeny do provozu v posledních cca třech letech, nové tři MANy mají již od prvního dne provozu instalovány displeje, a to jak venkovní, tak v interiéru autobusu. Nálepky s evidenčními čísly (zatím?) na autobusech nejsou.

Jak bylo uvedeno již v této tiskové zprávě, tak novotou vonící autobusy jezdily první den svého provozu bez vybírání jízdného.
Ale jestli mělo být účelem tohoto opatření, aby si lidé mohli nové autobusy takříkajíc vyzkoušet, pak mělo podle mého názoru být také uvedeno, na kterých spojích (potažmo kterých linkách) budou tyto autobusy první den jezdit. To ale nikde uvedeno nebylo, a pro většinu cestujících (z těch, kteří si kupují jednotlivé jízdenky) byla možnost cestovat zdarma spíše příjemným překvapením (a možná si ani nevšimli, že jedou docela novým autobusem).

Překvapivým zjištěním pro mne bylo, že autobusy odjely z prostoru u vánočního stromu na Karlově náměstí už krátce před 11. hodinou. První informace, kterou jsem o té prezentaci nových autobusů na Karlově náměstí slyšel, sice hovořila o tom, že tam ty autobusy budou vystaveny mezi 9. a 11. hodinou, ale následně jsem považoval za určující informace uvedené v této tiskové zprávě, kde se píše o tom, že prezentace autobusů bude probíhat od 10 do 12 hodin...
Každopádně, naštěstí jsem tam byl už před 11. hodinou, takže exteriér i interiér vozidel jsem si, ještě před jejich prvním nasazením do provozu, s cestujícími mohl prohlédnout a také patřičně zdokumentovat. :-)

Nové zastávkové přístřešky a fotky pořízené 20. prosince 2011

20. prosince 2011 v 20:43 Aktualizace fotogalerie
Na některé zastávky byly v minulých dnech instalovány nové přístřešky s kovovou konstrukcí, skleněnými výplněmi a lavičkou k sezení. Jde o odlišný (konstrukčně jednodušší) typ přístřešků, než který je už řadu let u řady dalších zastávek.

Nové přístřešky byly instalovány na některých zastávkách, na kterých dosud žádný přístřešek nebyl - Týn (zastávka ve směru jízdy na Podklášteří), Samešova (ve směru z centra města), Hrotovická (v obou směrech); a také na zastávce Kosmákova ve směru jízdy od Březinovy na Hrotovickou, kde ale dosud platí, že autobusy zastavují u přenosného označníku o několik desítek metrů dále, a na zastávce v jejím obvyklém místě je pouze uvedeno upozornění o dočasném přemístění zastávky.

Toto upozornění je napsáno na posledním červeném označníku pevně ukotveném dvěma "nožkami" do země, tento "poslední červený mohykán" je vidět například na této fotce a také na tomto videu.

(Pozn. Uvedený seznam zastávek s novým přístřeškem nemusí být úplný, nesledoval jsem provoz ve všech částech města.)

Další fotky ze slunného úterý 20. prosince 2011 dokumentují zejména provoz autobusů na Karlově a Komenského náměstí. Pozadí (resp. v jednom případě naopak popředí) snímků tvoří vánoční výzdoba na sloupech pouličního osvětlení, ale například i svíčky na podstavci sochy Cyrila a Metoděje a portrét zesnulého Václava Havla.

Mercedes Citaro (CNG) s ev. č. 25 s celovozovou reklamou a fotky z 19. prosince 2011

19. prosince 2011 v 19:56 Aktualizace fotogalerie
V průběhu prvního prosincového týdne došlo k výrazné změně vnějšího vzhledu Mercedesu Citaro s evidenčním číslem 25 a registrační značkou 4J0 38-04.
Autobus dostal novou celovozovou reklamu na Český rozhlas Region. Je tmavěmodré barvy, s vyobrazenými motýlky ve tvaru rozhlasových vln.

V pondělí 19. prosince jsem zdokumentoval nový vzhled autobusu doslova ze všech stran, a to jak pořízením nových fotek (viz fotogalerie), tak i na video.


Další fotky (a také toto video) pořízené čtvrtého prosinového pondělí roku 2011 dokumentují například autobusy na Karlově náměstí v pozadí s vánoční výzdobou, anebo ve stínu smutku po úmrtí Václava Havla, jak dokládá například tato fotka sochy Cyrila a Metoděje se zapálenými svíčkami na schodcích k ní vedoucí, a vedle ní stojící Karosa B932 ev. č. 38 při pauze mezi spoji linky č. 6.


Ve čtvrtek 22. prosince přibudou do vozového parku společnosti TRADO-MAD tři nové autobusy. Po značkách Karosa, Mercedes a Tedom přibudou do MHD Třebíč tři autobusy značky MAN.
Více je uvedeno v tiskové zprávě na stránkách www.trebic.cz.

Přidání funkcí "Rubriky" a "Odběr novinek" na lištu v levé části stránky

17. prosince 2011 v 0:01
V průběhu minulého týdne jsem provedl drobná vylepšení funkcí těchto stránek, která chci popsat v tomto krátkém článku.

Především, do lišty umístěné v levé části stránky jsem přidal položku s názvem "Rubriky" a založil v ní šest rubrik s různými tématy. Do nich jsem pak zařadil většinu článků, které jsem sem za necelé tři roky existence těchto stránek napsal.

Takové rozdělení do tématických rubrik usnadní vyhledávání článků, zejména v případě těch článků, které se netýkají aktuálního dění v MHD Třebíč (a tím pádem je lze dohledat v Archivu článků podle konkrétního data), ale pojednávají o minulosti nebo naopak budoucnosti třebíčské MHD (a datum vydání takových článků nijak nesouvisí s tím, čeho se týkají).

Některé články jsem ponechal bez zařazení do některé z rubrik. Naopak některé jiné články by se možná tématicky hodily do více rubrik současně, to ale není možné, každý článek může být zařazen pouze do jedné rubriky. V takovém případě jsem vybral tu, která mi subjektivně přišla nejvhodnější.

Dalším drobným vylepšením je přidání funkce "Odběr novinek" do dolní části lišty v levé části stránky. Pokud se vám líbí moje stránky a chcete, aby vám na váš e-mail přicházely informace o novinkách na těchto stránkách, potom stačí, když zadáte do příslušné kolonky svoji e-mailovou adresu a následně v potvrzovacím e-mailu, který vám bude do vaší e-mailové schránky odeslán, kliknete na potvrzovací odkaz. :-)

Průzkum MHD v Třebíči 2011

10. prosince 2011 v 13:16
Jak jsem se zmínil v posledním odstavci tohoto článku, tak v období od pondělí 5. do pátku 16. prosince probíhá dotazníkové šetření, "mající za cíl zjistit současné a budoucí potřeby občanů Třebíče, týkající se provozu městské autobusové dopravy".

Formulář je k dispozici na stránkách www.trebic.cz, pod tímto odkazem.

Kromě výše uvedené strohé informace přidám několik postřehů k obsahu tohoto formuláře:

- Myslím si, že banner s odkazem, umístěný na titulní straně stránek www.trebic.cz, by měl být výraznějí v tom smyslu, aby z něj bylo patrné, že jde o průzkum související s MHD. Všeobecný symbol "tužka a papír" (kde až po najetí myší na tento banner se objeví text "Průzkum MHD v Třebíči 2011", nepovažuji za příliš výrazný.

- Mezi otázkami zaměřenými na spokojenost cestujících se současným stavem MHD Třebíč postrádám dotaz na spokojenost s obsahem a formou internetových stránek dopravce. Tedy nejen "informace o jízdě ve vozidle (standard/mimořádnost)".
Zde by mě zajímala spokojenost cestujících se stavem, kdy na stránkách www.tradomad.cz nebyla např. uvedena ani informace o (podle původního plánu dvoudenní, nakonec pouze jednodenní) uzavírce části Koželužské ulice a s ní souvisejícím neobsluhováním zastávky Borovina, BOPO, ke kterému došlo 1. října tohoto roku.

Podobně tak dosud ani nedošlo k úpravě obsahu stránek s jízdními řády, na které je odkazováno přímo ze stránek www.tradomad.cz, čímž nedošlo k naplnění obsahu tohoto sdělení, které bylo uveřejněno na stránkách dopravce a na vývěskách na zastávkách a v autobusech a kde stojí, že "Aktuální časy odjezdů budou uvedeny na označnících autobusových zastávek a na webových stránkách dopravce."

Pravda, na rozdíl od stavu před 2 lety (viz poslední rubrika "Změna nabídky") jde o zlepšení funkce stránek www.tradomad.cz, protože v průběhu roku 2009 byly stránky dokonce zavirovány, a během roku 2010 neinformovaly téměř o žádných mimořádnostech (o čemž jsem psal ve druhé části tohoto článku). :-)

- Trochu úsměvně na mě působí dotaz na spokojenost se změnami jízdních řádů a počtu spojů za poslední dva roky, vzhledem k tomu, že počet spojů, u kterých během posledních dvou let došlo ke změnám, se dá spočítat snad na prstech jedné ruky, a snad jen v jednom případě nešlo pouze o úpravu časové polohy některého spoje, ale přímo o zavedení spoje nového...

Zastávka Borovina, BOPO s tzv. Kasselským obrubníkem

6. prosince 2011 v 13:26 Zajímavosti z provozu
V průběhu listopadu došlo k rekonstrukci chodníku v prostoru zastávky Borovina, BOPO pro směr jízdy ve směru do centra města.

V rámci rekonstrukce byl v prostoru zastávky instalován tzv. Kasselský obrubník, který má usnadnit nájezd autobusů co nejblíže k hraně chodníku a tím i ulehčit nástup a výstup cestujících do/z autobusu. Více informací o přestavbě chodníku je uvedeno v tiskové zprávě na stránkách třebíčského městského úřadu**.

Během přestavby chodníku v prostoru zastávky zastavovaly autobusy o několik desítek metrů dále směrem k sídlišti Za Rybníkem. I v těchto místech došlo k úpravám chodníku (dříve byl v téměř stejné výšce jako vozovka, nyní je výškový rozdíl větší; dále byl použit jiný typ dláždění, než jaký se zde nacházel předtím), zde ovšem (pochopitelně) bez instalace Kasselského obrubníku.
Video dokumentující stav výstavby nového chodníku a obrubníku k 6. 11. 2011 je k dispozici pod tímto odkazem. Video pořízené na stejném místě o den později je nahráno tady.

V úterý 15. listopadu byl Kasselský obrubník a k němu přiléhající chodník již dokončen, zbývalo dokončit vydláždění navazující části chodníku směrem k bývalé vrátnici někdejší továrny BOPO. Autobusy tehdy stále ještě zastavovaly o kousek dále, u přenosného označníku. Viz toto video.

A v pondělí 28. listopadu, kdy už byla zastávka Borovina, BOPO ve směru do centra navrácena zpět do původní polohy, jsem zdokumentoval na video již plně předlážděný chodník v prostoru a okolí zastávky, a samozřejmě také nový obrubník, včetně příjezdu autobusu k němu. Video můžete zhlédnout po klliknutí na tento odkaz.


** Na tomto místě si dovolím drobnou poznámku k uvedené tiskové zprávě: Kdybych nevěděl, že zastávka s (již zastaralým) názvem Borovina, BOPO už dávno existuje (a to v obou směrech jízdy), tak bych si, zejména po přečtení vět "Radnice buduje v těchto dnech novou autobusovou zastávku v Koželužské ulici" a "V souvislosti s úpravou křižovatky staví odbor dopravy městského úřadu i zastávku Borovina - Bopo ve směru do centra" myslel, že ta zastávka (minimálně pro směr jízdy do centra města) dosud vůbec neexistuje. A ne, že již existuje a bude nadále fungovat na stejném místě jako dosud a že došlo "pouze" k úpravě chodníku a instalaci nového speciálního obrubníku v jejím prostoru. :-)

Další ex-pelhřimovské Citaro v Třebíči a přesun Mercedesu Citaro ev. č. 32 do Slaného

2. prosince 2011 v 16:55 Zajímavosti z provozu
Minulý týden došlo ve vozovém parku TRADO-MAD k zajímavé změně.

V provozu MHD Třebíč se již neobjeví Mercedes Citaro s RZ 8S8 92-79, který měl být přesunut do jiného provozu MHD, provozovaného jedním ze společností z koncernu Icom transport, a to do Slaného, kde jezdíval už v letech 2006 -2008.
Více informací o minulosti tohoto vozidla a několik fotografií z jeho dřívějšího působení ve Slaném je k dispozici na stránkách seznam-autobusu.cz a v článku o MHD Slaný (autobus tehdy měl ještě jinou RZ, a to 6A1 26-47).

Místo tohoto autobusu přišel do Třebíče jiný Mercedes Citaro, opět jde o přesun v rámci koncernu Icom transport.
Po (dnes již vyřazeném) Mercedesu O405 s RZ 3J9 10-74 a Mercedesu Citaro se SPZ JIJ 18-73, došlo k již třetímu přesunu autobusu z MHD Pelhřimov do MHD Třebíč. "Novým" autobusem je pouze dvoudvéřový (!) Mercedes Citaro se SPZ JIJ 48-13.

Prvních několik fotografií tohoto autobusu z jeho nového působiště jsem vložil do této složky. Příjezd autobusu do prostoru zastávek na Karlově náměstí a odjezd od nich jsem zdokumentoval na toto video.
Fotky tohoto autobusu z jeho působení v Pelhřimově najdete na těchto stránkách a také na těchto stránkách. Kromě něj jsou zde vidět i další dva Mercedesy, které následně byly přesunuty z Pelhřimova právě do Třebíče.