Leden 2012

"Třebíčská trolejbusová archeologie" - most nad Rafaelovou ulicí

27. ledna 2012 v 0:13 Z historie MHD Třebíč
Nedávno jsem po delší době zavítal na výborné stránky http://www.trolejbusyvpraze.net, zabývající se zdaleka nejen tím, co mají ve svém názvu (kromě mapování minulosti a uvažování konkrétních návrhů pro případnou budoucnost trolejbusové dopravy v Praze, kde byla trolejbusová doprava zrušena v roce 1972), ale i dalšími druhy dopravy - vlaky nebo tramvajemi.

Kromě sledování dávného i případného budoucího trolejbusového systému v Praze se ale autor těchto stránek zabývá sledováním jiných trolejbusových provozů, mimo jiné i "trolejbusovou archeologií" i v dalších městech kromě Prahy. A jedním z těchto měst je i Třebíč.
O kdysi (ve 2. polovině 80. let a na počátku 90. let 20. století) uvažované výstavbě trolejbusového provozu v Třebíči jsem psal v tomto článku, do kterého jsem vložil i odkaz na reportáž autora výše odkazovaných stránek, dokumentující pozůstatky nerealizovaného trolejbusového projektu z Hrotovické ulice a nadjezdu u nemocnice.

Právě při nedávné návštěvě těchto stránek jsem si všiml, že autor navšívil Třebíč znovu a zdokumentoval druhé místo související s "trolejbusovou archeologií) - a to most nad Rafaelovou ulicí a jeho okolí.
V článku jsem si všiml několika nepřesností (které ale autorovi stránek můžeme vzhledem k tomu, že je "přespolní", prominout :-); připomínky k článku jsem napsal do tamní "návštěvní knihy")***, a možná právě proto jsem se začal o toto místo více zajímat a rozhodl jsem se to tam prozkoumat. :-)

Zajímavou skutečností je, že zatímco dnes jsou pouliční lampy na mostě nad Rafaelovou ulicí umístěny na jeho jižní straně, tak dříve tomu bylo jinak - v roce 1992 (na fotce je také vidět, že tehdy ještě neexistoval výjezd z Novodvorské ulice do Modřínové ulice - ten byl vybudován až přibližně v roce 1996), ale také ještě v srpnu roku 2003 (fotka primárně dokumentuje křižovatku Modřínové a Samešovy ulice před zahájením výstavby kruhového objezdu, ale v pravém horním okraji je vidět ty lampy na mostě), byly lampy upevněny na sloupech na severní straně mostu, zatímco na té jižní straně bývaly pouhé "pahýly".

Ale v roce 2006 už tomu bylo naopak - viz druhá fotka na této stránce - lampy už jsou upevněny na sloupech na jižní straně mostu, zatímco na té severní zůstaly jen dva "pahýly" - zbylé dva byly odstraněny.
Jejich přemístění, resp. odstranění, přisuzuji výstavbě potrubí, ke kterému v těchto místech došlo v září roku 2005 (pamatuji si, že někdy okolo 10. září 2005 byla dolní část Rafaelovy ulice z bezpečnostních důvodů krátkodobě uzavřena) - ty dva sloupy upevněné na výložnících mostu na jeho severní straně zřejmě novému potrubí překážely.

Jednotlivé sloupy (ať už lampy, či "pahýly", nebo už místa, kde kdysi byly lampy a místo nich tam dnes je jen potrubí) jsem 26. ledna 2012 zdokumentoval na toto video. Myslím si, že u těch lamp na jižní straně mostu je evidentní, že k jejich přeměně na funkční lampy došlo dlouho poté, co byly vybudovány - viz díry v jednotlivých sloupech a do nich vedoucí kabeláž pro osvětlení (kdyby sloužily jako pouliční lampy již od počátku, vypadalo by zapojení těch kabelů jistě jinak).

Zbylé dva "pahýly" na severní straně mostu jsou dobře vidět i na fotkách pořízených ve stejný den jako odkazované video - viz tady (v pozadí za autobusem) a tady (na snímku vlevo).

Toto je první část článku volně navazujícího na odkazovaný článek ze stránek trolejbusyvpraze.net. Na něj naváže druhá část, týkající se autobusové zastávky ZŠ Na Kopcích (což tématicky patří do jiné rubriky, než do které patří tento článek; navíc se to už přímo netýká té "trolejbusové archeologie").


*** Pozn. k 12. 2. 2012: Nepřesné informace v článku na stránkách trolejbusyvpraze.net již byly opraveny. :-)

26. leden - den dvou výročí

26. ledna 2012 v 1:00
Na dnešní den, čtvrtek 26. ledna 2012, připadají dvě výročí.

Právě uplynul jeden rok od vyřazení posledních dvou Karos typu B732, které v Třebíči jezdily - Karosy B732 s ev. č. 27 a SPZ TR 92-54 a Karosy B732 s ev. č. 56 a SPZ TR 87-63. Druhý jmenovaný autobus už ale neměl vzhled typické "sedmičkové" Karosy - jeho zadní část už byla zaoblenější, stejně jako tomu je u Karos "devítkových".
Na dokumentaci Karosy B732 s evidenčním číslem 27 jsem se tehdy zvlášť zaměřil (právě proto, že šlo o o poslední vozidlo "ryze sedmičkového" vzhledu) - kromě několika desítek fotek pořízených v posledních několika týdnech jejího provozu připomínám video dokumentující její interiér a poslední video (9 dní před vyřazením) - odjezd od zastávky Kaufland.


A druhé výročí?
Dnes uplynuly tři roky od chvíle, kdy jsem založil tyto stránky a napsal sem první, úvodní článek. Následně jsem sem nahrál prvních několik desítek fotek, které jsem pořídil už v předchozích týdnech.

Pro připomenutí - jaké tehdy bylo složení vozového parku MHD Třebíč?

Karosa B732: 8 autobusů - ev. č. 22, 25, 27, 33, 44, 50, 55, 56
Karosa B931: 1 autobus - ev. č. 40
Karosa B932 - 5 autobusů (ev. č. 21, 38, 45, 48, 49)
Karosa B932E - 3 autobusy (ev. č. 30, 41, 46)
Karosa B952 - 3 autobusy (ev. č. 26, 29, 47)
Mercedes Citaro - 4 autobusy (ev. č. 28, 32, 39, 42)
Mercedes Conecto - 2 autobusy (ev. č. 31, 35)
Mercedes Conecto II - 1 autobus (ev. č. 23)

Pozn. Jen o několik dní dříve, okolo 20. ledna 2009, byla vyřazena Karosa B732 s ev. č. 49 (místo ní byla do Třebíče přesunuta Karosa B932 z Jindřichova Hradce, která "zdědila" evidenční číslo po právě vyřazené "předchůdkyni").

Z 27 autobusů uvedených v seznamu, jich po přesně třech letech jezdí v Třebíči již jen 14! Dalších 12 autobusů již bylo vyřazeno a většina z nich už v tuto chvíli fyzicky neexistuje, a Mercedes Citaro s ev. č. 32 byl v listopadu 2011 přemístěn do jiného provozu MHD provozovaného koncernem ICOM.

Když připočtu zmíněnou Karosu B732 s ev. č. 49, dále bývalý "CentrumBus", který v Třebíči jezdil několik týdnů v létě 2009, a Mercedes O405, který zde působil od příchodu z Pelhřimova (červen 2010) až do svého vyřazení (duben 2011), tak to dává dohromady už dokonce 16 autobusů, které mám zdokumentované na fotkách (které jsou nahrané v galerii obrázků), přitom už je v Třebíči nikdy nespatříme.
Z těch 14 autobusů, které v Třebíči jezdily jak před 3 lety, tak i dnes, navíc většina z nich mezitím změnila svůj vnější vzhled - buď přímo změnou nátěru, nebo alespoň přidáním displejů nebo nálepek s červenými proužky.

Inu, změnilo se toho za ty 3 roky hodně. A já jsem rád, že jsem "byl u toho" a že jsem postupnou obměnu vozového parku, další změny vzhledu autobusů, ale zároveň s tím i měnící se podobu některých míst, kterými autobusy MHD Třebíč jezdí, patřičně zdokumentoval. :-)

Fotky a videa z 23. ledna 2012

24. ledna 2012 v 0:15 Aktualizace fotogalerie
Do fotogalerie jsem nahrál fotky pořízené v pondělí 23. ledna 2012.

V předchozím článku jsem psal o tom, jak se v Třebíči držel od 14. ledna sníh. Ve dnech následujících po napsání článku to bylo jako na houpačce - už toho 20. ledna téměř všechna sněhová pokrývka odtála, pak zase něco napadlo, ale o tři dny později, 23. ledna, už zase byly třebíčské ulice bez toho bílého svinstva (což se pak ale změnilo v pozdních večerních hodinách...).

Během tohoto docela teplého (odpoledne bylo asi 8 stupňů nad nulou), ale i větrného dne jsem zdokumentoval několik autobusů v prostoru konečné zastávky Za Rybníkem. Hlavně jsem se zaměřil na dokumentaci tří nejnovějších přírůstků do vozového parku - autobusů MAN Lion´s City.
Na fotkách (například zde) je také vidět, že po dlouhé řadě měsíců je opět (byť jen částečně) napuštěn Borovinský rybník - po většinu roku 2011 byl zcela vypuštěn a jeho dno zarůstalo zelení.

Sérii fotek autobusu MAN Lion´s City s RZ 4J4 20-66 z prostoru zastávky Za Rybníkem najdete pod tímto odkazem; série fotek autobusu stejného typu s RZ 4J4 20-67 je nahrána v příslušné galerii (zde).
Tyto dva autobusy jsem v prostoru smyčky Za Rybníkem zdokumentoval i na video.
Třetí z MANů, ten s registrační značkou 4J4 20-65, jsem 23. ledna zdokumentoval pouze na video u hráze Borovinského rybníka a také za zastávkou Borovina, BOPO.

Mimochodem, zastávka Borovina, BOPO je další ze zastávek (kromě ní i zastávky Týn, Hrotovická, Kosmákova, U Kotelny, Nová, Samešova; možná i nějaká další - nesledoval jsem provoz v Ptáčově, Žďárského ulici či okolí Jiráskovy ulice; nevím, jestli tam nedošlo k nějaké změně), u kterých byl instalován nový prosklený přístřešek. Dobře je to vidět na této fotce.

Fotky a videa z prvních tří lednových týdnů

20. ledna 2012 v 8:53 Aktualizace fotogalerie
V galerii obrázků již jsou nahrány fotky pořízené v průběhu prvních tří lednových týdnů. Až na několik výjimek jde výhradně o fotky pořízené během slunné středy 18. ledna 2012.
Až do 13. ledna byly třebíčské ulice prosté sněhové pokrývky, poté se situace změnila. Pro srovnání - například v Brně nebyl sníh vůbec, naopak ve výše položených oblastech Českomoravské vrchoviny se sníh držel - na rozdíl od Třebíče - i v prvních dvou lednových týdnech.

Po dodání nových 3 autobusů MAN a následném vyřazení stejného počtu Karos typu B932 došlo i k přesunům některých řidičů mezi jednotlivými autobusy (nadpoloviční většina řidičů MHD má přidělen "svůj" konkrétní autobus, a na ostatních autobusech jezdí jen výjimečně).
Jedním z důsledků tohoto kroku je i odstranění podkovy z Mercedesu Citaro s evidenčním číslem 42. Nový stav, kdy po podkově zbyly jen dvě malé dírky, je vidět na této fotce.
Podkova byla upevněna na spodní části čela tohoto autobusu od časného jara roku 2009, kdy v souvislosti s tehdejší dodávkou tří nových Tedomů C12G a vyřazením tří Karos typu B732 rovněž došlo k přesunu některých řidičů mezi jednotlivými autobusy. Předím zdobila stejná podkova čelo dnes již vyřazené Karosy B732 s evidenčním číslem 50.

Fotky a videa z již zmiňovaného 18. ledna dále dokumentují stav, kdy místo některých označníků, které byly na svá místa instalovány teprve na přelomu října a listopadu roku 2011, byly instalovány označníky provizorní (!) - viz tato fotka z blízkosti zastávky Marie Majerové. Dalšími zastávkami, u kterých byly (vždy ale na jedné z dvojice zastávek) instalovány přenosné označníky, byly - Nemocnice, U Lípy, Kubišova a Kosmákova (možná i na dalších, ale nesledoval jsem provoz v celé Třebíči). První tři jmenované označníky jsou dobře vidět i na tomto videu, pořízeném z autobusu jedoucím na jednom ze spojů linky č. 4.

Na zastávce Kosmákova je situace o to paradoxnější, že provizorní označník je na zastávce ve směru jízdy linky č. 1 k poliklinice - tedy tam, kde již byl umístěn označník nový; zatímco na zastávce Kosmákova v protějším směru jízdy (kde vydržel předchozí červený označník napevno zapuštěný do země o 2 - 3 měsíce déle než na ostatní zastávkách a kde se několik týdnů zastavovalo o několik desítek metrů dále u provizorního označníku) je již instalován nový typ označníku.

Drobné změny doznal vnější vzhled autobusu MAN s RZ 4J4 20-65 - jde o nálepky na vnější straně zrcátek.
Výčet zastávek s novými přístřešky, který jsem uvedl v tomto příspěvku, nebyl úplný - stejný typ proskleného přístřešku je i na zastávce Nová (pro směr jízdy k zastávce Na Příkopech).

Na této fotce z Karlova náměstí je dobře vidět, že již byla (pochopitelně) odstraněna vánoční výzdoba ze sloupů veřejného osvětlení.
Na Karlově náměstí jsem 18. ledna také pořídil toto video, dokumentující mj. střídání vozidel nasazených na linku č. 3, kdy na spoji s odjezdem z Karlova náměstí ve 12:00 h jede jiné vozidlo, než které jelo na předchozím spoji v 11:30 h a které zase pojede na následujícím spoji ve 12:30 h.

Vyřazení Karos B932 s evidenčními čísly 21, 38 a 49

20. ledna 2012 v 3:05 Zajímavosti z provozu
Na počátku tohoto roku byly vyřazeny z provozu tři Karosy typu B932.

Doslova s vyplazeným jazykem to do svého konce "dofuněla" Karosa B932 se SPZ TR 98-45 a evidenčním číslem 21; stejně tak už to takříkajíc "odtroubila" Karosa B932 se SPZ TR 98-55 a evidenčním číslem 38 (na rozdíl od téměř všech ostatních autobusů ale neměla od změny svého nátěru, ke kterému došlo na počátku roku 2011, nalepené nálepky s evidenčním číslem); a stejně tak si už nemůžeme v provozu MHD Třebíč ukázat na Karosu B932 s RZ 1C0 66-84 a evidenčním číslem 49, jejíž působení v Třebíči tedy trvalo (po jejím příchodu z Jindřichova Hradce) necelé tři roky.

Zároveň to znamená, že v provozu MHD Třebíč již nespatříme Karosy s cedulemi - všech 8 Karos, které jsou dosud v provozu, má instalovány displeje.
Posledními dvěma autobusy, které nemají displeje, jsou dva ex-pelhřimovské Mercedesy.


Aktuální stav vozového parku je následující:

Karosa B932 - 2 autobusy (ev. č. 45, 48)
Karosa B932E - 3 autobusy (ev. č. 30, 41, 46)
Karosa B952 - 3 autobusy (ev. č. 26, 29, 47)
Mercedes Citaro - 5 autobusů s dieselovým pohonem (ev. č. 27, 28, 39, 42 + autobus se SPZ JIJ 48-13) + 2 autobusy s pohonem na CNG (ev. č. 25, 50)
Mercedes Conecto - 2 autobusy typu O345 (ev. č. 31, 35) + 2 autobusy typu Conecto II (ev. č. 23, 56)
Tedom C12G - 3 autobusy (ev. č. 22, 44, 55)
Man Lion´s City - 3 autobusy (zatím bez evidenčních čísel)

Celkem je tedy v provozu 25 autobusů, z toho 15 jich je nízkopodlažních.

Zastávka Správa silnic a její zajímavosti

16. ledna 2012 v 2:04 Monografie zastávek
Zastávka Správa silnic leží v horní části Hrotovické ulice, v jihovýchodní části města. Z linek MHD Třebíč je obsluhována pouze linkou č. 8, která jezdí v trase (Samešova -) Karlovo náměstí - Jitona. Kromě toho zde zastavují i linkové regionální autobusy dopravců TRADO BUS a Oldřich Řezanina.

Zastávka se nachází za ("za" ve směru od centra města) křižovatkou Hrotovické ulice se silnicí vedoucí do průmyslové zóny a v obou směrech je vybavena zastávkovými zálivy. Pouze zastávka ve směru jízdy do centra města má instalován i prosklený přístřešek, který umožňuje komfortní čekání na autobusový spoj i v případě nepříznivého počasí.

V uvedené poloze se tato zastávka nenachází nijak dlouho (bohužel nevím přesně, ve kterém roce došlo k jejímu přemístění, odhadem to mohlo být snad někdy mezi lety 2003 - 2006). Původně totiž byla umístěna o něco jižněji, v prostoru před sběrným dvorem. Nebyla zde dvojice zastávek, jak tomu bývá u většiny ostatních zastávek, ale pouze jedna zastávka (s jedním zastávkovým označníkem), k níž spoje linky č. 8 jezdily v obou směrech jízdy - při cestě z centra města k Jitoně (konečné zastávce linky č. 8, která ale v té době ještě nesla název Tusculum) jezdil každý spoj linky č. 8 po jednom krátkém úseku Hrotovické ulice vždy dvakrát. Popisovanou trasu jsem zakreslil do mapy.

Prostor původní zastávky Správa silnic jsem v listopadu 2011 zdokumentoval na toto video.

Zastávka Správa silnic a její blízké okolí je vidět i na několika fotografiích - například Mercedes Citaro ev. č. 28 jedoucí okolo prostoru bývalé zastávky Správa silnic, stejný autobus na tomtéž spoji, přijíždějící k dnešní zastávce Správa silnic (zastávce ve směru jízdy do centra města), tato fotka dnes již vyřazené Karosy B732 s evidenčním číslem 56, jedoucí okolo zastávky Správa silnic (ve směru jízdy z centra města) k Jitoně, odkud pak jela na spoji linky č. 8 k zastávce U Lípy a dále jako spoj linky č. 4 do Týna (pokud na tomto spoji jede autobus bez displejů, jede s označením linky č. 4 už od Jitony); stejný spoj linky č. 8 jedoucí pouze v trase Jitona - U Lípy je vidět na příjezdu k zastávce Správa silnic i na této fotce (v prostoru bývalé zastávky Správa silnic je vidět hromadu sněhu).

Na některých z odkazovaných fotek je vidět i zastávkové označníky této zastávky v jejich dřívější podobě; na přelomu října a listopadu roku 2011 u nich došlo k doinstalování nové tabulky s výrazným nápisem "TRADO MAD" a pod ním uvedeným číslem 8. Tato tabulka nahradila dřívější cedulku, na které bylo uvedeno pouze poměrně malé číslo "8" (což pochopitelně oznamuje, jaká že linka MHD Třebíč přes tuto zastávku vlastně jezdí); tuto cedulku je nejlépe vidět zřejmě na této fotce, pořízené jen několik týdnů před jejím odstraněním a nahrazením větší tabulkou tmavěmodré barvy.

Současný stav MHD Třebíč podle "Studie proveditelnosti zavedení IDS v podmínkách kraje Vysočina"

2. ledna 2012 v 23:12
Na přelomu jara a léta roku 2010 jsem na těchto stránkách nezmínil něco, co se mohlo týkat i třebíčské MHD.
Šlo o možnost zavedení tzv. integrovaného dopravního systému v kraji Vysočina. Nakonec se k této možnosti postavilo zastupitelstvo kraje Vysočina v červnu 2010 zamítavě.

I s časovým odstupem ale považuji za zajímavé, vrátit se k tzv. "Studii proveditelnosti zavedení IDS v podmínkách kraje Vysočina", kterou na objednávku KÚ kraje Vysočina zhotovila firma ÚDI Morava. I odborná periodika zaměřující se na dopravu upozorňovala na skutečnost, že ve studii jsou věcné chyby, že některé její části si navzájem protiřečí s jinými, anebo že některé věci jsou autory studie považovány za nerealizovatelné, i když v některých krajích již dnes existují.

Studie se skládala z popisu stávajícího stavu železniční, linkové autobusové i městské dopravy v kraji Vysočina a následně navrhovala určité změny. Celou studii můžete najít pod tímto odkazem.

Část studie týkající se MHD Třebíč jsem poprvé četl již právě na přelomu jara a léta roku 2010. A zjistil jsem tehdy, že těch věcných chyb je v poměrně krátké části týkající se popisu linek a systému MHD Třebíč, docela hodně. S odstupem 1,5 roku jsem si nyní část studie (mj. i část věnovanou MHD Třebíč) přečetl znovu a našel v ní ještě daleko více nesrovnalostí, než když jsem ji četl poprvé.

Pro zajímavost přináším přepis větší části textu týkajícího se MHD Třebíč (ve studii se nachází na stránkách č. 45 a 46). Na začátku studie je uvedeno, že byla vypracována v srpnu roku 2009, ale vzhledem k tomu, že v Třebíči mezitím nedošlo ke změnám týkajících se linkového vedení nebo intervalu spojů na jednotlivých linkách, dá se směle tvrdit, že její text by měl souhlasit i se stavem, který platí v tuto chvíli. Skutečnost je ale v některých bodech docela jiná.
5. 1. 4. Sítě MHD v okrese Třebíč

Na území tohoto okresu je provozována městská doprava pouze v Třebíči. Ještě do roku 1992 se připravovala "trolejizace" Třebíče, dokonce se téměř začala stavět vozovna. Přesto se zavedení trolejbusů nepodařilo dovést do konce.

V současné době je doprava zajištěna devíti autobusovými linkami. Provozovatelem byla dříve společnost TRADO-MAD, která v současné době patří společnosti ICOM.

5. 1. 4. 1. Trasy linek MHD Třebíč:

Trasy linek jsou následující:
Linka 1 - Za Rybníkem - Karlovo náměstí - Znojemská - Demlova - Poliklinika. Intervaly spojů na lince jsou většinou 30 minut, v době především ranní špičky je posílena cca 15 minut. Provoz na lince je v době špičky o letních prázdninách omezen. O víkendech je interval 60 minut.

Linka 2 - Hřbitov - Týn - Karlovo náměstí - Křižkovského - Jiráskova - Poliklinika. Interval na lince je v pracovní dny nepravidelný, většinou ke 30 minutám, v sedle hodinový. Omezená doba provozu pouze do 17 hodin, o víkendech jen mezi 8. a 17. hodinou.

Linka 3 - Za Rybníkem - Karlovo náměstí - Týn - Atom hotel - ZŠ Na Kopcích - Karlovo náměstí. Interval spojů je pravidelný, většinou 30 minut, večer prodloužen na 60 minut, s omezením provozu o prázdninách a o víkendech.

Linka 4 - Atom hotel - Týn - Míčova - Karlovo náměstí - Hrotovická - Poliklinika. Interval spojů na lince převládá 30 minut, s posílením ve špičce, s mírným omezením o prázdninách. O víkendech spoje na lince jednou za hodinu.

Linka 5 - Hřbitov - Týn - Míčova - Karlovo náměstí - Za Rybníkem. Interval spojů na lince převládá 30 minut, s posílením ve špičce, s mírným omezením o prázdninách. O víkendech spoje na lince jednou za hodinu.

Linka 6 - Karlovo náměstí - ZŠ Na Kopcích - Marie Majerové - Týn - Karlovo náměstí. Okružní linka s provozem mezi 6. a 7. a mezi 13. až 17. hodinou s intervalem max. 3 krát v hodině. Provoz pouze v pracovní dny školního roku.

Linka 7 - Ptáčov - Kaufland - Karlovo náměstí - Za Rybníkem. Interval hodinový, provoz jen ve špičce, především odpolední. O prázdninách jen několik spojů. O víkendu nejede.

Linka 8 - Samešova - Karlovo náměstí - Kosmákova - Jitona. Spoje časté mezi 5. a 6. hodinou ranní, po zbytek dne již jen pár spojů. Nejede o víkendu.

Linka 9 - Karlovo náměstí - Revoluční - Poušov. Nabízí pouze 3 páry spojů v pracovní dny.

Středem dopravního systému, kde se všechny linky sbíhají, je Karlovo náměstí. Zde jsou spoje ve večerních hodinách a o víkendech zkoordinovány. Nejvýznamněji jsou obslouženy městské části Borovina (část Za Rybníkem), Horka-Domky, centrum města a Nové Dvory (Hájek a Týn).
Nižší nabídku spojů zaznamenávají městské části Podklášteří (Týn) a Nové Město (sídliště Na Kopcích), Nové Město (Ptáčov), Stařečka, Jejkov.

Podle studie tedy platilo v srpnu roku 2009 (a vzhledem k tomu, že od té doby došlo v jízdních řádech jen ke kosmetickým úpravám bez vlivu na interval spojů nebo trasování linek, tak totéž by mělo platit i dnes) toto:

- Linka č. 6 údajně nejezdí o víkendech (takže víkendová verze této linky v trase Karlovo náměstí - ZŠ Na Kopcích - Týn ( - Koutkova) je zřejmě přelud :-) )
Podle autorů navíc tato linka jezdí maximálně třikrát za hodinu, ale skutečnost je jiná - je to nejvýše dvakrát za hodinu.

- Stejně tak prý o víkendech nejezdí linka č. 7... Autoři si asi nevšimli čtyř párů víkendových spojů jedoucích v trase Karlovo náměstí - Ptáčov a zpět.
Podle tvrzení "o prázdninách (jede) jen několik spojů" bych si tipnul, že autoři sledovali pouze úsek Karlovo náměstí - Za Rybníkem (v tomto úseku opravdu linka č. 7 o víkendech nejezdí a o prázdninách je vedeno jen několik spojů; na rozdíl od úseku Ptáčov - Karlovo náměstí, kde se počet spojů v pracovní školní dny neliší od počtu spojů vedených v pracovních dnech o letních prázdninách).

- "Mírné omezení" o (letních) prázdninách znamená u linky č. 4, že oproti "neprázdninovému" provozu jezdí o 2 spoje (ve směru k Poliklinice), resp. 7 (ve směru do Týna / k hotelu Atom) spoje méně. U linky č. 5 to "mírné omezení" znamená, že o letních prázdninách jezdí o 2 - 3 spoje (v závislosti na směru jízdy) méně. Zato omezení u linky č. 1, kde o letních prázdninách jezdí o 3 - 4 spoje méně než v pracovních dnech mimo období letních prázdnin, není označeno jako "mírné"...
Přitom počet spojů na těchto třech linkách je srovnatelný - takže neobstojí ani argument, že např. omezení 6 párů spojů u linky, na které jezdí za den třeba 100 spojů, je "mírnější omezení" než omezení 4 párů spojů u linky, na které jezdí za den třeba jen 50 spojů.

- Linka č. 2 má podle uvedené studie omezenou dobu provozu do 17 hodin a linka č. 6 prý jezdí mj. mezi 13. a 17. hodinou.
Ve skutečnosti poslední spoj linky č. 2 přijede na svou konečnou zastávku u Nového hřbitova v 18:01 h a poslední spoj linky č. 6 v pracovní dny přijede na konečnou na Karlově náměstí v 18:00 h. Nakolik je tato skutečnost v souladu se stavem popisovaným ve studii ("do 17 hodin" a "mezi 13. a 17. hodinou"), ponechám na názoru čtenářů.

- Stejně tak by se, myslím, dalo polemizovat o tom, jestli se dá označit jako "pravidelný" interval u linky č. 3 s její dvouapůlhodinovou "dírou" (mezi 12:30 h a 15:00 h) mezi odjezdy z Karlova náměstí.

- Interval u linky č. 2 je, cituji, "v pracovní dny nepravidelný, většinou ke 30 minutám, v sedle hodinový".
Pokud si stanovím jako "ke 30 minutám" interval mezi dvěma za sebou následujícími spoji jako mezi 20 a 40 minutami, tak jsem takových případů našel 4 - 5 (v každém směru) za den. To rozhodně není většina (a to ani v případě, že budu uvažovat pouze spoje jedoucí ve špičce, když sedlový interval je - v tomto případě pravdivě - popsán v další části věty).

- U linek č. 3 a č. 4 je nepřesně uvedeno jejich trasování. Vzhledem k tomu, že žádný ze spojů linky č. 3 nejede zároveň přes zastávku Za Rybníkem a ze zastávky Karlovo náměstí, nemělo by být napsáno "Za Rybníkem - Karlovo náměstí - Týn (...)", ale "Za Rybníkem / Karlovo náměstí - Týn (...)". Totéž platí u linky č. 4, kde je uvedena trasa "Atom hotel - Týn - Míčova", ale podle zavedených zvyklostí by mělo být uvedeno "Atom hotel / Týn - Míčova (...)".

- Z věty "provozovatelem (pozn. MHD v Třebíči) byla dříve společnost TRADO-MAD, která v současné době patří společnosti ICOM" vyplývá informace, že dřívější (nikoliv už současný) provozovatel TRADO-MAD je v současné době vlastněn společností ICOM. Ale taková informace není úplně pravdivá - společnost TRADO-MAD je provozovatelem Městské autobusové dopravy v Třebíči dodnes.

- Zcela nesmyslné mi přijdou údaje uvedené v posledním citovaném odstavci. Stejně "(ne)významně" je městskou autobusovou dopravou obsloužena celá Borovina - tudíž je zbytečné dávat do závorky "část Za Rybníkem". Dále je zde uvedeno "Nové Dvory (Hájek a Týn)" a "Podklášteří (Týn)", podle čehož by se dalo usuzovat, že Týn není jednou z třebíčských čtvrtí, ale pouze nějakou menší částí jiné čtvrti. To ale není pravda.

Podobně to platí i pro údaj "Nové Město (Ptáčov)". Nové Město a Ptáčov jsou dvě různé místní části města Třebíče. Z citovaného textu to ale zní tak, jako by Ptáčov byl jen "podmnožinou" místní části Nové Město. To však není pravda.

Nižší nabídku spojů podle studie zaznamenává mj. čtvrť Stařečka. Podle mapy jednotlivých třebíčských místních částí se na území Stařečky nacházejí jen zastávky Sucheniova, Poušov a možná i Řípov, rozcestí. Vzhledem k diametrálně odlišnému rozsahu obsluhy zastávky Sucheniova od rozsahu spojení do Poušova bych si, na rozdíl od autorů studie, netroufal v tomto ohledu "házet celou Stařečku do jednoho koše".

Něco podobného platí i pro Jejkov (který také, podle studie, zaznamenává nižší nabídku spojů). Podle této mapy se na území Jejkova nacházejí (pokud se to tak vůbec dá označit, protože právě Hrotovická ulice tvoří hranici mezi Jejkovem a čtvrtí Horka-Domky) zastávky Hrotovická, U Lípy a Správa silnic.
Protože každá ze zastávek je obsluhována výrazně se odlišujícím počtem spojů MHD, myslím si, že není možné jednoznačně určit, jestli je tato část města "nejvýznamněji obsloužena", anebo má jen "nižší nabídku spojů". Anebo může existovat ještě jiný úhel pohledu na věc, totiž že neexistuje žádná zastávka v obytné části Jejkova (např. v blízkosti jejkovského kostela), tudíž je její obsluha zcela nedostatečná. A teď si vyberte. :-)

- Když jsem v té studii proveditelnosti" spatřil text "Ještě do roku 1992 se připravovala "trolejizace" Třebíče, dokonce se téměř začala stavět vozovna. Přesto se zavedení trolejbusů nepodařilo dovést do konce.", okamžitě mě napadlo, že to slovní spojení "téměř se začala stavět nová vozovna" už jsem předtím četl někde jinde. A opravdu - v tomto článku stojí, mimo jiné, toto (přibližně v polovině strany, pod fotkou ze Sportovní ulice):
(...) "Ještě do roku 1992 se pokračovalo v přípravách na "trolejizaci" Třebíče, dokonce se téměř začala stavět vozovna. Přesto, že se zavedení trolejbusů nepodařilo dovést do konce (...) "

Tato část textu je tedy téměř doslova opsána z článku na stránkách Sdružení pro veřejnou dopravu! :-(

Pozn. Poslední aktualizace tohoto (z hlediska popisu historie velmi zajímavého, ale již ne zcela aktuálního) článku byla k 18. 8. 2009, ale tehdy šlo jen o připsání posledních dvou odstavců (mj. o pořízení tří nových plynových Tedomů).
Zbylý text (tedy i výše citovaná část o trolejbusech) byl napsán v letech 2004 - max. 2008, tedy prokazatelně dříve než v době vytváření "studie proveditelnosti IDS". Toto vím velmi přesně proto, že tento článek byl před 3 lety (když jsem se začal výrazněji zajímat i o MHD Třebíč) jedním z těch, ve kterém jsem hledal více informací o historii třebíčské MHD a vím, že již tehdy byl, s výjimkou těch posledních dvou odstavců, ve stejné podobě, v jaké je i dnes.


S ohledem na věcné i jiné chyby a nelogičnosti obsažené v této studii a vůbec navrhovanou formu integrace (např. doporučení "Začlenění železnice do IDS doporučujeme až v pozdější fázi" - jak je uvedeno na straně č. 138 - asi by bylo vhodnější použít spíše pojem "pseudointegrace") jsem rád, že i v případě možnosti zavedení IDS v podobě navrhované touto studií (stejně jako v případě té kdysi uvažované - a v případě trolejbusové vozovny prý i "téměř zahájené" - trolejizace Třebíče) zůstalo jen u toho "téměř". :-)