"Třebíčská trolejbusová archeologie" - most nad Rafaelovou ulicí

27. ledna 2012 v 0:13 |  Z historie MHD Třebíč
Nedávno jsem po delší době zavítal na výborné stránky http://www.trolejbusyvpraze.net, zabývající se zdaleka nejen tím, co mají ve svém názvu (kromě mapování minulosti a uvažování konkrétních návrhů pro případnou budoucnost trolejbusové dopravy v Praze, kde byla trolejbusová doprava zrušena v roce 1972), ale i dalšími druhy dopravy - vlaky nebo tramvajemi.

Kromě sledování dávného i případného budoucího trolejbusového systému v Praze se ale autor těchto stránek zabývá sledováním jiných trolejbusových provozů, mimo jiné i "trolejbusovou archeologií" i v dalších městech kromě Prahy. A jedním z těchto měst je i Třebíč.
O kdysi (ve 2. polovině 80. let a na počátku 90. let 20. století) uvažované výstavbě trolejbusového provozu v Třebíči jsem psal v tomto článku, do kterého jsem vložil i odkaz na reportáž autora výše odkazovaných stránek, dokumentující pozůstatky nerealizovaného trolejbusového projektu z Hrotovické ulice a nadjezdu u nemocnice.

Právě při nedávné návštěvě těchto stránek jsem si všiml, že autor navšívil Třebíč znovu a zdokumentoval druhé místo související s "trolejbusovou archeologií) - a to most nad Rafaelovou ulicí a jeho okolí.
V článku jsem si všiml několika nepřesností (které ale autorovi stránek můžeme vzhledem k tomu, že je "přespolní", prominout :-); připomínky k článku jsem napsal do tamní "návštěvní knihy")***, a možná právě proto jsem se začal o toto místo více zajímat a rozhodl jsem se to tam prozkoumat. :-)

Zajímavou skutečností je, že zatímco dnes jsou pouliční lampy na mostě nad Rafaelovou ulicí umístěny na jeho jižní straně, tak dříve tomu bylo jinak - v roce 1992 (na fotce je také vidět, že tehdy ještě neexistoval výjezd z Novodvorské ulice do Modřínové ulice - ten byl vybudován až přibližně v roce 1996), ale také ještě v srpnu roku 2003 (fotka primárně dokumentuje křižovatku Modřínové a Samešovy ulice před zahájením výstavby kruhového objezdu, ale v pravém horním okraji je vidět ty lampy na mostě), byly lampy upevněny na sloupech na severní straně mostu, zatímco na té jižní straně bývaly pouhé "pahýly".

Ale v roce 2006 už tomu bylo naopak - viz druhá fotka na této stránce - lampy už jsou upevněny na sloupech na jižní straně mostu, zatímco na té severní zůstaly jen dva "pahýly" - zbylé dva byly odstraněny.
Jejich přemístění, resp. odstranění, přisuzuji výstavbě potrubí, ke kterému v těchto místech došlo v září roku 2005 (pamatuji si, že někdy okolo 10. září 2005 byla dolní část Rafaelovy ulice z bezpečnostních důvodů krátkodobě uzavřena) - ty dva sloupy upevněné na výložnících mostu na jeho severní straně zřejmě novému potrubí překážely.

Jednotlivé sloupy (ať už lampy, či "pahýly", nebo už místa, kde kdysi byly lampy a místo nich tam dnes je jen potrubí) jsem 26. ledna 2012 zdokumentoval na toto video. Myslím si, že u těch lamp na jižní straně mostu je evidentní, že k jejich přeměně na funkční lampy došlo dlouho poté, co byly vybudovány - viz díry v jednotlivých sloupech a do nich vedoucí kabeláž pro osvětlení (kdyby sloužily jako pouliční lampy již od počátku, vypadalo by zapojení těch kabelů jistě jinak).

Zbylé dva "pahýly" na severní straně mostu jsou dobře vidět i na fotkách pořízených ve stejný den jako odkazované video - viz tady (v pozadí za autobusem) a tady (na snímku vlevo).

Toto je první část článku volně navazujícího na odkazovaný článek ze stránek trolejbusyvpraze.net. Na něj naváže druhá část, týkající se autobusové zastávky ZŠ Na Kopcích (což tématicky patří do jiné rubriky, než do které patří tento článek; navíc se to už přímo netýká té "trolejbusové archeologie").


*** Pozn. k 12. 2. 2012: Nepřesné informace v článku na stránkách trolejbusyvpraze.net již byly opraveny. :-)
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama