Úvaha nad nevhodným nastavením časových poloh spojů v pracovní dny dopoledne a nad ne zcela vhodným rozmístěním zastávek na Karlově náměstí

8. března 2012 v 20:57
V provozu MHD Třebíč se bohužel občas setkávám se situací, která je sice neodporuje žádnému pravidlu - nikde není stanoveno, že (nejen) pracovní dny dopoledne na sebe musejí na Karlově náměstí dva spoje čekat - ale z mého pohledu tak nějak odporuje zdravému rozumu. Přitom za stávajícího linkového vedení (kdy všechny tři "páteřní" linky mají alespoň několikaminutové obraty v konečných stanicích a tím pádem by bylo možné provést minutové úpravy časových poloh) by se tato situace dala docela jednoduše vyřešit.

Jde o situaci, ke které může docházet buď 15, nebo 45 minut po celé hodině, kdy se na Karlově náměstí mají podle jízdního řádu sejít minimálně tyto tři spoje:
- linka č. 1 jedoucí v trase Poliklinika - Za Rybníkem
- linka č. 4 jedoucí v trase Atomhotel - Poliklinika
- linka č. 5 jedoucí v trase Za Rybníkem - Hřbitov

Jízdní řád je ale nastaven tak, aby linka č. 1 jedoucí ve výše uvedeném směru najela do prostoru zastávek na Karlově náměstí dříve, než tam najede spoj linky č. 4. Ale to je v případě, že se jedná o výše uvedený směr jízdy, špatně.
Proč? Jednoduše proto, že v tomto směru jízdy potřebují lidé přestupovat z linky č. 4 na linku č. 1 (z Nových Dvorů do Boroviny), nikoliv z linky č. 1 na linku č. 4 (to by šlo o jízdu z Domků zpět do Domků).

Nastavení časových poloh tak, aby linka č. 4 přijížděla v tomto směru jízdy na Karlovo náměstí až "těsně před čtvrt" nebo "těsně před tři čtvrtě" znamená, že při jejím sebemenším zpoždění dojede na Karlovo náměstí ve chvíli, kdy má podle jízdního řádu spoj linky č. 1 už odjíždět ve směru do Boroviny. Někdy se stane, že chvíli počká, někdy však (a zdůrazňuji, že nejde o nic, co by znamenalo porušení nějakého pravidla, prostě ty přípoje nejsou garantovány a linka č. 1 odjela přesně v čase svého pravidelného odjezdu) odjede, jako tady nebo tady.

Ve výsledku to znamená, že celkový interval pro jízdy přes centrum města nemusí být v pracovní dny dopoledne patnáctiminutový (proklad vždy dvou z těchto linek: č. 1, č. 4, č. 5), ale pouze třicetiminutový - protože ti, kdo jeli linkou č. 4 na Karlovo náměstí s plánem přestoupit zde na linku č. 1, musejí v takové situaci počkat na spoj linky č. 5, který jede až o 15 minut později a kterým mohli jet už z Nových Dvorů přímo.

Jaká vidím řešení tohoto problému?
Jednak si myslím, že návaznosti na Karlově náměstí musejí být garantovány i v pracovní dny dopoledne. Případné patnáctiminutové (při přestupu na linku č. 3 i třicetiminutové) čekání cestujících na dalších spoj při byť jen mírném zpoždění některého ze spojů je jen těžko přijatelné.

Za druhé - skutečnost, že linka č. 1 jedoucí z Domků do Boroviny přijíždí podle jízdního řádu na Karlovo náměstí o něco dříve než linka č. 4 jedoucí z Nových Dvorů do Domků, je zapříčiněna tím, že zastávka linek č. 1, 5 a 7 pro směr jízdy do Boroviny je umístěna až na konci prostoru zastávek - takže když by tam přijížděla dříve linka č. 4, tak by se už linka č. 1 nemusela ke "své" zastávce dostat. Řešení je jednoduché - prohodit zastávku linek č. 1, 5 a 7 pro směr jízdy do Boroviny se zastávkou linek č. 4 a č. 8 pro směr jízdy k poliklinice/k Jitoně.

A do třetice - upravit jízdní řád tak, aby linka č. 4 jedoucí v uvedeném směru přijížděla na Karlovo náměstí minimálně o minutu dříve než linka č. 1. Například: Příjezd linky č. 4 na Karlovo náměstí v X:13 (tzn. vždy 13 minut po celé hodině) a odjezd v X:14; příjezd linky č. 1 tamtéž v X:14 a odjezd v X:15; a příjezd linky č. 5 (jedoucí ve směru Za Rybníkem - Hřbitov) na Karlovo náměstí v X:15 a odjezd v X:16. Takto by bylo dosaženo přípojů vždy v těch směrech, ve kterých potřebují lidé přestoupit (v časech okolo X:15 a X:45 to znamená přestup z linky č. 4 na linku č. 1 - ne naopak!, z linky č. 1 na linku č. 5 - opět ne naopak!, a z linky č. 5 na linku č. 4 - opět ne naopak; poslední jmenovaný přestup se dá realizovat na Komenského náměstí (přestupní doba by zde i po uvedených úpravách časových poloh činila asi 4 až 5 minut), tudíž linka č. 4 jedoucí do Domků nemusí čekat na příjezd linky č. 5 z Boroviny).

Pokud jde o to, že by touto úpravou byly zasaženy i linky č. 2 a č. 3, které mají odjezd z Karlova náměstí směrem na Podklášteří v pracovní dny dopoledne vždy "o tři čtvrtě" (linka č. 2), resp. "v celou a o půl" (linka č. 3), tak k tomu dodávám, že nynější časy jejich odjezdů z Karlova náměstí (uvažuji-li dobu v pracovní dny dopoledne) považuji za nevhodné - jednak proto, že to znamená vozidlo navíc v kapacitně omezeném (hlavně co se týká šířky vozovky a možností předjíždění) prostoru zastávek, a jednak proto, že právě s ohledem na možné mírné zpoždění (které bývá způsobeno vlivy jako čekáním na křižovatkách nebo zdrženími při nastupování většího počtu cestujících) by bylo podle mého názoru vhodnější, kdyby např. linka č. 3 odjížděla z Karlova náměstí v časech 7 a 37 minut po celé. Aneb - raději mít jistotu přípoje i přes cca sedmiminutové čekání na Karlově náměstí, než "0-minutový" negarantovaný přípoj s alternativou až půlhodinového čekání na další spoj.

Výše uvedené úpravy by nevyžadovaly prakticky žádné vícenáklady, přitom by znamenaly zajímavé zlepšení služeb MHD Třebíč. Troufám si tvrdit, že k výše uvedeným úpravám mělo a mohlo dojít už dávno - vždyť stávající koncept jízdního řádu s uvedenými časovými polohami spojů platí minimálně 10 - 15 let, ne-li ještě více.

Nyní je docela dobře možné, že v dohledné době k úpravám linkového vedení a intervalů jednotlivých linek třebíčské MHD dojde. Nicméně, výše uvedená doporučení ohledně příjezdů jednotlivých linek na Karlovo náměstí, garanci čekání na případně zpožděné přípojné linky a přehození dvou zastávkových stojanů na Karlově náměstí, platí stejně tak dobře pro současný jízdní řád, jako i pro případně upravený jízdní řád budoucí.
 


Komentáře

1 Karel Karel | 14. března 2012 v 14:30 | Reagovat

Snad si toho všimnou ti, kteří mají optimalizaci třebíčské MHD na starosti. :-)

2 autobusytrebic autobusytrebic | 14. března 2012 v 15:35 | Reagovat

Snad si všimnou - tento podnět (i když sepsaný stručněji než zde) jsem psal už do připomínek k MHD, které mohli občané posílat už loni v září; nakonec jsem tuto myšlenku "těm, kteří to mají na starosti" vysvětlil i podrobněji. :-)

Ale jak v tomto článku píšu - možnost posunu časových poloh autobusových linek č. 1, 4 a 5 o nějaké 1 - 2 minuty není otázkou "nějaké optimalizace" - toto by se dalo provést prakticky "teď hned", i na jízdním řádu platném v současnosti. Prostě by linka č. 4 od Atomu či linka č. 5 od Hřbitova odjížděly asi o 2 minuty dříve, zatímco linky č. 1 a č. 4 by od Polikliniky odjížděla naopak asi o 1 minutu později a linky č. 1 a č. 5 by mohly "od Rybníka" odjíždět asi až o 2 minuty později než dnes.

Větší změna by byla potřeba u linek č. 2 a č. 3, ale tam by tak jako tak šlo o pouhý posun časových poloh, bez vlivu na počet potřebných vozidel či řidičů.

Naopak, po případných změnách linkového vedení už by takovýto drobný posun časových poloh nemusel být možný - jednou z možností změny linkového vedení je "průjezdný model" v Domcích i v oblasti Hájku a Týna (že by tam linky č. 1 a 4, resp. 4 a 5 nekončily jízdu na nějaké konečné zastávce, ale udělaly jakousi "okružní jízdu" či "smyčku" a pak se vracel zpět do centra), a u toho je určité úskalí, že projetí té "smyčky" by muselo v případě Nových Dvorů, Hájku a Týna trvat přesně 27 minut a v případě Domků (Polikliniky i StopShopu) asi 30 - 31 minut. Ne více, ale ani ne méně. Jinak by nevycházely přestupy na Karlově náměstí.

3 autobusytrebic autobusytrebic | 19. března 2012 v 22:51 | Reagovat

V předchozím komentáři jsem to trochu popletl. Pro zajištění optimálních návazností na Karlově náměstí v sedlech pracovních dnů by bylo vhodné to udělat takto:

- Linky č. 4 a č. 5 vyjíždějí od Atomu/z Týna/od Hřbitova asi o 2 minuty dříve než dnes.
- Linka č. 1 vyjíždí od Polikliniky ve stejnou dobu jako dnes, linka č. 4 vyjíždí od Polikliniky asi o 2 minuty později než dnes.
- Linka č. 1 vyjíždí "od Rybníka" ve stejnou dobu jako dnes, linka č. 5 vyjíždí "od rybníka" asi o 2 minuty později než dnes. :-)

4 Věra Věra | 6. září 2012 v 8:28 | Reagovat

Proč rušíte mnoha lidmi využívanou 8? Do Průmyslové čtvrti se ti, kteří  pracují od 7 hod  nedostanou. Já si mohu buď přivstat o půl hodiny, běžet 10 minut na náměstí a jet "třináctkou", nebo nastoupit u domu na „čtyřku", ale jet pouze k Lípě a další část jít se stejnými zoufalci jako já, pěšky. I kdyby tyto spoje na sebe navazovaly, platit 2x nebudu. Asi budu MHD ignorovat, za ušetřené peníze si koupím trackové boty a ranní chůzí do práce udělám něco pro zdraví.

5 autobusytrebic autobusytrebic | Web | 6. září 2012 v 10:33 | Reagovat

[4]:
Dobrý den,

díky za komentář k mému článku (a pro mne další zajímavý postřeh k novým jízdním řádům), ale největší šanci na to, že dojde k žádoucí změně jízdního řádu, o které píšete, budete mít, když budete tento požadavek adresovat přímo na odbor dopravy městského úřadu.

6 buccaneer buccaneer | Web | 9. září 2016 v 7:20 | Reagovat

půjčky na op podborany :-P

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama