Komentář k dalším dvěma článkům o optimalizaci MHD

27. srpna 2012 v 9:20 |  Postřehy z optimalizace MHD
Úvahy o změnách v třebíčské MHD byly koncem loňského léta, tedy bezmála před rokem, prezentovány tímto textem, který je v době psaní tohoto článku zatím dostupný na stránkách www.tradomad.cz, ale vzhledem k tomu, že předpokládám, že zanedlouho dojde k aktualizaci uvedených stránek, zkopíruji jej sem:

Třebíč/ Radnice uvažuje po létech o zásadní optimalizaci městské autobusové dopravy. Zmodernizovaný systém by měl více vyhovovat současným nárokům a velikosti Třebíče. Město proto začalo sbírat náměty od lidí. Podobu nového systému bude odbor dopravy Městského úřadu Třebíč postupně vytvářet. Zohlednit je nutné územní rozvoj Třebíče v posledních letech, například nová nákupní centra na jižním okraji města. Je pravděpodobné, že dojde k vytvoření nových zastávek nebo změně tras některých linek. Jednou z možností je vytvoření sítě páteřních linek a navazujících vedlejších linek. Městská autobusová doprava musí také více navazovat na ostatní druhy veřejné dopravy, především na vlaky. Záměry radnice přiblížil místostarosta Pavel Svoboda, který má své kompetenci dopravu: "V loňském roce byla provedena studie na optimalizaci městské autobusové dopravy, která konstatovala, že z 27 autobusů by při stávajícím režimu a optimalizaci spojů bylo možné zajistit provoz 24 vozidly. Nyní po jednání s firmou ICOM se uvažuje o zadání další studie, která by optimalizaci doplnila. Rádi bychom oslovili tzv. malé starosty z místních částí Třebíče, jestli projeví zájem o autobusové spojení. Dokonce jsme oslovili či oslovíme starosty blízkých samostatných obcí, jako jsou například Kožichovice, Střítež, případně Stařeč, zda by bylo možné na základě určité finanční spoluúčasti zavést některé linky i tam. Byla by to zajímavá příležitost rozšířit nabídku." Své náměty a požadavky na městskou autobusovou dopravu mohou lidé adresovat Bc. Aleši Kratinovi, vedoucímu odbor dopravy Městského úřadu Třebíč.

Jaká je nakonec, podle mého názoru, realita?

- Současným nárokům a velikosti Třebíče nemůže vyhovovat systém, kde v sedle pracovního dne jezdí, minimálně vždy v jednom směru jízdy, přes místa jako Nemocnice, Marie Majerové, Benešova nebo A. Kratochvíla, jen jeden spoj za půl hodiny. Obecně vzato: jen těžko je možné přizpůsobovat MHD na "současné nároky a velikost Třebíče", pokud nemá být navýšen počet vozokilometrů (což bylo, dle mj. novinových článků, jedním z "mantinelů" celé optimalizace).

- Nákupní centra na jižním okraji města v otázce obsluhy MHD ostrouhají - stejně jako dosud. Jako údajný důvod, proč ke StopShopu nebude jezdit žádná linka MHD, je uváděno, že zastávka v areálu StopShopu nevyhovuje normám a vlastník areálu se nemá k tomu, aby to do souladu s normami uvedl. Zde ale mohu argumentovat, že zastávka nemusí být na parkovišti v areálu StopShopu, ale na hlavní silnici u kruhového objezdu, tedy na veřejné komunikaci. Stejně tak se mohu ptát, jak je možné, že (když tato zastávka údajně nevyhovuje předpisům) tato zastávka vůbec funguje pro tzv. StopShop Bus, nebo jak je možné, že fungují zastávky jako Řípov, rozc. (kde se nastupuje, resp. vystupuje, přímo ze/do silnice) nebo třeba Nádražní (ve směru z centra), kde se vystupuje do křižovatky s Dvořeckého, resp. Litoltovou ulicí. Přitom po posledně jmenované zastávce bude jezdit páteřní linka č. 1 a nejbližšími zastávkami budou až Karlovo náměstí, resp. až Znojemská...

- Vytvoření sítě páteřních linek a vedlejších navazujících linek: zde mohu zopakovat to, co jsem napsal v předchozím článku, že páteřní + navazující linky tu byly i dosud - páteřní 1, 4 a 5; ostatní jako navazující.

- Podobně tak jsem již v předchozím článku komentoval, že nedochází k lepšímu přizpůsobení návazností MHD na vlaky (neboť základní schéma časových poloh autobusových spojů zůstalo stejné).

A ještě krátký komentář k této tiskové zprávě ze stránek www.trebic.cz, resp. pouze k tomuto tvrzení:
Na některých zastávkách dojde v dopravním sedle (dopoledne a navečer) k prodloužení intervalů, protože některá z dosavadních linek pojede jinak. "Snažili jsme se ale vždy nabídnout alternativu, např. zachováním počtu spojů na nejbližší další zastávce," doplnil místostarosta Pavel Svoboda.

Tato "alternativa zachování počtu spojů na nejbližší zastávce" neplatí pro důležitou zastávku Nemocnice, neboť nejbližší zastávka Bráfova na tom bude s obsluhou MHD úplně stejně jako zastávka před nemocnicí. Taktéž toto tvrzení neplatí pro zastávku Benešova, co se týče jízdy ve směru do centra města. Podobně to platí i pro zastávku Březinova, která nyní nebude obsluhována žádnou z páteřních linek (dosud zde jezdí linka č. 1), nejbližší zastávka od ní je Křížkovského, kde ale nebude počet spojů vyšší než počet spojů jedoucích přes zastávku Březinova. Pravda, pokud mám slovíčkařit, tak k zachování, ba určitému navýšení, počtu spojů jedoucích přes Křížkovského dojde. Ale ani náhodou nebude tento počet dosahovat dnešního počtu spojů jedoucích přes zastávku Březinova.
 


Komentáře

1 Karel Karel | 27. srpna 2012 v 12:21 | Reagovat

Je to bordel a z těch idiotů na radnici je mi vážně zle. Majerka, která byla nyní snad nejlépe obsluhovaným místem (2,3,4,5,6) ostrouhá. Pokud ještě připočítám luxus ve formě Tredosu, který mě téměř z baráku doveze až na Florenc, byla Majerka místem, kde se dobře žilo a kde se díky takto luxusní dopravní obsluze často zvyšovaly ceny bytů. Po "optimalizaci" bude vše horší..na to snad už ani není co říct.. [:tired:]

2 autobusytrebic autobusytrebic | 27. srpna 2012 v 12:41 | Reagovat

[1]: Děkuji za připomenutí, na tu Majerku jsem v seznamu zastávek, u kterých dojde ke zhoršení, dočista zapomněl. :-| Už jsem ji tam dopsal.

Nic bych neviděl černobíle - pro některé oblasti se spojení opravdu zlepší - např. oblast Na Kopcích. Nebo vlastně i další oblasti, kde dojde např. ke zpravidelnění intervalu ve špičce nebo prodloužení provozní doby.

Ale ta negativa zde vypisuji proto, že v těch oficiálních materiálech jsou vypsána víceméně jen pozitiva.

Měl jsem možnost v rámci možností sledovat postup příprav optimalizace; jedním z úskalí je údajně to, že dopravce si účtuje tzv. jednotkovou cenu za vozokilometr bez ohledu na výši skutečných nákladů na dodatečný vozokm. A pak to (bohužel) dopadá tak, že se "ušetří" nezajížděním linky č. 2 (nově č. 10) na Majerku + Generála Svobody, přitom úspora nákladů je minimální (počet autobusů a řidičů stále stejný, dojde jen k úspoře pohonných hmot vlivem kratší trasy + možná ještě k úspoře vlivem menšího opotřebení autobusu).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama