Postřehy z optimalizace MHD poprvé - komentář ke shrnutí novinek

18. srpna 2012 v 12:34 |  Postřehy z optimalizace MHD
Jak jsem napsal v předchozím článku, tak jsem i učinil a založil novou rubriku s názvem "Postřehy z optimalizace MHD". Prvním příspěvkem, který do ní napíši, je krátký komentář k obsahu tohoto letáčku se stručným shrnutím novinek v třebíčké MHD.

Tak tedy - můj komentář:

- Páteřní + doplňkové linky nejsou žádnou novinkou. Už dnes se dají linky č. 1, 4 a 5 označit za páteřní a zbylé za doplňkové. Nově dochází jen k odlišení v číslování, což teoreticky znamená přehlednější strukturu, prakticky to může znamenat počáteční větší zmatení lidí + nutnost přeznačovat údaje na označnících (které mimochodem byly instalovány v době, kdy se už počítalo se změnami v MHD včetně změn linkového vedení...).

- Vazby na Karlově náměstí jsou oproti současnému stavu zlepšeny jen mírně - a to u linky č. 2 ve směru od Hřbitova, ale toto je možné jen díky nezajíždění této linky (nově s číslem 10) na zastávky Marie Majerové a Generála Svobody. Takže - něco za něco. Zlepšením bez žádných "ale" je snad jen vznik přestupní vazby ve špičce pracovního dne, vzniklý zpravidelněním jednotlivých linek.

- Lepší návaznost na vlakové spoje na zastávkách Bráfova a Nádražní? Moc jsem si nevšiml - základní schéma spojů zůstává stejné (rozjezdy na Karlově náměstí vždy o čtvrt a tři čtvrtě; v pracovní dny navíc v celou i o půl). Nově vzniklou nevýhodou bude, že lidé budou muset předem vědět, zda jít na zastávku Bráfova (na linku č. 4) či Nádražní (na linku č. 1) - dosud mohli jít vždy na Bráfovu (s tím, že na Karlově náměstí případně přestoupí).

- U linky č. 1 se jako zajímavá výhoda vyzdvihuje její expresní vedení v oblasti čtvrti Horka-Domky, ale taktně se tím zamlčuje, že tato linka tím pádem již nepojede okolo nemocnice, čímž se zhorší obsluha nemocnice zejména v pracovních dnech dopoledne...

- U linky č. 4 se vyzdvihuje zlepšení obsluhy zastávek ZŠ Na Kopcích, Samešova a Modřínová, a taktně se zamlčuje zhoršení obsluhy zastávek A. Kratochvíla, Benešova, Generála Svobody a Marie Majerové v období pracovních dní dopoledne a v pozdějším odpoledni. Nemluvě o tom, že tato linka již vůbec nebude jezdit do Týna...

- U linky č. 10 (obdoba stávající linky č. 2) se zdůrazňuje zlepšení obsluhy zastávky Koutkova, jenže toto zlepšení je na úkor zhoršení obsluhy zastávky Palackého (což už v letáčku uvedeno není)...
 


Komentáře

1 Daniela Daniela | E-mail | 25. srpna 2012 v 10:19 | Reagovat

Dobrý den,  chci jen napsat,že změna trasy na lince číslo 1 je největší blbost kterou kdo vymyslel.Je sice hezké, že se dostanou zase všichni na polikliniku, ale co ti (i já)Co jezdíme den co den do práce k nemocnici nebo na ulici Hrotovickou?? Nové číslo 14 sice jede v mém čase a další jede až za 2hodiny. A co teprve cesta z práce??Já například končím ve 14:30 a autobus mě jede před půl!!! Myslíte si , že mě budou pouštět každý den dříve, nebo co??čekají mě doma děti a nemůžu si dovolit chodit až do Boroviny pěšky, nebo jak tele neustále přestupovat ve městě. Myslela sem , že je tu MHDF pro nás lidi abychom se co nejlépe a rychleji dostali kam potřebujeme a né, že teď budeme všude o půl hodiny později .Nevím co to má za význam , že linka č.1 bude jezdit oloko nádraží, když ten co potřebuje na nádraží vystoupil hned pod ním a byl tam za 2 minuty. Takže jediný f´důvod je ten, aby si dopravci zase namastili kapsy našim neustálým přestupováním a tím placením více spojů než jsme museli doposud. Takže vám strašně moc děkuji a tím samozdřejmě i mé děti , že se k nim domů budu vracet jěště později. Myslím, že určitě nejsem jediná komu tohle přesunutí trasy vůbec nevyhovuje a proto se taky prosím někdo ozvěte, ať s tím někdo něco udělá ... Chci aby linka č1 opět jezdila okolo nemocnice. Sama s tím nic nenadělám, že?? Díky

2 autobusytrebic autobusytrebic | 26. srpna 2012 v 10:11 | Reagovat

Děkuji za komentáře, jednu reakci jsem napsal do předchozího článku: http://autobusytrebic.blog.cz/1208/odkazy-na-nove-linkove-vedeni-strucne-shrnuti-zmen#komentar102492554; další píši zde: Přece jen, máte-li na mysli 14:30 v pracovní den, tak můžete použít linku č. 4 a přestup na Karlově náměstí. Zde budu ale dost zvědavý na to, jestli linka č. 4 nebude neúměrně přetěžována (již nyní si lze všimnout, že "čtyřka" jezdívá mezi Karlovým nám. a Domky plnější než "jednička").

K tomu trasování linky č. 1 přes Nádražní ulici asi přispěl i (hodně nesmyslný, leč údajně neprolomitelný) limit vozokilometrů - aby nedošlo k navýšení počtu kilometrů, které autobusy ujedou (oproti dosavadnímu) stavu), tak se zkrátí trasa (nejen u linky č. 1 v Domcích, ale třeba i u linky č. 4 v oblasti Týna).

Můj názor: pominu-li nesmyslnost "počítání každého kilometru", ta podle mě by linka č. 1 i linka č. 4 měly jezdit vždy okolo nemonice; Nádražní ulicí by měly podle mě jezdit jen špičkové posily (tedy nad rámec 15-minutového intervalu). Expresní spoje dávají smysl pouze ve špičce. V sedle či dokonce o víkendu (linka č. 1 pojede takto "expresně" i o víkendu) rozhodně ne.

3 Karel Karel | 27. srpna 2012 v 12:12 | Reagovat

Cílem není optimalizace, komfort a podobný nesmysly. Cílem je zvýšit příjem MHD, kdy díky přestupování budete pokaždé jako trotl platit 10,- potažmo 7 Káčé. Kdyby to bylo jako v Práglu, kde máte časovou jízdenku, skáčete si mezi spoji, jak chcete, tak neřeknu, ale toto je zoufalství, které povede naše obyvatele zpět do aut. Nechutné..

4 autobusytrebic autobusytrebic | 27. srpna 2012 v 12:19 | Reagovat

[3]: Souhlasím, že přestupní jízdenka tu měla být už dávno - jen díky ní se dá vůbec počítat s tím, že proklady linek č. 1 a 4 v Domcích, 1 a 5 v Borovině, 4 a 5 na Nových Dvorech fungují a souhrnný interval je v součtu poloviční než interval jednotlivé linky. Zde mi přišlo o to ošklivější, když třeba na Karlově náměstí ujížděla (na což jsem také poukazoval) "před nosem" linka č. 1 do Boroviny lince č. 4 od Nových Dvorů. A kdo si zaplatil jízdenku, tak platil dvakrát, aniž by se dostal do cíle své cesty o tu čtvrthodinu dříve.

Postup plánování změn v třebíčské MHD jsem několikrát sledoval již od loňského podzimu a nemám pocit, že by to bylo záměrně cíleno tak, jak uvádíte - že by cílem bylo zvýšit příjem MHD. Jedním z argumentů také bylo, že brzy dojde k zavedení přestupního jízdného; vzhledem k tomu, že v posledních několika týdnech jsem dění okolo třebíčské MHD nesledoval, tak ani nevím, jestli, případně kdy, něco takového bude/nebude zavedeno.

Ale jak píši na začátku, přestupní jízdenky zde měly být již dávno, bez ohledu na konkrétní podobu linkového vedení.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama