Postřehy z Karlova náměstí ve 22:15 a 22:45 h

13. září 2012 v 2:31 |  Postřehy z optimalizace MHD
V pondělí 10. 9. a v úterý 11. 9. jsem se rozhodl využít příjemně teplého pozdně-letního večera (bohužel šlo o poslední dva večery odpovídající tomuto popisu Zamračený) a pozorovat a zároveň zdokumentovat provoz autobusů MHD Třebíč na Karlově náměstí ve 22:15 a 22:45 hodin, se zvláštním zaměřením na skutečnost, že linka č. 13 (nástupce dřívější linky č. 8) přijíždí na Karlovo náměstí až ve 22:20 h (dosud to bylo ve 22:15 h; více informací jsem psal již v tomto článku), zatímco spoje linek č. 5, 10 a 14 odjíždějí z Karlova náměstí již ve 22:15 h. V případě linky č. 14, jedoucí do Boroviny, padl argument, že přestup je možný na Komenského náměstí, což je rovněž zajímavé - podle časů uvedených v jízdním řádě je čas na přestup 1 minuta, což je těžko zvládnutelné přes oficiální přechod pro chodce. Že by se počítalo s tím, že lidé musejí přeběhnout čtyřproudou silnici mimo přechod (přímo "ze zastávky na zastávku")? Právě i poslední jmenovanou situaci jsem se rozhodl sledovat a pokusit ji zdokumentovat.

V pondělí 10. září projel Komenského náměstím spoj linky č. 13 již ve 22:15 hodin, tedy asi o 2 minuty dříve, než je uvedeno v jízdním řádě. Nic ale řidiči nezazlívám (proč by měl někde na trase "čekat na čas" jen kvůli tomu, že tvůrci jízdních řádů stanovili stejné jízdní doby jak pro největší špičku pracovního dne, tak i pro dobu, kdy skoro žádná auta nejezdí?; obzvlášť když případné nadjetí si může znamenat zajištění přípoje alespoň na Komenského náměstí do Boroviny...), naopak jsem si v tu chvíli říkal, že snad zvítězí zdravý rozum a že snad dojde k tomu, že linka č. 5 (a snad i linka č. 10, kde jsem si ale existenci spoje s odjezdem ve 22:15 h jedoucího na Podklášteří uvědomil až později) snad těch pár minut počká, i když by podle jízdního řádu (či jeho tvůrců) měla ujet o 5 minut. Na Komenského náměstí ze spoje linky č. 13 nikdo nevystupoval, ale i kdyby ano, měl by v tomto případě - z výše uvedeného důvodu dřívějšího příjezdu - dost času na případný přestup na linku č. 14.

Došel jsem poté na Karlovo náměstí s tím, že prostor zastávek bude v tu dobu liduprázdný a že lidé, kteří jeli od Jitony (nebo z jiné zastávky linky č. 13) na Karlovo náměstí s cílem přestoupit na linku č. 5, jistě tou pětkou odjeli, protože na ně počkala. Ovšem, spletl jsem se. Linka č. 5 odjela, v souladu s platným jízdním řádem, ve 22:15 h. Odjela jen asi 2 minuty předtím, než přijel spoj linky č. 13 (který přijel s náskokem - viz výše). K dlouhému čekání na další vhodný spoj, kterým byl spoj linky č. 4 s odjezdem z Karlova náměstí ve 22:45 h, byla odsouzena dvojice pracovníků Jitony, přesněji řečeno jednoho pracovníka a jedné pracovnice.

S oběma jsem v prostoru zastávek pořídil improvizovaný rozhovor, který jsem s jejich souhlasem zveřejnil, k dispozici je pod tímto odkazem. Rozhořčení směřovalo nejen k nesmyslnému ujíždění v této pozdně-večerní době (zde nelze jinak než souhlasit), ale například i k - dle jejich názoru - nedostatečnému spojení v časně ranních hodinách. Paní, která chtěla jet na zastávku Benešova, nakonec jela linkou č. 11 s odjezdem ve 22:32 h (jede na ní ten autobus, který přijel na tom spoji linky č. 13) na Modřínovou, odkud došla na Benešovu několik set metrů pěšky. Mimochodem, byla jedinou cestující nastoupivší do tohoto spoje na Karlově náměstí. Muž, jehož cílovou zastávkou byla Míčova, nechtěl zbytečně jet tak, aby pak musel také jít několik set metrů pěšky a počkal na spoj linky č. 4 s odjezdem ve 22:45 h. Více se můžete dozvědět v odkazovaném videu.

V úterý 11. září 2012 z pozdně-večerního spoje linky č. 13 vystoupila na Komenského náměstí jedna osoba, která právě přestupovala na linku č. 14. Přestup těsně stihla. Zajímavostí je, že spoj linky č. 13 dojel na tuto zastávku včas přesto, že musel jet v úseku Správa silnic - Hrotovická objízdnou trasou (ulicemi Spojovací, Znojemskou a Březinovou).

Na Karlovo náměstí dojel autobus pomalým krokem ve 22:19 h (tedy stejně s asi minutovým náskokem), a to s počtem 0 (slovy nula) cestujících. Linky č. 5 i 10 (a jak vyplývá z předchozího odstavce, tak i linka č. 14) nečekaly a - v souladu s tím, jak velí jízdní řád - odjely již ve 22:15 h. Ale tentokrát neměly ani komu ujet...
Video dokumentující rozjezd ve 22:15 h a následný příjezd linky č. 13 tak, že jí ostatní spoje ujely, jsem zdokumentoval na toto video. Záměrně jsem je pořídil jako jednu nepřerušovanou videosekvenci, aby bylo prokazatelně vidět, o jak krátký časový úsek linky č. 5 a č. 10 té lince č. 13 ujíždějí.

Linka č. 10 se musela s linkou č. 13 jen těsně minout, neboť od okamžiku vjezdu autobusu jedoucího na lince č. 10 do Jihlavské brány (z Karlova náměstí) do okamžiku výjezdu spoje linky č. 13 na Karlovo náměstí (z Jihlavské brány) uplynulo jen asi 1,5 minuty! Linka č. 5 ujela lince č. 13 asi o 3 minuty a 20 sekund (rozdíl okamžiku odjezdu od zastávky a okamžiku příjezdu k zastávce). Ale neměla komu ujet - nikdo nejel. Buď to znamená, že nikdo se nepotřeboval dostat veřejnou dopravou do oblasti Nových Dvorů, Hájku, Podklášteří nebo Týna, anebo by třeba ještě před pár týdny jel, ale nyní se mu nechtělo čekat na Karlově náměstí těch 12 - 25 minut (v závislosti na tom, kterou linkou by pak jel).

Ve 22:45 jsem zdokumentoval na video i rozjezd autobusů z prostoru zastávek (totéž jsem provedl i o 24 hodin dříve, ale videa z 11. 9. se mi zdají povedenější a považuji za zbytečné zveřejňovat obojí). Zajímavostí je, že linkou č. 31 z Karlova náměstí ani 10., ani 11. září nejel ani jeden cestující. Ostatními linkami několik cestujících (cca 3 - 5) jelo.

Ještě předtím jsem ale ve 22:32 h nahrál na video i odjezd linky č. 11. Stejně jako předchozí den, tak i 11. září do něj na Karlově náměstí nastupovala jediná osoba, a stejně jako o den dříve, i 11. září šlo o cestující (v obou případech to byly ženy, proto tento tvar slova), která by za běžných okolností tímto spojem vůbec nejela.

Ruku v ruce s tím, že až nyní jsem si uvědomil, že ve 22:15 h jede z Karlova náměstí jede i spoj linky č. 10 s konečnou zastávkou Hřbitov (dosud jsem psal jen o nenávaznosti na linku č. 5 a možné nenávaznosti na linku č. 14), považuji situaci s nevhodně nastavenými časovými polohami za ještě otřesnější. Linka č. 10 totiž má odjíždět z Žerotínova náměstí v době, kdy prakticky "za mostem", na Komenského náměstí, je linka č. 13 jedoucí od Jitony. Téměř na dohled, ale přesto si ujedou...

Takže kdo by chtěl jet od Jitony (ale může jet třeba z Tipafrostu nebo jiné výrobny ve Žďárského ulici či horní části Hrotovické ulice) například na zastávku Račerovická, tak zatímco dříve mu cesta městskou dopravou trvala "od zastávky k zastávce" 18 minut (odjezd od Jitony ve 22:02 h, bez přestupu na náměstí - protože autobus z linky č. 8 přecházel na linku č. 3 a cestující v něm mohli zůstat; příjezd na Račerovickou ve 22:20 h), tak dnes mu cesta potrvá - pokud se mu vůbec bude chtít jet autobusem - 44 (!) minut (a dojede nikoliv na zastávku Račerovická, nýbrž na Sýpky, ale O. K., tuto skutečnost můžeme zanedbat).

Anebo se takovému potenciálnímu cestujícímu nebude chtít jet tím autobusem, a pokud půjde z Komenského náměstí na Račerovickou pěšky, tak tam dost možná bude rychleji než tím autobusem - stačí, aby tuto trasu ušel za 33 (nebo méně) minut a povede se mu to...

Možná nyní někdo namítne, že takové věci (cesta pěšky z Komenského náměstí na Račerovickou - to už je docela dálka, navíc do kopce - nebo např. z Modřínové na Benešovu či z Marie Majerové na Míčovu) nevadí, protože "Třebíč není zase tak velká a leccos se dá dojít pěšky". Na takovou námitku odpovídám, že pokud je pravdivá, tak pak není potřeba nijak městskou dopravu v takovém městě rozvíjet a například pozdně-večerní spoje (kde část cestujících tvoří cestující, kterým o pár minut ujel - v souladu s jízdním řádem - autobus jedoucí ve 22:15 h a oni museli čekat na 22:45 h) ani nemusejí jezdit.
 


Komentáře

1 Daniela Daniela | E-mail | 13. září 2012 v 18:56 | Reagovat

Nooo co k tomu všemu dodat?? Pánové z radnice a dopravy a ostatní co tenhle systém vymysleli, POLIBTE nám prdele!!! Protože tohle není MHD, ale maštěnín si kapes!Raději budem chodit pěšky, než se dostávat domů o hodinu později a plnit vám vaše koryta

2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 13. září 2012 v 19:21 | Reagovat

[1]: No... Není to hodina, ale max. půlhodina, ale i tak to je (pochopitelně) strašně moc. V tomto případě neobstojí ani "argument počítání vozokilometrů" - naopak, ve zdejších článcích kritizuji právě ty nejnespornější věci, kde nejde o "počítání kilometrů" nebo možnost, že "někomu se spojení zhoršilo, ale jiným zlepšilo".

"Maštění kapes" to podle mě taky není, protože výše úhrady i počtu těch pořád omílaných kilometrů se nezměnila. V tomto případě + pár dalších (mj. ta nulová garance nízkopodlažnosti) podle mě spíš jde o dost závažnou... jaké je to pravé slovo... napadá mě "neschopnost". Ale nejsem si jist, jestli je to zrovna to správné slovo.

3 Tomáš Tomáš | 14. září 2012 v 11:09 | Reagovat

Tak ona sama linka č. 4 je dle slov pana Kratiny nefungující podle jejich představ (více:http://www.trebic.cz/diskuze/index.asp?k=4&r=1&p1=908).

Na webu města je námětů více, k tomuto článku musím dodat jen to, že stávající zkušební provoz bude buď rychle upraven, či budou lidé opravdu raději jezdit auty, skútry, koly, pěšky. Sám bydlím na Majerce a i dříve v minulém režimu MHD se mi často stávalo, že jsem přišel na zastávku, 4 odjela, 5 měla dojet za 15 minut, tak jsem to raději švihl přes židy a byl jsem za 10 min doma. To, co MHD nyní zažívá, není normální a myslím si, že i sami řidiči busů musí nadávat. Závěrem chci poděkovat za tento blog, chodím sem prakticky denně a chtěl bych poprosit o jednu maličkost. Nemáte někde zveřejněné video linky do Sokolí? Tuhle jsem tam byl s větší dodávkou a vážně nechápu, jak se tam v té zatáčce dole autobus vymotá, když jsem měl sám co dělat... O_O

4 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 14. září 2012 v 20:54 | Reagovat

[3]: Zatím jsem ani v Sokolí, ani v Račerovicích, ani Budíkovicích, ani Starči nebyl (myšleno autobusem MHD), takže nemám zkušenosti, jak to vypadá. Zatím ani nevím, jak se autobus (ne)vytočí ve směru od Starče při odbočení do (nově "vyoptimalizované") smyčky Za Rybníkem.

Souhlasím s tím, že Majerka je (asi spolu s nemocnicí, ale i Týnem) místem, které to odneslo nejvíce.

5 Daniela Daniela | E-mail | 18. září 2012 v 18:28 | Reagovat

Dnes hlásili na rádiu Region, že čtyřka bude od 1.října jezdit jinak než doposud, kvůli ulici Míčová. Já teda přesně nevím oč jde, protože na Hájek vůbec nejezdím. Tak sem ale ráda, že to najednou jde změnit, zárověň naštvaná protože na Borovinu se zase vyprdli. Mohli by aspoň přidat jízdy na lince 14????? Vždyť snad nejste slepí a vidíte, že ten bus, na to kolik k nemocnici a výš jezdí lidí,nejede skoro vůbec a o cestě zpět ani nemluvím. Jednou za 2hodiny ,někdy i dýl, to opravdu nestojí za řeč!!!

6 Daniela Daniela | 18. září 2012 v 18:34 | Reagovat

Aááá teď sem teda četla více změn , hezké opravdu hezké jde to, ale tady na nás v Borovině se fakt sere, ostatně jako vždy ...škoda mluvit i spát

7 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 19. září 2012 v 10:33 | Reagovat

[5]:

Přidání spojů 14ky by zřejmě vyžadovalo ty změny v obězích, takže - i kdyby - by přišlo na řadu až k 1. 11. (stejně jako ty další věci, u kterých je psáno, že vyžadovaly změny v obězích).

U toho spojení Boroviny s nemocnicí argumentoval (v jednom článku, na který jsem tady dával odkaz) vedoucí odboru dopravy tím, že prý lidé často jezdí z Boroviny nejdřív na polikliniku a odtamtud až k nemocnici a že "ta hrstka jedoucí rovnou k nemocnici si přestoupí". Svůj komentář k této věci jsem sem už taky psal.

Naopak, u té čtyřky a zrušení Míčovy coby konečné není potřeba nijak upravovat oběhy, jenom ten autobus, co dosud "čumí" asi 15 minut na Míčově, dojede k hotelu Atom, kde bude mít jen asi 5-timinutový obrat. Proto může být změna realizována poměrně rychle.

8 Daniela Daniela | 19. září 2012 v 18:07 | Reagovat

Pěkně to vysvětlili, ale bohužel nemají pravdu, protože hodně doktorů je i v nemocnici kam se jezdí i dřív než na polikliniku. Né každý jezdí na polikliniku.Nejsem sama kdo má třeba doktory a i mé děti jen v nemocnici, takže až budou nemocní tak budem jak paka s horečkama přestupovat a čekat na další spoj, místo toho aby jsme jeli přímo, protože ty spoje sou vážně naprd. A objednávat se např. na kožní podle toho jak mi asi pojede 14???...je dost nahouby, když je to potřeba skloubit s návratem dětí do školy do boroviny a pak ještě do práce zpět na Hrotovickou.  Dnes si těžko můžou matky brát dovolenou kvůli každé návštěvě doktorů svých dětí, to by už pak žádnou v létě neměly, že??A ten pán z odboru dopravy tu určitě nebydlí a jezdí si jen v autě, jinak by to o té hrstce by snad ani nemohl vypusti z...nebudu psát z čeho.Ať si zjistí kolik na sídlišti bydlí zdravotních sester, asi by pěkně koukal, a ta hrstka se taky určitě ozve až budou mrznout na městě a čekat na to slavné přestupování

9 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 19. září 2012 v 18:29 | Reagovat

[8]: Já s vámi souhlasím, však i v jednom z předchozích článků jsem psal o tom, že kdybych tvořil změny linkového vedení já, tak obě páteřní linky (tj. č. 1 i č. 4) bych vedl v tom základním intervalu (v pracovní dny od časného rána až do cca 19 h) 30 minut u každé linky, díky prokladům v součtu 15 minut; a jen špičkové posilové spoje (nad rámec toho souhrnného 15-timinutového intervalu) vedl přes Nádražní ulici coby expresní. Ale je to verze "bez počítání každého vozokilometru", což bohužel neplatilo (a vlivem nevhodně nastavených podmínek v platné smlouvě města - ale podepsané za minulého vedení města - s dopravcem se s tímto bohužžel počítat musí) pro změny provedené nyní. Takto se tam těch kilometrů ušetřilo celkem dost, protože trasa linky č. 1 je nyní v oblasti čtvrti Horka-Domky opravdu hodně krátká.

"Pána z odboru dopravy" trochu znám (neboť jsem průběžně sledoval průběh příprav optimalizace MHD), mám dojem, že právě naopak je příznivcem veřejné dopravy. Chápu, že v této otázce (kvůli té nevhodně nastavené smlouvě podepsané za předchozího vedení) měl tak trochu svázané ruce, proto se v kritice zde zaměřuji zejména na věci, které s tím "počítáním vozokilometrů nesouvisejí" (ignorance garantovaných nízkopodlažních spojů, hloupost s časovou polohou pozdně-večerního spoje linky č. 13 + nenávaznosti na Karlově náměstí ve 22:15 - 22:20, "závod o přestup" z linky č. 5 na linku č. 10 v Týně atd.).

Ano, nesouhlasím ani s tím argumentem "z Boroviny přes polikliniku k nemocnici", protože i spojení polikliniky s nemocnicí (či v opačném směru) se, vlivem nezajíždění linky č. 1 k nemocnici, zhoršilo.

A jako komentář k tomu tvrzení jsem také psal (viz také jeden z mých předchozích článků), že pokud ti lidé v nemocnici nezemřou (omlouvám se za ošklivou ironii), tak stejně budou chtít jet zpět do Boroviny - a k tomu jim jede od nemocnice menší počet spojů než dříve + na náměstí přestup.

Také jsem psal, že linka č. 1 už jednou k nemocnici nejezdila - po dokončení nadjezdu koncem srpna 1996 byla ponechána v Nádražní ulici. A pár let to tak vydrželo. A že jsem zvědav, jak dlouho to vydrží teď...

Kamarád, jehož máma je zdravotní sestrou pracující v nemocnici, mi říkal, že její kolegyně se v práci nebaví pomalu o ničem jiném než o zpřetrhání (vyjma těch pár spojů linky č. 14) přímého spojení Borovina - nemocnice. Takže tomu docela věřím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama