Linka č. 14 a její rozvolněné jízdní doby a jízda až s několikaminutovým předstihem

20. října 2012 v 11:23 |  Postřehy z optimalizace MHD
Jednou z novinek v provozu MHD Třebíč od 3. 9. 2012 je linka č. 14, která zajišťuje alespoň symbolické přímé spojení Boroviny s nemocnicí a zároveň obsluhuje Poušov a Stařeč. V několika případech jsem touto linkou také jel, nebo jsem ji prostě náhodou zahlédl na ulici. A všiml jsem si jedné, ne zrovna příjemné věci.

Například - asi dvakrát (z těch situací, které jsem viděl) přijel spoj linky č. 14 jedoucí ve směru od Polikliniky na zastávku na Karlově náměstí ve 14:30 h. Nepředpokládám, že stihl ujet úsek Bráfova - Karlovo náměstí za pouhou 1 minutu. V dalších dvou situacích byla situace ještě horší - spoj linky č. 14 jedoucí ve směru z Domků jsem tam viděl přijíždět na Karlovo náměstí už v 10:28, resp. 14:28. Tedy jednu minutu předtím, než teprve měl projet přes zastávku Bráfova...

Podotýkám, že případná nepřesnost mých hodinek se dá počítat maximálně na jednotky sekund (totéž platilo i posledního červencového dne) - a jak vidno, tak ani "čas řízený GPSkou" (viz komentář pod článkem) není samospásný.

Pokud jsou jízdní doby linky příliš rozvolněné, mělo by dojít k takové jejich úpravě, aby si autobusy takto (časově) "nenadjížděly". Do té doby by měla být jízda autobusů (to pochopitelně platí i pro ostatní spoje a linky) uzpůsobena tak, aby k předčasným odjezdům nedocházelo. I kdyby to mělo být za cenu pozdějšího odjezdu již z výchozí zastávky. Nechci se dočkat chvíle, kdy budu chtít nějakým z těchto autobusů jet, přijdu na zastávku třeba 2 minuty před odjezdem a autobus už přesto bude pryč (mnoho takových zkušeností s pozdně-večerním spojem linky č. 8 mi už stačilo).
 


Komentáře

1 Tomáš Tomáš | 21. října 2012 v 17:11 | Reagovat

Pán komentující GPS bude buď řiťopich nebo zaměstnanec MHD :-!  :-D

Busy si jezdí jak chtějí, často mi i dříve ujel před nosem..někdo mi kdysi říkal, že v přepravních pravidlech stojí, že cestující má být na zastávce snad až 15 min. před odjezdem, ale nevím co je na tom pravdy.

2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 21. října 2012 v 19:08 | Reagovat

[1]: Já jsem zase slyšel o 5 minutách (od jedné cestující v lince č. 8 - to bylo asi před rokem, kdy jsem přijel ve 22:09 vlakem na třebíčské nádraží, na zastávku Nádražní jsem pak došel ve 22:11 h a v tu chvíli už přijížděla linka č. 8 - která v tu chvíli měla teprve odjíždět ze zast. Březinova. Nastoupil jsem, ale řidič neodjel a opravdu čekal na stanovený čas 22:13:00. Jedna ze zjevně pravidelných cestujících se divila, nač se čeká, tak jsem jí odpověděl, že "odjezd je stanoven na 22 h 13 min. a je tomu tak už téměř 6 let (minimálně) a předpokládám, že k takovémuto čekání dochází daleko častěji"; no a ta cestující "mlela" cosi o tom, že údajně je v JŘ uvedeno něco o 5 minutách... Tak jsem jí říkal, že minimálně od 1. poloviny 90. let tam nic takového uvedeno není. Stejně tak ani v přepravních podmínkách...

Jednu podobnou zkušenost mám z jedné cesty vlakem - poté, co mi jeden vlak málem ujel před nosem, ačkoliv mu zbývalo ještě asi 45 s do okamžiku pravidelného odjezdu, strojvedoucí mlel cosi o "povinnosti být na nádraží 5 min. před odjezdem", což byl nesmysl už z toho hlediska, že tím vlakem jsem tehdy přijel - chvíli měl na tom nádraží čekat, což se ale jaksi nestalo... Strojvedoucí, místo aby si uvědomil, že mohl mít máslo na hlavě (kdyby mi opravdu ujeli), mlel cosi o tom, že si mám nastudovat smluvní přepravní podmínky (ale ve vozidle vyvěšeny nebyly - zajímavé, v autobusech jsou) a že mi jdou špatně hodinky (že lhal a šly mi dobře, jsem zjistil až později doma).

Další zkušenost je z cesty autobusem v Jihomoravském kraji (ještě zbývaly asi 2 minuty do pravidelného příjezdu spoje, ale nějaký už přijel, tak jsem si ověřoval ve vyvěšeném JŘ, zda jde o ten "můj" spoj, no a mezitím už řidič zavíral dveře a chystal se odjet...

Ještě to doprovodil kecy jako "já nebudu čekat na to, až se rozhodnete, jestli chcete jet". Přitom odjel s asi 1,5 min. náskokem (a taky to, tuším, v Jihomoravském kraji řídi GPSka...). No a polohlasně jsem v tom autobuse pak nadával a jedna cestující také mlela cosi o těch "5 minutách před odjezdem", a že to prý je uvedeno v jízdních řádech. Tak jsem z batohu vytáhl jízdní řád úplně všech linek IDS JMK (tloušťka té "knihy" je asi 4,5 cm), ať mi tam najde byť jedinou informaci o tomto nesmyslu s těmi 5 minutami... Odbyla to tím, že "nemá brejle"...

Ta údajná povinnost být na (jakékoliv) zastávce o X minut dříve je nesmyslem už jen proto, že některé přestupy bývají nastaveny jen těsně, s přestupní dobou jen 0 - 1 minuta (Karlovo náměstí). Totéž platí i při přestupu s vlaku na autobus (vím o případu např. jen 3-minutové přestupní doby) nebo z vlaku na vlak (vím o pár nádražích, kde je přestupní doba jen 2 minuty), takže to je další argument, proč jde o nesmysl i z logického hlediska (kromě toho, že v přepravních podmínkách MHD Třebíč ani IDS JMK není o té "povinnosti" být na zastávce o X minut dříve uvedeno ani slovo; nevím, jak tomu je u ČD, i když tam bych se nedivil skoro ničemu). :-)  :-)

3 Daniela Daniela | 25. října 2012 v 18:52 | Reagovat

Tak  sem tady pěkně dlouho nebyla a teď si přečetla že se konečně  plánuje změna i na lince č.14!!!!!!To sem teda a né sama ráááda :-D . Mě je to tak trochu už putna protože mě nový super systém zase dohnal do auta!! Co na tom, že budu škodit ovzduší, nemůžu si dovolit každý den přestupovat cestou z práce a bývat doma dýl, když jsou mé děti dost dlouho samy. vím, že to nikoho nemusí zajímat, ale sou tak trochu zlobiví jako jiní kluci, takže není dobré je nechávat dlouho bez dohledu......Ale psali jste něco o návrzích změn. Takže jediný spoj mezi borovinou a nemocnicí by měl jezdit  aspoň 2krát do hodiny, ostatmí konce Třebíče to tak taky mají ne??  A kvůli cestám z práce z ulice hrotovická a dále samozdřejmě taky, ale třeba 10minut po půl a 10 po celé hodině,aby se lidi stihli převléknout a sbalit se nebo co potřebují než odejdou na zastávku logicky která firma končí např. za 10 půl atd... No já si myslím, že je to asi celkem logické, ale to tomu kdo tu 14 vymýšlel zřejmě nedošlo

4 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 27. října 2012 v 8:46 | Reagovat

[3]:

Jak už jsem psal, tak souhlasím s tím, aby (co se týče provozu v pracovní dny) měla Borovina přímé spojení s nemocnicí dvakrát za hodinu (dvakrát v každém směru jízdy), ale k takovému rozsahu přímého spojení těžko dojde i po uvedené změně.

Navíc považuji za nesystémové to udělat přidáním spojů na lince č. 14, která je tak trochu sama mimo systém (na Karlově náměstí nebývá v časech "rozjezdů", tedy v celou, o čtvrt, o půl nebo o tři čtvrtě).

A hlavně tu je další věc - pokud je stále pravda, že město nechce platit dopravci za MHD více pěnez, tak musí být zachován určitý objem kilometrů. Takže případné výraznější posílení na lince č. 14 by znamenalo nutnost škrtání u jiných linek...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama