Změny v MHD platné od 1. 10. 2012 - komentář

1. října 2012 v 19:27 |  Postřehy z optimalizace MHD
V tomto článku chci okomentovat jednotlivé změny v třebíčské MHD, které vstoupily v platnost k 1. 10. 2012. Stejně jako v dřívějších článcích komentujících oficiální tiskové zprávy, i zde se více zaměřím na úskalí těchto změn, jelikož zdůrazňování pozitivních věcí (a upozadění méně pozitivních či přímo negativních aspektů) je obsaženo v samotných tiskových zprávách. :-)

Jako dvě nejdůležitější změny uvádí tato tisková zpráva městského úřadu:

- Obnovení přímého spojení čtvrtí Podklášteří/Týn a Hájek díky zavedení spojů linky č. 11 v opačném směru. Jenže - už zde není uvedeno, že ve stejné denní době tím pádem nebudou jezdit spoje této linky v opačném směru, takže v této době naopak přímé spojení zaniká. Přitom i spojení s přestupem je (ale to platí pro oba směry) více než problematické, protože "díky" tomu, že linka č. 4 už nejezdí do Týna a linka č. 10 nejezdí přes "Majerku", tak jediný možný přestup je mezi linkou č. 5 a č. 10 v Týně, kde mají lidé (podle tvůrců JŘ) být schopni ujít 250 metrů za 2 minuty (a dopadá to takto).

- Novou konečnou zastávkou linky č. 4 je zastávka Atomhotel. Je rozhodně dobře, že dochází k odstranění těch čtvrthodinových prostojů na zastávce Míčova (k čemuž docházelo v pracovní dny přibližně od 8 do 13 a dále od 16 do 19 hodin) a u uvedeném období bude tato linka jezdit v oblasti Hájku znovu obousměrně. Změna konečné zastávky (místo Míčovy Atomhotel) bude výhodou i v pracovní dny odpoledne, kdy bude možné jet z centra na "Majerku" bez prostojů.

Ovšem - o to horší bude ranní cestování z oblasti "Majerky" do centra města, protože autobusy budou i v této době čekat těch cca 6 minut na zastávce Atomhotel! Kladu si otázku, zda opravdu nebylo možné, odlišit ranní a odpolední špičku tak, aby se upřednostnil "směr špičky" a ty prostoje se odbyly vždy v "protišpičkovém" směru (tedy ráno na Míčově, odpoledne u Atomu).

Komentář k dalším změnám:

- Prodloužení vybraných spojů linky č. 5 "podle požadavků" až na zastávku Hřbitov... Podle mého názoru by měly ke hřbitovu jezdit všechny spoje linky č. 5 v rozmezí od cca 8 do 18 hodin, prostě kdy to je potřeba z hlediska otevírací doby hřbitova. Absurditou je, že naopak dnes je možné se ke hřbitovu dostat linkou č. 10 i o půl jedenácté večer (což je opravdu zbytečné), zatímco linkou č. 5 to dopoledne možné nebylo.

- Zavedení ranního spoje linky č. 11 po 5. hodině ranní - O. K., proč ne.

- "U linky č. 13 ve směru od Jitony urychlení odjezdu z Karlova náměstí cca na 22:20 hodin" - tato nesmyslně konstruovaná věta zmátla i mne, když jsem si myslel, že opravdu dojde k posunu odjezdu spojů linek č. 5, 10 a 14 z Karlova náměstí z 22:15 na 22:20 h. Ovšem realita je jiná - znamená to pouze posunutí spoje linky č. 11 (nikoliv 13, jak tvrdí tisková zpráva) z 22:32 h na 22:20 h.

Takže lidé jedoucí do Boroviny budou pořád muset přebíhat na Komenského náměstí silnici mimo přechod pro chodce, aby stihli jednominutový přestup na linku č. 14; lidé z oblasti Podklášteří se domů dostanou asi o 15 - 20 minut později, než by se dostali přestupem na linku č. 10; no a lidé z Benešovy nebo Míčovy ulice (například dvojice pracovníků Jitony) budou muset ujít několik set metrů navíc (oproti stavu, kdyby byl přípoj na linku č. 5 zajištěn), anebo si těch 25 minut stejně na Karlově náměstí počkají... Škoda slov.

- Upravení spojů linky č. 12 (Ptáčov) - to jsem si říkal už při pohledu do jízdního řádu - jak ptáčovští přijmou posun odjezdu posledního spoje ze 17:30 h už na 16:45. A vida, po jednom měsíci se to (alespoň v době školního vyučování) posunuje zpět. Nedivím se tomu a docela věřím, že takový posun způsobil konkrétní osobě nebo i více lidem potíže (pokud končívají v práci např. v 17 hodin).

- Urychlení odjezdu linky č. 31 ze Sokolí a linky č. 13 k Jitoně (obojí v ranních hodinách) - O. K., proč ne.

- Vedení ranního spoje linky č. 10 přes zastávky Generála Svobody a Marie Majerové... Nutno dodat, že opravdu jde o jeden jediný spoj z relativně velkého počtu.... Tomuto bodu + otázce dění na Karlově náměstí v čase 22:15 - 22:20 se chci věnovat v samostatných článcích.

A zásadním nedostatkem, k jehož realizaci nedochází, je stále nulová garance nasazení nízkopodlažního vozdila. A to i přesto, že u některých spojů je již dnes stoprocentně jisté jejich nasazení (viz můj článek z 28. 9.) a přesto, že tato garance není otázkou "počítání vozokilometrů"... I argument, že "jen kvůli tomu by se musely měnit jízdní řády na vyvěšené na zastávkách" je do značné míry lichý, protože asi polovina jízdních řádů se musela vyměnit jen kvůli té změně jízdního řádu realizované k 1. 10. a u dalších byla (nebo teprve bude) výměna jízdních řádů potřeba z toho důvodu, že obsahují určité chyby.

V neděli 30. září jsem zdokumentoval mj. několik jízdních řádů vyvěšených na jednotlivých zastávkách. Tato i další videa najdete mezi nejnovějšími položkami v seznamu mých videí na YouTube.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama