Jaké je skutečné průměrné stáří autobusů v MHD Třebíč?

24. listopadu 2012 v 19:57
V těchto dnech není o zajímavá témata týkající se třebíčské MHD nouze. Dva "zbrusu nové" autobusy, blížící se (již třetí a rozhodně ne poslední) "doplňkové změny MHD"... Ale k těm změnám ještě něco napíši v dalších článcích, teď se vrátím ještě k jedné zajímavosti, která byla zmíněna při prezentaci těch dvou "zbrusu nových" MANů.

Jde o údaj o průměrném stáří autobusů TRADO MAD, které má činit 5 let.

Tak jsem začal trochu počítat (s pomocí Seznamu autobusů):

- Karosa B932E ev. č. 45: rok výroby (dále "r. v.") 1999, stáří 13 let.
- Karosy B932E ev. č. 30, 41, 46: r. v. 2001, stáří 11 let.
- Karosy B952 ev. č. 26, 29, 47.: r. v. 2002, stáří 10 let.

- Mercedesy Citaro ev. č. 28, 42: r. v. 2004, stáří 8 let.
- Mercedes O345 Conecto ev. č. 31: r. v. 2005, stáří 7 let.
- Mercedes O345 Conecto ev. č. 35: r. v. 2006, stáří 6 let.

- Mercedesy Citaro ev. č. ex 32, 39: r. v. 2006, stáří 6 let.
- Mercedes Conecto ev. č. 23: r. v. 2008, stáří 4 roky.
- Tedomy C12G ev. č. 22, 44, 55: r. v. 2009, stáří 3 roky.

- Mercedes Conecto ev. č. 56: r. v. 2010, stáří 2 roky.
- Mercedes Citaro (CNG) ev. č. 25, 50: r. v. 2010, stáří 2 roky.
- MAN Lion´s City ev. č. 21, 38, 49: r. v. 2011: stáří 1 rok.
- MAN Lion´s City ev. č. 32 + nový vůz zatím bez ev. č.: r. v. 2012, stáří 0 let.

Podtrženo, sečteno: (13 + 3 x 11 + 3 x 10 + 2 x 8 + 7 + 3 x 6 + 4 + 3 x 3 + 3 x 2 + 3 x 1 + 2 x 0) / 25 = 5,64.

Autobusy, které v současné době jezdí v MHD Třebíč, by tedy měly být průměrně staré nikoliv 5, ale 5,64 roku. Ale toto by bylo platné za předpokladu, že k jejich výrobě/uvedení do provozu (nevím, který z ukazatelů si dopravce zvolil jako směrodatný) došlo k 21. 11. toho kterého roku (abychom mohli uvažovat, že k onomu dni platil uvedený průměrný věk autobusů).

Je sice pravda, že u většiny autobusů pořízených v posledních letech došlo k jejich uvedení do provozu spíše koncem roku, ale například 3 Tedomy byly pořízeny koncem března (2009). Pokud bychom uvažovali, že všechny autobusy byly vyrobeny/zařazeny do provozu v polovině toho kterého roku, pak by se průměrné stáří zvýšilo z 5,64 roku na 6,03 roku. Tedy číslo ještě vzdálenější deklarovanému "průměrnému stáří 5 let".
 


Komentáře

1 MarMal MarMal | 25. listopadu 2012 v 16:48 | Reagovat

To víš, musí se zaokrouhlit dolů :-)

2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 25. listopadu 2012 v 21:51 | Reagovat

[1]: Abych parafrázoval jednu učitelku matematiky, tak za takové zaoukrouhlování bych nezasloužil ani jedničku, ani dvojku z matematiky. Trojku možná...

Stejně tak je s otazníkem to srovnání, že průměrné stáří všech českých autobusů je 14 let. I kdyby to náhodou byla pravda, tak jde o něco nesrovnatelného - v linkové dopravě nebo v MHD jsou ta průměrná stáří autobusů o dost nižší než těch 14 let.

3 Tomáš Tomáš | 26. listopadu 2012 v 13:31 | Reagovat

Abych pravdu řekl, když to vezmu kolem a kolem, je mi zcela fuk, jak starým busem jedu - co mne zajímá jsou intervaly, ve kterých busy jezdí a také, jak busy jezdí. Donedávna byla třeba linka č. 4 výplodem něčí (zcela nechutné) fantazie, na kterou doplatili zejména senioři z domova na Fr. Hrubína. Chápu, že mnoho lidí má problém i s těmi 2-3 schody v Karosách, ale na druhou stranu znám spoustu vyloženě starých nízkopodlažáků - třeba ten starý Mercedes, který tu chvíli jezdíl - ten neměl chybu :-P

4 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 17:41 | Reagovat

[3]: Mně je to také docela jedno, když například Citara s ev. č. 28 a 42 jsou sice o 1 - 2 roky starší než "turecké pomsty" (Conecto O345).

Ale když už zástupci dopravce tento údaj uvedli, tak jsem v tom začal (jako ostatně skoro ve všem) šťourat. :-)

Vím o dvou nízkopodlažácích, které "neměly chybu": dvoudvéřák: http://autobusytrebic.blog.cz/galerie/autobusy-mad-trebic/32-jij-48-13-mercedes-citaro a tohleto: http://autobusytrebic.blog.cz/galerie/autobusy-mad-trebic/33-3j9-10-74-mercedes-o405

5 Tomáš Tomáš | 28. listopadu 2012 v 10:17 | Reagovat

Mb O405 to je přesně on, ten byl luxusní, dýchal historii..ani nevím, kde chudák celý léta předtím sloužil..

6 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 28. listopadu 2012 v 19:26 | Reagovat

[5]:

Předtím jezdíval v Pelhřimově (dříve měl pelhřimovskou SPZ, ta ale byla později nahrazena novou RZ): http://seznam-autobusu.cz/vuz/23969, stejně jako Citaro s ev. č. 27 (vyřazené letos na jaře), oba měly nad čelním sklem černo-žlutý nápis "městská doprava".

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama