"Společnost TRADO předvede cestujícím nové autobusy" - odkaz na tiskovou zprávu a můj kritičtější pohled

21. listopadu 2012 v 1:24 |  Zajímavosti z provozu
Zpráva o prezentaci dvou nových (resp. v jednom případě spíše "nového") autobusů MAN Lion´s City - přepis ze stránek www.trebic.cz. Důležitým sdělením je, že prezentace bude probíhat od 9 h do 11:30 h (zpráva na stránkách doprava-trebic.cz uváděla pouze začátek prezentace, nikoliv čas jejího konce).

Třebíčané si budou moci přijít prohlédnout zbrusu nové autobusy městské autobusové dopravy. Společnost TRADO představí lidem dvě vozidla značky MAN. Ukázka autobusů se bude konat ve středu 21. listopadu na Karlově náměstí od 9:00 do 11:30 hodin. Poté uvede dopravce vozidla do provozu na běžné linky a až do 20 hodin se v nich bude cestovat bez jízdného.
"Společnost TRADO pokračuje v modernizaci vozového parku a pořídila dva nové autobusy pro městskou autobusovou dopravu. Dodavatel - společnost MAN - byl vybrán na základě výběrového řízení, kde byly porovnávány především technické parametry, bezpečnost cestujících, počet míst, spotřeba pohonných hmot i cena. Vozy splňují nejvyšší emisní třídu Euro 5," sdělil Petr Palovčík, projektový manažer ICOM transport a.s. Zařazení nových autobusů znamená výraznou modernizaci vozového parku pro město Třebíč. Celorepublikový průměr stáří autobusů přesahuje 14 let, přičemž současná kolona v Třebíči bude mít průměr 5 let.
Nové vozy zaujmou nadstandardní výbavou, netradičním umístěním některých sedadel a celkovým řešením interiéru. Jsou kompletně klimatizované a mají informační systém, který je připraven pro online přenos dat na vybrané zastávky v Třebíči. Celkový počet míst pro cestující je 98, z toho 27 k sezení. Samozřejmostí je možnost přepravy dětských kočárků, invalidních vozíků a imobilních občanů.

Všechna pozitiva uvedla tato tisková zpráva, tudíž já se zaměřím na ty méně pozitivní aspekty. :-)

- Žádná "společnost TRADO" neexistuje. Existuje však společnost "TRADO BUS" a také společnost "TRADO MAD". Předpokládám, že v článku je uvažována poslední jmenovaná společnost. :-)

- Autobusy jsou tak "zbrusu nové", že jeden z nich brázdí třebíčské ulice minimálně již dva měsíce...

- Ve spojích, kde pojedou tyto dva "zbrusu nové" autobusy, se bude až do 20 h jezdit bez jízdného. Ale vzhledem k tomu, že nikde není uvedeno, na které spoje budou autobusy nasazeny, půjde o dílo náhody. Jasné je jen to, že nebudou nasazeny na ty spoje, na kterých v pracovní dny vídáte plynové autobusy, protože na kterém spoji jede plynový autobus, tak na něm pojede každý pracovní den... Takže čistě otázka náhody...

- O něco větší náhodou bude, když potkáte nízkopodlažní autobus. Ano, tímto se zvyšuje počet nízkopodlažních vozidel v MHD Třebíč na 16 z celkových 25. Tedy 64 % vozidel je nízkopodlažních. Je tedy teoreticky 64 %- ní šance, že na náhodně vybraném spoji pojede nízkopodlažní vozidlo.

Avšak, tato šance je ve skutečnosti o něco vyšší na tzv. doplňkových linkách a naopak je o něco nižší na tzv. páteřních linkách. Neboť pouze na doplňkových linkách mohou v pracovní dny jezdit autobusy s pohohem na CNG. Takže u tzv. páteřních linek je šance nasazení nízkopodlažního vozidla jen "11 z 20", tedy 55%.

Ale i kdybychom počítali s těmi 64%, tak stačí uvažovat s jedním přestupem (například když někdo potřebuje jet z Boroviny k nemocnici a nechce spoléhat na těch pár spojů linky č. 14) a jsme na necelých 41 % pravděpodobnosti, že na OBOU spojích pojede nízkopodlažní vozidlo. Docela mizerné číslo při představě, že pro určité skupiny lidí je jedinou alternativou čekání (a to i za nepříznivého počasí) na další spoj, v naději, že ten již nízkopodlažní bude...

- "Zařazení nových autobusů znamená modernizaci systému" - vzhledem k tomu, že jeden z autobusů se stal náhradou vozidla, které mělo nesmyslně pouze dvoje dveře, tak rozhodně o modernizaci jde. Otázkou je, proč takové nemoderní vozidlo vůbec do Třebíče přišlo (tehdy jako náhrada daleko modernějšího Citara s ev. č. 32, které ovšem je také již zpět v Třebíči)...

- "Nové vozy zaujmou (...) nestandardním řešením interiéru" - tak jednak už těžko někoho zaujmou, protože tři úplně stejné autobusy jezdí v Třebíči už skoro rok. Jestli jsou jako "nestandadrního řešení interiéru" považována chybějící sedadla za zadními dveřmi a místo nich pouhá opěradla, pak je to určitě pravda, je to hodně nestandardní, ba přímo podivné...

- "Celkový počet míst pro cestující je 98" - vzpomínám si na jednu cestu přeplněným autobusem Tedom, ve kterém jsem napočítal necelých 70 cestujících. A skutečně tam nebylo k hnutí. V MANech je sice větší prostor pro kočárky (a tedy ke stání), ale stejně si raději ani nechci představovat, jak by to vypadalo, kdyby se tam těch 98 lidí opravdu mělo vejít...

- "Z toho 27 k sezení" - takže méně než má většina jiných autobusů. O. K., díky tomu je zde větší prostor pro kočárky, případně invalidní vozíky. Ale i to je k ničemu, pokud není nasazení "vozidel s větším prostorem pro kočárky" uvedeno u konkrétních spojů v jízdním řádě (to není můj nápad, to jsem si přečetl od jedné mladé maminky z Facebooku Usmívající se)...
 


Komentáře

1 Tomáš Tomáš | 21. listopadu 2012 v 23:09 | Reagovat
2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 22. listopadu 2012 v 1:29 | Reagovat

[1]:

Vím, v úterý večer jsem na to na FB vcelku náhodou narazil. Také o tom (snad) napíši krátký článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama