Prosinec 2012

O "nezměnách v MHD" od 1. 1., odkaz na jedno video a přání do nového roku

29. prosince 2012 v 9:03 Zajímavosti z provozu
Po delší pauze asi je načase napsat článek. :-)

Přiznám se, že jsem tak v polovině prosince očekával, že nejbližším článkem, který sem napíši, bude sdělení o avizovaných změnách v MHD od 1. 1. 2013 (viz citace ze stránek www.trebic.cz: Změny vstoupí v platnost od 1. prosince 2012. Pouze změny na linkách č. 4 a č. 14 proběhnou z technických důvodů s největší pravděpodobností až od 1. ledna 2013. Soupis změn bude veřejnosti k dispozici v tištěné podobě jako dodatek jízdního řádu.), o tom, že by se od Nového roku mělo něco měnit, není ani necelé 3 dny před jeho koncem nikde ani vidu, ani slechu, takže... zřejmě nakonec došlo k jinému řešení než k tomu, které se zdálo být nejvíce pravděpodobným.

V období mezi 13. do 28. prosincem jsem provoz MHD Třebíč ani nijak nesledoval, až 28. 12. jsem pořídil alespoň krátké video z Karlova náměstí - jde o setkání nejnovějšího vozidla jezdícího na třebíčské MHD, MANu s RZ 4J7 26-22 (dosud bez nálepek s evidenčním číslem) a Karosy B932E s ev. č. 46, jedoucí na jednom z těch spojů linky č. 10, které mají konečnou zastávku Generála Svobody.

Toto je poslední článek, který zveřejňuji v roce 2012. Tento rok byl rekordním co do počtu zveřejněných článků. Jednak to souvisí s tím, že opravdu bylo o čem psát :-) a bylo dost témat, ke kterým jsem cítil potřebu napsat komentář. Zčásti je vyšší počet článků zapříčiněn i tím, že spíše chci psát kratší články i za cenu jejich většího počtu, než napsat méně článků, ale dlouhých. Naopak, co se týče počtu pořízených fotek autobusů, je jich výrazně méně než v roce 2011. Ale to také nevadí, protože těch fotek mám z dřívějších let pořízeno ažaž, takže v roce 2012 jsem se zaměřoval z velké části jen na dokumentaci mimořádností v provozu, nových věcí (nové linkové vedení, nová vozidla, nové reklamy na autobusech).

Do nového roku 2013 vám všem chci popřát mnoho zdraví, lásky a radosti ze života. Ať se vám celý nadcházející rok vydaří podle vašich představ. :-)

"Provoz MHD o Vánočních prázdninách"

18. prosince 2012 v 8:56 Změny jízdních řádů
Přepis krátkého sdělení ze stránek www.doprava-trebic.cz:

Od pondělí 24. prosince 2012 do středy 26. prosince 2012 a 1. ledna 2013 pojedou linky MHD podle jízdních řádů platných pro neděle a svátky.

Ve dnech čtvrtek 27.12.2012, pátek 28.12.2012, pondělí 31.12.2012 a středa 2.1.2013 budou linky MHD vypravovány podle jízdních řádů pro pracovní dny - prázdniny.

24. prosince 2012 a 31. prosince 2012 budou zrušeny všechny spoje, vyjíždějící ze svých počátečních zastávek po 18. hodině.

Znamená to tedy, že platí ta první ze dvou možností, které jsem zmínil v tomto článku - to "začínající po 18. hodině" = vyjíždějící ze své výchozí zastávky po 18. hodině. Takže spoj s odjezdem od zastávky Atomhotel v 17:59 h ještě 31. 12. přes Karlovo náměstí v 18:15 h pojede, stejně jako tam ve stejnou dobu přijede spoj linky č. 31. Ale ostatní spoje tam v těch 18:15 h už nebudou, protože vyjíždějí ze své výchozí zastávky několik minut po 18. hodině.

Tím pádem to ale znamená, že cestující potřebují vědět nejen čas odjezdu ze "své" zastávky, ale musejí navíc zjišťovat, v kolik hodin že ten který spoj odjíždí ze své výchozí zastávky...

Fotky a videa z "bílého" 11. a 13. prosince 2012

15. prosince 2012 v 9:37 Aktualizace fotogalerie
Do fotogalerie a na YouTube jem nahrál několik fotek a videí pořízených v úterý 11. a ve čtvrtek 13. prosince.

Na jednom ze spojů linky č. 4 (v odpolední špičce) jel Tedom C12G s ev. č. 55. A to znamená jediné - oběhy vozidel se od 1. 12. změnily tak, že autobus s plynovým pohonem nyní může jet i na některé z tzv. páteřních linek. Od 3. 9. mohly jezdit pouze na tzv. doplňkových linkách. Pokud se ale změnily turnusy tak, že u většího počtu než dosavadních pěti turnusů je možné jezdit s plynovým autobusem, pak by to znamenalo, že bohužel už není možné vysledovat (alespoň zčásti) spoje, u kterých vždy jede plynový (a tím pádem stoprocentně nízkopodlažní) autobus. :-(

V prvním z uvedených dní jsem zdokumentoval jedno z večerních setkání autobusů na Karlově náměstí, konkrétně ve 21:15 h. Jak je z videa patrné, tak Karlovo náměstí i další třebíčské ulice byly bílé. Občasné sněžení a teploty celodenně pod bodem mrazu se musely projevit...

Ve čtvrtek 13. prosince jsem jel jedním z dopoledních spojů linky č. 4 už z jeho výchozí zastávky Atomhotel. Tedy jedním z těch spojů, u kterých byla - pro mne nepochopitelně, zejména ve srovnání s tím, že u jiných spojů se argumentoval tím, že "dopravce odmítal zkrácení jízdních dob) - zkrácena jízdní doba (oproti stavu do 2. 9. 2012) o 2 minuty. Zatímco do začátku září měl dopolední spoj linky č. 4 urazit trasu Atomhotel - Míčova - ZŠ Na Kopcích - Karlovo náměstí za 18 minut, dnes mu k tomu musí stačit 16 minut. A ve spoji, kterým jsem jel, to nestačilo (přitom se nikde "neloudal"... Na Karlovo náměsti přijel téměř o minutu později, než je čas jeho odjezdu z Karlova náměstí dále. Ale přípojný spoj linky č. 1 neujel, protože ten v tu chvíli na náměstí ještě ani nebyl.

Jinou zajímavostí v tu chvíli bylo, že zásobovací dodávka pro Knihkupectví Jakuba Demla zaparkovala tak "šikovně", že spoj linky č. 5 nemohl zajet ke své zastávce tak, aby nepřekážel v odjezdu protijedoucího vozidla jedoucího na lince č. 4 (viz video).

13. 12. jsem nahrál na video i odjezd Conecta s ev. č. 35 od zastávky Atomhotel, která je (nejen) ve večerních hodinách jeho "průjezdnou konečnou" zastávkou. Zároveň zde je vidět i autobus SOR 9,5 dopravce Oldřich Řezanina na spoji smluvní přepravy pro společnost MANN + HUMMEL.

"24. 12. 2012 a 31. 12. 2012 budou zrušeny všechny spoje začínající po 18:00 hod"

9. prosince 2012 v 9:33 Změny jízdních řádů
Již počátkem září, kdy jsem poprvé viděl nové jízdní řády MHD Třebíč, jsem si (kromě jiných věcí, o kterých jsem zde již psal) všiml, že - na rozdíl od předchozích jízdních řádů - v nich není uvedena obvyklá poznámka o tom, že 24. 12. a 31. 12. toho kterého roku nejedou večerní autobusové spoje. Což v případě 24. 12. (o "Silvestru", který považuji za pracovní den jako každý jiný, si to nemyslím) lze považovat za dost nevhodné - nejen z důvodu, že v takových chvílích lidé cestují jen zcela minimálně či vůbec, ale i důvodu, že pokud nejde o nepřetržitý provoz typu jaderné elektrárny nebo např. nemocnic, tak na Štědrý den večer by se opravdu pracovat nemělo a toto by mělo platit i pro řidiče MHD.

Nicméně, v rámci změn provedených k 1. 12. bylo mj. uvedeno, že "24. 12. 2012 a 31. 12. 2012 budou zrušeny všechny spoje začínající po 18:00 hod", takže nakonec zůstává takříkajíc vše při starém.

Asi nemůže býti změny jízdního řádu, aniž by v ní byla nějaká nesrovnalost. Je tomu tak i v tomto případě - tato změna totiž není uvedena ve výčtu změn na stránkách doprava-trebic.cz (o "(ne)informační agónii" stránek www.tradomad.cz ani nemluvě). Naštěstí, v tištěné verzi změn (tom černobílém sešitku) o ní zmínka je a hlavně - informace o zkrácení provozní doby MHD v uvedených dvou dnech je vyvěšena i na jednotlivých zastávkách.

Ale i zde vidím určité úskalí - jestli mám považovat za "začínající po 18:00 hod" jako "odjíždějící ze své výchozí zastávky nejpozději v 18:00 h", pak je tu otázka, jak mají lidé například na Karlově náměstí vědět, v kolik hodin ten který spoj vyjel ze své výchozí zastávky? Například spoj linky č. 4 odjíždí v pracovní dny (tedy i 31. 12.) od zastávky Atomhotel v 17:59 h, takže podle této logiky by ještě měl jet přes Karlovo náměstí v 18:15 h. Ale protože ostatní spoje (linka č. 1, 5 i 10) odjíždějí ze své výchozí zastávky o několik později než v 18:00 h, tak ty už tam nebudou. Zato tam 24. 12. ještě přijede spoj linky č. 31, protože ten vyjíždí ze své výchozí zastávky (Pocoucov) ještě o dost dříve než v 18 hodin...

Druhou možností by bylo, že v 18:00 všechny spoje skončí jízdu na nejbližší zastávce. Ale to jednak nedává smysl z toho pohledu, že například spoj s odjezdem od zastávky Atomhotel v 17:59 h by 31. 12. dojel jen k zastávce Poliklinika Hájek a pak by odjel bez cestujících; a navíc tato verze moc neladí s tím "začínající po 18:00 hod"...

Několik fotek, jedno video a postřehy z "bílého" 5. prosince 2012

6. prosince 2012 v 12:03 Aktualizace fotogalerie
Začátkem prosince bohužel do Třebíče (a samozřejmě nejen tam) zavítala první "nadílka" s tím bílým svinstvem, jenž z nebes padá, řidičům i chodům život komplikuje atd., a nazývá se sníh. Vlastně, toto je takové nejhorší období - kdo chce využít možnosti být doma za světla, tak musí domů dorazit už okolo 16. hodiny. Stejně tak se musejí zařídit i lidé (několik takových znám), kteří nechtějí riskovat chůzi po potenciálně nebezpečných (místy zledovatělých) chodnících v období, kdy je tma (přece jen, za denního světla je na případné záludnosti lépe vidět). I ty autobusy jsou v posledních dnech zvenku takové zašpiněnější, ale tak je tomu každou zimu a je to pochopitelné.

5. prosince, kdy sněhová pokrývka ještě nebyla nijak silná (o den později už tomu bylo poněkud jinak), jsem pořídil čtyři fotky jako drobnou dokumentaci autobusů v tom bílém humusu: Citaro CNG s ev. č. 50 na Karlově náměstí, Citaro s ev. č. 28 tamtéž; a dvojici fotek Karosy B932E s ev. č. 30 (zepředu a zezadu) na Nádražní ulici, během mého přesunu z nevhodně umístěné zastávky "Nádražní" (cestou od páteřní expresní linky č. 1 na vlakové nádraží).

Páteřní expresní linkou č. 1 jsem jel i v podvečer, konkrétně spojem, který odjíždí ze zastávky Nádraží v 18:40 h. Zatímco ve středu 14. listopadu přijel stejný spoj stejné linky na zastávku Nádražní s 0 cestujícími, tentokrát v něm jel jeden cestující (v obou případech na zastávce Nádražní několik lidí přistoupilo, včetně mě)...

V 18:45 h jsem na Karlově náměstí zdokumentoval na video setkání čtyř autobusů, zároveň je tam vidět i rozsvícenou vánoční výzdobu.

Jízdní řády linky č. 14 již bez chyb a čísla na zadních displejích opět v původní velikosti

3. prosince 2012 v 16:48 Zajímavosti z provozu
Mezi jinými zajímavými tématy jako "dooptimalizování" MHD a "pořízení dvou zbrusu nových MANů" jsem málem zapomněl alespoň krátce napsat o dvou postřezích z provozu, tak to teď napravím. :-)

Jak je patrné i z některých fotek a videí, tak přibližně od 20. listopadu jsou čísla linek na displejích umístěných na zádích autobusů zobrazována opět v normální, a tudíž daleko čitelnější, velikosti.

Další zajímavostí, které jsem si všiml již 17. 11., je, že dopravce se po 2,5 měsících konečně rozhoupal k přelepení chybných jízdních řádů linky č. 14. V této verzi jízdních řádů již je uveden i dopolední prázdninový spoj s odjezdem ze Starče v 11:01 h (přes zastávku Komenského náměstí, ze které je odkazovaná fotka, jede v 11:22 h), který v předchozích jízdních řádech (bůh ví proč) uveden nebyl (a proto se 25. a 26. 10. stalo, že jel autobusový spoj, který podle jízdních řádů vyvěšených na zastávkách ani neměl jet...

Postřehy z pozdního večera 30. listopadu - courání linek č. 10 a 14 a těsný přípoj z vlaku na autobus

1. prosince 2012 v 17:35 Zajímavosti z provozu
V pátek 30. listopadu pozdě večer jsem se byl projet spojem linky č. 10, který jel toho dne naposledy - jde o spoj s odjezdem z Karlova náměstí ve 21:45 h (a jede ve směru k Poliklinice). Spoj odjel jen krátce po odjezdu linky č. 14, která stála hned před ním, a to více než tři minuty (!) po čase svého pravidelného odjezdu (ovšem v souladu s doporučením tvůrce jízdních řádů - o tom jsem se zde také již zmiňoval). Linka č. 4 takto nečekala, takže musela oba autobusy v prostoru zastávek na Karlově náměstí opatrně předjet.

Ačkoliv tedy linka č. 14 i linka č. 10 odjely raději o více než 3 minuty později, tak jely velmi zvolna, v Kosmákově ulici musely téměř zastavit, jen aby si časově "nenadjely" a neprojely některou ze zastávek dříve, než je uvedeno v jízdním řádu. Takové neuvěřitelné courání, jaké bylo v Kosmákově, ale i Březinově ulici, je možné snad jen v případě, že za těmi autobusy nejede žádné auto. Jinak si moc nedovedu představit, že by měly autobusy takto zdržovat provoz... Jistě, k tomu "časovému nadjíždění" přispěla i skutečnost, že první zastávkou, kde někdo chtěl z autobusů vystoupit, byla až Březinova. Předchozí zastávky, tj. Bráfova, Nemocnice, Hrotovická a Kosmákova, autobusy pouze projely.

Z linky č. 10 jsem vystoupil přesně ve 21:55 h (tzn. přesně v čase pravidelného odjezdu z této zastávky). Cesta tedy trvala necelých 7 minut (a to přes to veškeré courání) místo stanovených 10. Odjezd Karosy B952 s ev. č. 26, jedoucí na tomto spoji, jsem zdokumentoval na toto video.

Poté jsem došel pěšky na vlakové nádraží, kde jsem počkal na příjezd osobního vlaku č. 4854 z Brna hl. n., který má přijíždět ve 22:09 h. Přijel asi o 40 sekund později. V okamžiku jeho příjezdu jsem zapnul nahrávání a vydal se Chlumeckého ulicí na zastávku Bráfova, abych zdokumentoval, jak dlouho cesta trvá a jestli se dají stíhat přípoje s odjezdem ve 22:11 h (linka č. 10, která ovšem toho dne jela naposledy), 22:12 h (linka č. 14) a 22:15 (tam se nedalo čekat nic jiného, než že se přípoj stihne, ovšem od 1. 12. je odjezd posunut už na nestíhatelných 22:10 h...).

Docela milým překvapením pro mne bylo, že ani jedna z linek nebyla na zastávce Bráfova s předstihem. Zřejmě řidiči vyjeli od polikliniky také o několik minut později, než jim velí jízdní řád, a/nebo jeli velmi "couravou" jízdou (anebo v některé z předchozích zastávek "čekali na čas". Každopádně, přestup z vlaku na linku č. 14 by toho dne vycházel, a vzhledem k tomu, že linka č. 10 jela asi o minutu později, tak toho dne vyšel přestup i na ni (a jedna paní, která vlakem přijela, do tohoto autobusu nastoupila). Vše uvedené, tzn. příjezd vlaku, cestu na Bráfovu a oba autobusy, najdete na tomto videu.

Moje zkušenosti s neuvěřitelně nataženými jízdními dobami pro večerní hodiny jen potvrzují moje domněnky, že v této denní době by bylo možné zkrátit jízdní doby autobusů i výrazněji a díky tomu například stíhat ujet za potřebných 30 minut trasu jako Karlovo náměstí - Stařeč - Karlovo náměstí (linka č. 1 nebo č. 5 prodloužená do Starče a tím pádem umožňující zrušení spoje linky č. 14), Karlovo náměstí - Na Příkopech - Hřbitov - Generála Svobody - Na Příkopech - Karlovo náměstí (linka č. 10); anebo propojení linek č. 4 a 10 v oblasti Domků tak, aby se u polikliniky "převlékalo" z linky na linku a během 30 minut se stíhala projet trasa Karlovo náměstí - Nemocnice - Jiráskova - Poliklinika - Stop Shop - U Lípy - Nemocnice - Karlovo náměstí.

Stále si ale pokládám otázku, nakolik je odjezd linky č. 13 od zastávky Bráfova, nově stanovený na 22:10 h, v souladu s deklarovaným "zlepšením návazností MHD a vlaků na zastávkách Bráfova a Nádražní", kterým se dopravce chlubil na jednom takovém letáčku ještě předtím, než změny v MHD (mám na mysli ty první změny - z počátku září) vstoupily do praxe...