Postřehy z pozdního večera 30. listopadu - courání linek č. 10 a 14 a těsný přípoj z vlaku na autobus

1. prosince 2012 v 17:35 |  Zajímavosti z provozu
V pátek 30. listopadu pozdě večer jsem se byl projet spojem linky č. 10, který jel toho dne naposledy - jde o spoj s odjezdem z Karlova náměstí ve 21:45 h (a jede ve směru k Poliklinice). Spoj odjel jen krátce po odjezdu linky č. 14, která stála hned před ním, a to více než tři minuty (!) po čase svého pravidelného odjezdu (ovšem v souladu s doporučením tvůrce jízdních řádů - o tom jsem se zde také již zmiňoval). Linka č. 4 takto nečekala, takže musela oba autobusy v prostoru zastávek na Karlově náměstí opatrně předjet.

Ačkoliv tedy linka č. 14 i linka č. 10 odjely raději o více než 3 minuty později, tak jely velmi zvolna, v Kosmákově ulici musely téměř zastavit, jen aby si časově "nenadjely" a neprojely některou ze zastávek dříve, než je uvedeno v jízdním řádu. Takové neuvěřitelné courání, jaké bylo v Kosmákově, ale i Březinově ulici, je možné snad jen v případě, že za těmi autobusy nejede žádné auto. Jinak si moc nedovedu představit, že by měly autobusy takto zdržovat provoz... Jistě, k tomu "časovému nadjíždění" přispěla i skutečnost, že první zastávkou, kde někdo chtěl z autobusů vystoupit, byla až Březinova. Předchozí zastávky, tj. Bráfova, Nemocnice, Hrotovická a Kosmákova, autobusy pouze projely.

Z linky č. 10 jsem vystoupil přesně ve 21:55 h (tzn. přesně v čase pravidelného odjezdu z této zastávky). Cesta tedy trvala necelých 7 minut (a to přes to veškeré courání) místo stanovených 10. Odjezd Karosy B952 s ev. č. 26, jedoucí na tomto spoji, jsem zdokumentoval na toto video.

Poté jsem došel pěšky na vlakové nádraží, kde jsem počkal na příjezd osobního vlaku č. 4854 z Brna hl. n., který má přijíždět ve 22:09 h. Přijel asi o 40 sekund později. V okamžiku jeho příjezdu jsem zapnul nahrávání a vydal se Chlumeckého ulicí na zastávku Bráfova, abych zdokumentoval, jak dlouho cesta trvá a jestli se dají stíhat přípoje s odjezdem ve 22:11 h (linka č. 10, která ovšem toho dne jela naposledy), 22:12 h (linka č. 14) a 22:15 (tam se nedalo čekat nic jiného, než že se přípoj stihne, ovšem od 1. 12. je odjezd posunut už na nestíhatelných 22:10 h...).

Docela milým překvapením pro mne bylo, že ani jedna z linek nebyla na zastávce Bráfova s předstihem. Zřejmě řidiči vyjeli od polikliniky také o několik minut později, než jim velí jízdní řád, a/nebo jeli velmi "couravou" jízdou (anebo v některé z předchozích zastávek "čekali na čas". Každopádně, přestup z vlaku na linku č. 14 by toho dne vycházel, a vzhledem k tomu, že linka č. 10 jela asi o minutu později, tak toho dne vyšel přestup i na ni (a jedna paní, která vlakem přijela, do tohoto autobusu nastoupila). Vše uvedené, tzn. příjezd vlaku, cestu na Bráfovu a oba autobusy, najdete na tomto videu.

Moje zkušenosti s neuvěřitelně nataženými jízdními dobami pro večerní hodiny jen potvrzují moje domněnky, že v této denní době by bylo možné zkrátit jízdní doby autobusů i výrazněji a díky tomu například stíhat ujet za potřebných 30 minut trasu jako Karlovo náměstí - Stařeč - Karlovo náměstí (linka č. 1 nebo č. 5 prodloužená do Starče a tím pádem umožňující zrušení spoje linky č. 14), Karlovo náměstí - Na Příkopech - Hřbitov - Generála Svobody - Na Příkopech - Karlovo náměstí (linka č. 10); anebo propojení linek č. 4 a 10 v oblasti Domků tak, aby se u polikliniky "převlékalo" z linky na linku a během 30 minut se stíhala projet trasa Karlovo náměstí - Nemocnice - Jiráskova - Poliklinika - Stop Shop - U Lípy - Nemocnice - Karlovo náměstí.

Stále si ale pokládám otázku, nakolik je odjezd linky č. 13 od zastávky Bráfova, nově stanovený na 22:10 h, v souladu s deklarovaným "zlepšením návazností MHD a vlaků na zastávkách Bráfova a Nádražní", kterým se dopravce chlubil na jednom takovém letáčku ještě předtím, než změny v MHD (mám na mysli ty první změny - z počátku září) vstoupily do praxe...
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama