"Informace o nízkopodlažních autobusech"

15. ledna 2013 v 16:05 |  Postřehy z optimalizace MHD
Na stránkách www.doprava-trebic.cz se 14. 1. 2013 objevil krátký, ale zajímavý příspěvek:

V případě zájmu o přepravu osob na vozíku, nebo osob se sníženou pohyblivostí sdělí dispečer městské dopravy na telefonním čísle 568606609 zda na konkrétním spoji pojede nízkopodlažní autobus. Garanci nízkopodlažních spojů nelze doplnit přímo do JŘ, protože jízdní řád není v tuto chvíli pevně vázán na konkrétní autobusy. Město Třebíč a dopravce se nicméně snaží o pravidelnou obnovu vozového parku tak, aby v budoucnosti byly provozovány v MAD Třebíč pouze nízkopodlažní autobusy. V roce 2013 mají být obnoveny další tři, takže jejich podíl vzroste nad 65% z celkového množství autobusů.

Tak tedy (omlouvám se, následující text obsahuje vysoké % argumentů, které již padly v některém z předchozích článků; řekl bych, že to % přesahuje 65%):

- Dříve, kdy byly v MHD Třebíč i jen 3 nízkopodlažní autobusy, bylo možné, aby "byl jízdní řád pevně vázán (u těch garantovaných spojů) na konkrétní autobusy". Nyní to (z jakých důvodů? "argumenty" typu "ono se to ještě bude měnit" neberu, v pražské MHD nyní probíhá mnoho změn, snad každý měsíc, přesto tam spoje s garantovanou nízkopodlažností uvedeny jsou. A sestavení jízdního řádu a oběhů pro nízkopodlažní vozidla v pražské MHD je jistě složitější než v třebíčské MHD) možné není? Podivné.

- "Argument" typu "garanci nízkopodlažních spojů nelze doplnit přímo do JŘ, protože jízdní řád není v tuto chvíli vázán na konkrétní autobusy" mi připomíná "argument" typu "linka byla zrušena proto, že se objednatel rozhodl ji zrušit" nebo "když tu nejsem, tak jsem pryč".

- Informaci o (ne)nasazení nízkopodlažního vozidla se nedozvíte s dostatečným předstihem. Dříve byste se skutečnost o nasazení nízkopodlažního vozidla dozvěděli zdarma z jízdního řádu, nyní musíte za stejným účelem utrácet peníze za telefon.

- Dopravce se snaží o průběžnou obnovu vozového parku pouze nízkopodlažními autobusy... To je jistě chvályhodné, ale o to se snaží i jiní dopravci v jiných městech i v mimoměstské dopravě a tam jsou schopni uvádět garanci nízkopodlažnosti i do jízdních řádů. Bez nutnosti telefonovat (mimochodem, ve zprávě není uvedeno, ve kterém časovém období je možné telefonovat - jistě ne brzy ráno, pozdě večer apod.). "Argumenty" o procentech nízkopodlažních vozidel jsou rovněž ošidné - neschopnost garance nízkopodlažnosti je nynější stavem, takže je nesmysl psát o něčem, co "teprve bude". Stejně tak platí, že vysoké % zastoupení nízkopodlažních vozidel ve vozovém parku = vysoké % spojů s garantovanou nízkopdlažností. Ne, že "vysoké % zastoupení nízkopodlažních vozidel = nulová garance".

Minimálně v období od 3. 9. do 30. 11. 2012 (v pracovních školních dnech) platilo, že u části spojů (ty, které vykrývalo 5 turnusů určených výhradně pro plynová, a tudíž výhradně nízkopodlažní vozidla) je nízkopodlažnost stoprocentně jistá. Tvrzení, že "jízdní řád není v tuto chvíli vázán na konkrétní autobusy", v tuto chvíli zřejmě platí, ale bylo období, kdy tomu tak zčásti nebylo a přesto ani u té části spojů nebyla garance nízkopodlažnosti uvedena.

Nicméně, jakkoliv platí, že toto řešení (s tím "volejte dispečerovi") je o dost horší než přímá garance nízkopodlažnosti, tak na druhou stranu je pravda, že toto řešení je přece jen o něco lepší než zcela nulová garance nízkopodlažnosti.

Ovšem, proč vůbec došlo k situaci, kdy se máme "spokojit s málem"? :-(

Nakonec přece jen jedna dobrá zpráva - v polovině ledna 2012 konečně zmizely ze světa neaktuální stránky www.tradomad.cz. :-)
 


Komentáře

1 Daniela Daniela | 15. ledna 2013 v 18:03 | Reagovat

Ví někdo kdy se bude měnit 14????? Zase se na Borovinu vysrali co??? Zrovna minulý  a i tento týden jsme potřebovala odjet z práce na Hrotovické ulici k zubaři zpět do Boroviny a do práce se zase vrátit. Co si myslíte, žejsem  ty 2 dny musela udělat??? Vzít si samozdřejmě dovolenou, žeeejo , když ty spoje jezdí tááák suprov. Tomu kdo tohle vymyslel bych sebrala auto a posílala ho z jednoho konce Třebíče na druhý t si jede k lékaři a vrací se zpět busem, který mu jede denně jednou  za 3 hodiny. Asi by ste mu nabídli ať si pááárkrát přestoupí a stráví půl dne v autobusech, které jak píšou jsou pro lidi, hahaha sou na velkééé H....

2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 15. ledna 2013 v 18:33 | Reagovat

[1]: Dobrý den,

u linek č. 4 a 14 nedošlo ke změně jízdních řádů k 1. 12. 2012 s tím, že se to mělo měnit "pravděpodobně k 1. 1. 2013", což se nestalo; v příslušné skupině na FB byla zmínka o tom, že k určitým změnám u linky č. 4 má dojít od 1. 2. 2013; o lince č. 14 tam není ani zmínka, tak nevím. Ani jsem vlastně provoz MHD Třebíč v poslední době moc nesledoval. Ale určitě nic nezkazíte, když pošlete příslušný dotaz na oficiální místa. :-)

3 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 16. ledna 2013 v 13:09 | Reagovat

[1]: Odpověď na vaše dotazy již můžete najít zde: http://www.trebic.cz/novy-system-mad-dostane-definitivni-podobu/d-15091

4 Aleš Kratina Aleš Kratina | 16. ledna 2013 v 21:50 | Reagovat

Změny na lince 14 budou "až" 1.3. 2013. Nemáme totiž jednu podstatnou věc - kladné stanovisko Odboru dopravy Krajského úřadu. Bude prý někdy začátkem února. Linka bude totiž vedena již mimo k.ú. Třebíč.
K lince č.1 po Nádražní ulici - řekl bych, že se dřívější reakce 50 na 50 přehouply ve prospěch příznivců tohoto opatření. Ale můžete mě samozřejmě obvinit, že jsem v hodnocení podjatý
U linky č.4 jsme se ke změně rozhodly také až od 1.3. abychom je netříštily. Mělo by také dojít ke zlepšení informovanosti o tom, který spoj od Atomu a který ne. :-?

5 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 16. ledna 2013 v 22:44 | Reagovat

[4]: Výsledky jakéhokoliv dotazovacího průzkumu jsou závislé na okruhu respondentů, přesném znění otázky a také dalších souvislostech.

Mezi ty "další souvislosti" lze zařadit skutečnost, že expresní vedení linky č. 1 znamená nutnost posílení linky č. 14, ke kterému tedy dojde od 1. 3. 2012; a s tím související úskalí, která jsem psal již do připomínek k této změně (viz dále). Taková úskalí si "obyčejní cestující" neuvědomují; pak například vyjde odpověď, že naprostá většina lidí si přeje zajíždění 14tky ke Stop Shopu, aniž by byli lidé dotazováni na alternativní způsoby obsluhy Stop Shopu MHD, aniž by lidem bylo při dotazování připomenuto, že alespoň pro 1 h takt spojů ke Stop Shopu i o víkendu budou muset do Domků jezdit 4 (!) spoje za hodinu (kdy i 3 jsou příliš, zejména když 1čka a 10tka jedou z Karlova náměstí současně, čímž se vracíme k úskalí expresní linky vedené celodenně celotýdenně).

Pro připomenutí - příslušná část textu z mých připomínek k vedení linky č. 14 ke Stop Shopu:

Obsluha zastávky Stop Shop pouze a právě linkou č. 14 je nevhodná, a to z několika důvodů:

- Pro zajištění odpovídající obsluhy této zastávky, potažmo celého obchodního centra, je žádoucí interval 30 minut (nebo častější; rozhodně ne méně častý). Jezdit méně často než každých 30 minut nemá smysl. Přitom, na lince č. 14 dnes jezdí přibližně 5 - 6 spojů denně, takže i "pouhé" zahuštění na byť jen hodinový interval by znamenalo nemalé zvýšení počtu spojů. Při žádoucím zkrácení intervalu na půlhodinový by byl nárůst počtu spojů o to výraznější; vzhledem k fixně stanovenému počtu "povolených vozokm" by přitom bylo nutné rušit jiné spoje v jiné části Třebíče, což je rovněž nežádoucí. Pokud případně platí, že ještě je určitá rezerva v počtu těch "povolených vozokm", tak mohou být využity jinde. Zde vidím i úskalí v samotné otázce v anketě, neboť jistě většina lidí odsouhlasí případné navýšení počtu spojů linky č. 14, ale už v té anketě dále nestojí otázka, zda by tak učinili i za cenu zrušení některých jiných spojů nebo za cenu nezavedení spojů jiných, z jejich pohledu užitečnějších.

- Zcela nesmyslná je úvaha navyšování počtu spojů (v úseku Karlovo náměstí - Domky v období víkendů. Již dnes je nabídka spojů v tomto směru zbytečně velká - ve stejných časech jedou dva různé spoje (linka č. 1 a linka č. 10), což příliš nekoresponduje s metodou "počítání každého kilometru", jejíž neblahé důsledky pocítili občané z jiných částí Třebíče.

- Ta část spojů linky č. 14, které jedou z/do Starče, nemá na Karlově náměstí přípoje do ostatních třebíčských čtvrtí. Zvláště je to patrné o víkendech. Což je nevýhodné pro spojení celých sídlišť Nové Dvory + Hájek, ale i Týna či Podklášteří, s obchodním centrem Stop Shop.

6 Aleš Kratina Aleš Kratina | 17. ledna 2013 v 7:17 | Reagovat

Ideální by bylo do STOP shopu zatáhnout všechny spoje linky č.1 pomocí závleku (z hlediska turnusů to vychází dobře), avšak pak bychom nedostáli našemu závazku zlepšit přímé spojení Borovina - nemocnice. Navíc je počet spojů do Stop shopu přímo závislý na naší dohodě se společností "Nákupní centrum Třebíč" a jejich ochotě poskytnout finanční příspěvek na krytí ztráty z provozování této linky.
Podotýkám, že díky expresnímu vedení linky č.1 dochází k nárůstu počtu cestujích na této lince v úseku KN - Poliklinika.
JŘ linky č.14 bude mít daleko k ideálu, nejde a nikdy nepůjde o páteřní linku.

7 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 17. ledna 2013 v 8:34 | Reagovat

[6]: Samozřejmě, při uvažování dogmat jako "expresní linka musí jezdit celodenně a celotýdenně" a "na vše, co zajíždí ke Stop Shopu, musí doplácet majitel" (zatímco u Jitony, polikliniky apod. to nutné není), to platí tak, jak píšete.

Nárůst počtu cestujcících na lince č. 1: dochází k němu ve všech částech dne a také o víkendu?

Pokud k němu dochází i o víkendu, nedošlo k o to většímu vylidnění linky č. 10 (dříve linka č. 2), která jezdí v podobný čas (na Karlova náměstí se sjíždějí do stejného uzlu)?

Nedivil bych se většímu využití linky č. 1 v pracovní dny dopoledne ve směru od polikliniky, neboť vlivem "zexpresnění" této linky došlo k přiblížení časů odjezdů této linky od polikliniky s časy odjezdů linky č. 4. Zatímco dříve byl rozestup odjezdů linek č. 1 a č. 4 od polikliniky 14 - 16 - 14 - 16, dnes to je 20 - 10 - 20 - 10. Náhodný cestující (pokud jdete od lékaře z polikliniky, tak jste náhodným cestujícím ve smyslu "nevím přesně, v kolik hodin odejdu od lékaře a nevím tedy, v kolik hodin přesně dojdu na zastávku") tedy s 2/3 pravděpodobností použije linku č. 1 a jen s 1/3 pravděpodobností mu to časově vyjde tak, že použije linku č. 4 (anebo linku č. 10, která jede jen 2 minuty po lince č. 4, ovšem spojů linky č. 10 je méně - jedou jen 1 x za hodinu).

V odpolední špičce jsou odjezdy od zastávky poliklinika nastaveny tak, že linka č. 1 odjíždí v X:13, X:28, X:43 a X:48; zatímco linka č. 4 odjíždí v X:15, X:30, X:45 a X:00. Náhodný cestující tedy s vysokou pravděpodobností (teoreticky 13/15) použije linku č. 1.
Opět se zde nabízí otázka - není to tak, že oč plnější jede od polikliniky linka č. 1, o to prázdnější jede linka č. 4?
Totéž platí pro ostatní zastávky v Domcích - pokud lidé dají přednost cestě na zastávku linky č. 1, kterou se dostanou do centra expresně, nejede jich o to méně v lince č. 4?

Mám několik zkušeností se spojem linky č. 1 jedoucím ve směru Poliklinika - Za Rybníkem, s odjezdem ze zastávky Nádražní v 18:40 h. Jednou s ním na tuto zastávku přijel 1 cestující, jednou dokonce 0 cestujících; v dalších případech nejvýše do 5 cestujících.

8 Tomáš Tomáš | 19. ledna 2013 v 11:53 | Reagovat

Funguje vám: http://www.tradomad.cz/ ? Přesměruje mě to na nějakou Ebolu :-O

Ve větších nákupních centrech je spec. linka vlastněná většinou celým centrem. Každý obchod v tomto centru pak platí nějaký paušál a společně se tak skládají na provoz této linky. Je to logické - linka jim přiváží zákazníky = peníze :-)

9 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 19. ledna 2013 v 18:34 | Reagovat

[8]: Vždyť o tom píši v posledním odstavci tohoto článku. :-)

Ovšem realita byla pestřejší - v úterý už stránky byly mimo provoz a přesměrovávaly na "Ebolu", asi ve středu už zase fungovaly. Včera, tzn. v pátek, zase "Ebola", a dnes, tzn. v sobotu, zase fungují (lépe řečeno - přežívají, protože stejně nejsou aktualizovány).

10 Tomáš Tomáš | 21. ledna 2013 v 21:10 | Reagovat

Ahá, já ani nevím, že stránky byly neaktuální.. :-D

11 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 22. ledna 2013 v 9:18 | Reagovat

[10]: Nevím, zda to je bráno ironicky či nikoliv, každopádně si myslím, že bohužel část lidí nemusí vědět, že stránky již nejsou aktualizovány. Kdyby z nich byli lidí automaticky přesměrováni na aktuální stránky, tak O. K., ale to se neděje...

12 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 22. ledna 2013 v 9:21 | Reagovat

[4]: Zde je odkaz na jedno z videí, dokumentujících obsazenost páteřní expresní linky č. 1 při příjezdu na zastávku Karlovo náměstí v pracovní den v 18:45 h. Ve vozidle přijeli 3 cestující (včetně mne, ale O. K., proč se také nepočítat; v tu chvíli jsem byl "obyčejnýmm cestujícím", nikoliv "hobbystickým projížděčem"). http://www.youtube.com/watch?v=zOcTOyctob8

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama