Proměny týnské křižovatky a přilehlého obratiště autobusů

5. ledna 2013 v 18:07 |  Z historie MHD Třebíč
Jedním z hlavních objektů mé dokumentace (ať už šlo o focení, nebo o pořizování videí) týkající se provozu MHD Třebíč v roce 2011, byl provoz autobusů v blízkosti staveniště kruhového objezdu v Týně. Od výstavby sice uplynulo jen cca 1,5 roku, přesto již jde o něco, co je dnes minulostí a proto tento článek zařazuji do rubriky "Z historie MHD Třebíč".

Hlavní práce na výstavbě začaly v pondělí 18. dubna 2011 v 7:00 h, kdy byla zahájena dlouhodobá uzavírka křižovatky Táborské ulice, Budíkovické ulice a ulice Marie Majerové v Týně.
Zároveň tím zaniklo přilehlé obratiště, ve kterém se minimálně posledních cca 22 let (ale pravděpodobně i už předtím) otáčely spoje linky č. 4, částečně pak i linky č. 5, a od doby zavedení víkendových spojů linky č. 6 i větší část těchto spojů. Podle mých vzpomínek, kdysi bývala v prostoru obratiště také orezlá plechová bouda.
V předstihu (konkrétně během srpna 2010) byl prodloužen záliv zastávky Týn (té, která je blíže supermarketu Billa), čímž zde vznikl prostor pro odstavení autobusů jedoucích na spojích, které v Týně končí, resp. začínají jízdu.

neděle 3. dubna 2011 - už druhým týdnem (od 21. března) byla pro automobily uzavřena Táborská ulice pro směr jízdy k týnské Jednotě. Důvodem bylo přerušení vozovky výkopem souvisejícím se stavebními pracemi. Autobusy jedoucí na linkách č. 2, 3 a 6 projížděly právě prostorem obratiště; spoje, které v Týně končily a začínaly jízdu, se toho dne otáčely v prostoru týnské křižovatky.

sobota 16. dubna 2011 poprvé a podruhé, neděle 17. dubna 2011 - ticho před bouří. Pouze a právě na tyto dva dny byla, po zasypání výkopu, Táborská ulice průjezdná i pro individuální dopravu. Autobusy MHD se znovu otáčely průjezdem obratištěm. Téměř to ani nevypadalo tak, že je o poslední dva dny, kdy k otáčení autobusů v tomto obratišti bude docházet.

středa 27. dubna 2011 a pátek 29. dubna 2011 - křižovatka již je zcela uzavřena. Linka č. 5 v úseku Týn - Hřbitov nejezdí (nemá kudy). Pro jízdu z ulice Marie Majerové do Táborské ulice (ve směru na Podklášteří) slouží provizorní spojka, vedoucí v místech, kde stával montovaný domek s prodejnou nábytku a domácích potřeb. Tato stavba musela ustoupit právě stavbě nové křižovatky. Spojka slouží pouze pro autobusy MHD, linkové autobusy a jinou dopravní obsluhu. Spoje linek č. 4 a 5 (+ o víkendu i většina spojů linky č. 6) se jezdí otáčet do prostoru obratiště Koutkova, případně, vyžadují-li to okolnosti, i jinde.

čtvrtek 26. května 2011 poprvé a podruhé - v tu chvíli existovaly dvě provizorní spojky, toho dne se používaly obě. Video ale dokumentuje cestu autobusů přes druhou provizorní spojku, vedoucí v blízkosti budoucí kruhové křižovatky.

pátek 10. a sobota 11. června 2011 - v prostoru budoucího kruhového objezdu jsou vytyčeny sloupky označující místo, kam budou o několik dní později instalovány obrubníky. Opět se používá výhradně ta původní provizorní spojka.

středa 15. června 2011 - v prostoru budoucí křižovatky již jsou instalovány obrubníky a nové lampy pro osvětlení pro chodce.

úterý 21. června 2011 - kromě obrubníků již byla položena i dlažba do vnitřní strany budoucího kruhového objezdu. Na svém místě stále jsou původní pouliční lampy. Autobusy stále jezdí po provizorní spojce. Jsou vytyčeny sloupky pro ostrůvky u budoucích přechodů pro chodce.

úterý 12. července 2011 poprvé a podruhé - autobusy už jezdí po vozovce kruhového objezdu, která už má jednu vrstvu asfaltového povrchu. Už jsou instalovány nové pouliční lampy, stejně jako bezpečnostní ostrůvky na přechodech pro chodce.V prostoru zaniklého obratiště jsou vytyčeny obrubníky pro budoucí účelovou komunikaci (k vjezdu do dvora jednoho z domů stojících v Budíkovické ulici).

středa 27. července 2011 - už je téměř hotovo. Vozovka kruhového objezdu už má hotový povrch (za účelem položení poslední vrstvy asfaltu byla křižovatka od 15. do 17. července uzavřena pro veškerou dopravu, tedy i pro MHD), stejně tak je vydlážděna i účelová komunikace v prostoru bývalého obratiště. Kruhový objezd byl zprovozněn 1. srpna 2011 - s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu, ale podle některých názorů i tak trvala uzavírka déle, než by bylo nutné.

úterý 9. srpna 2011 poprvé, podruhé a potřetí - kruhový objezd již je v provozu. Autobusy začínající a končící jízdu v Týně se otáčejí právě objetím kruhové křižovatky. Linka č. 5 jezdí opět až ke Hřbitovu. Ale - jednak se nikdo nenamáhal s odmetením písku z chodníků, a navíc se projevila nedostatečná šířka vjezdu do Táborské ulice (ve směru ke hřbitovu), kvůli které musely autobusy najíždět do této ulice jen pomalu a opatrně, aby se tam "trefily" (je to vidět i v prvním odkazovaném videu)...

čtvrtek 15. září 2011 - problematická část kruhového objezdu již byla rozšířena (povrch rozšířené části tvoří dlažební kostky), a je to znát - autobusy již mohou odbočovat z ulice Marie Majerové do Táborské ulice (ke hřbitovu) běžnou "odbočovací" rychlostí. :-)

Mimochodem, v některých videích se objevuje i několik autobusů, které byly mezitím vyřazeny.
Takže videa nemají svoji dokumentační hodnotu jen v tom, že zaznamenávají měnící se tvář jedné části Třebíče, ale i měnící se tvář vozového parku třebíčské MHD. :-)
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama