Únor 2013

Počet spojů z centra města ke Stop Shopu i v opačném směru je od 1. 3. NIŽŠÍ, než dosud býval

28. února 2013 v 22:49 Postřehy z optimalizace MHD
Tak jsem si koupil nový jízdní řád. Koupil, ne vyměnil. Protože ten starý, který platil předchozí půlrok a mezitím byl čtyřikrát "dooptimalizováván", si chci schovat na památku.

Postřehy z nového jízdního řádu jistě vydají na mnoho článků. Stejně tak, nejeden článek snad v nejbližších týdnech napíši o provozních zajímavostech, které jsem v posledních dnech zdokumentoval. Ale v tomto případě je to běh na delší trať, neboť nejprve budu muset upravit, popsat a následně nahrát na své stránky asi 55 fotek pořízených v období 26. - 28. února. Takže přednost nyní dostanou spíše ty "postřehy z optimalizace".

První článek s postřehy na toto téma, který sem napíši, se musí týkat linky č. 14, protože zčásti jde o opravu článku předchozího, ve kterém jsem napsal nepřesnou informaci, způsobenou tím, že v době psaní článku, tzn. necelé dva dny před vstupem pozměněných řádů do praxe, ještě nebyla zveřejněna konkrétní podoba jízdních řádů.

Tak tedy: linka č. 14 nebude jezdit každou hodinu, jak jsem se domníval. Z několika špatných řešení týkajících se kombinace "linka č. 14 a Stop Shop" bude realizována jiná varianta. Ve směru "Karlovo náměstí - Stop Shop" bude v pracovní dny jezdit 6 spojů, o víkendu pak pouhé 3 spoje. V opačném směru bude od Stop Shopu budou ve směru na Karlovo náměstí odjíždět 6 spojů v pracovní dny a 5 spojů o víkendu.

Jak tato skutečnost koresponduje s pojmy jako "bezproblémová dostupnost" nebo "lepší dopravní spojení", které byly v této souvislosti použity v tiskové zprávě vydané městským úřadem? :-(

"Do nákupního centra STOP.SHOP. bude pravidelně jezdit autobus"

27. února 2013 v 14:07 Postřehy z optimalizace MHD
Pouhé dva dny před vstupem popisované věci do praxe, objevila se na stránkách www.trebic.cz tato tisková zpráva. Zde přináším přepis jejích jednotlivých odstavců (kurzívou), pod který přidávám svůj komentář.

Do nákupního centra STOP SHOP bude pravidelně jezdit autobus.
Pravidelně jedoucí autobus tam jezdí už od podzimu 2008 (a to bez iniciativy městského úřadu). To není žádná novinka.

Obyvatelé Třebíče se dočkají lepšího dopravního spojení do nákupního areálu STOP.SHOP. Novinkou je zavedení pravidelné linky městské autobusové dopravy.
Lepšího dopravního spojení? Toť otázka. Tzv. Stop-Shop Bus nyní jezdí 1 x za hodinu. Nepředpokládám, že linka č. 14 bude jezdit častěji než také 1 x za hodinu. Naopak, vedení linky č. 14 o víkendech 1 x za hodinu považuji za neuvěřitelné plýtvání cennými vozokilometry. Ostatně, všechny argumenty, proč nepovažuji za vhodné, aby obsluha Stop Shopu byla zajišťována linkou č. 14, jsem již v listopadu 2012 popsal v první části tohoto článku.

Navíc, jízdní doba z centra města ke Stop Shopu (linkou č. 14) se oproti jízdní době Stop-Shop-Busu mírně prodlouží.

Nové spojení připravilo město Třebíč ve spolupráci se společností Nákupní centrum Třebíč, s.r.o. Dopravní obslužnost areálu zajistí od 1. března linka číslo 14. Cestující se tak z areálu STOP.SHOP. dostanou nejen do centra města, ale i k poliklinice ve Vltavínské ulici a to v obou směrech. Jízdní řád linky číslo 14 bude na zastávce v areálu STOP.SHOP. počítat v pracovní dny s provozem od 8:00 do 19:30 hodin, o víkendech od 10:20 do 18:20 hodin. Cestující se mohou těšit na novou zastávku vybavenou bezbariérovými prvky. S rozšířením provozu linky číslo 14 dojde zároveň ke zrušení účelové linky, která dosud jezdila do nákupního centra z autobusového nádraží.

Předpokládám, že lidé jedoucí od Stop Shopu nebudou chtít jet k nedaleké poliklinice. Ano, do centra města se dostanou, ale nebude zajištěno přímé spojení do nejlidnatějších částí Třebíče - tzn. na Nové Dvory a Hájek, nýbrž do Boroviny. V současné době linka č. 14 nemívá na Karlově náměstí okamžité přípoje od Nových Dvorů/na Nové Dvory; pokud by tyto přípoje měly být nově zajištěny, zase by to znamenalo, že v úseku Karlovo náměstí - Za Rybníkem pojede "čtrnáctka" souběžně s "jedničkou" nebo "pětkou" (což jsem ostatně také zmiňoval ve výše odkazovaném, listopadovém článku).

Bezbariérové prvky zastávky jsou k ničemu, pokud pojede na lince č. 14 vysokopodlažní autobus. A jak známo, tak garance nízkopodlažnosti v MHD Třebíč od 3. 9. 2012 neexistuje (jediné, co můžete, je utratit peníze za telefonát dispečerovi, doufat, že ten telefon někdo zvedne, a tam se - snad spolehlivě - dozvíte, zda ten který spoj zrovna toho dne je nízkopodlažní. pokud budete chtít jet další den, budete muset utrácet za telefonát znovu).

"Jsme rádi, že jednání skončila úspěšně a linka číslo 14 bude sloužit občanům města k bezproblémové dostupnosti nákupního areálu. Vychýlení z běžných tras autobusové dopravy do areálu Stop Shopu bude plně finančně hrazeno nákupním centrem," vyjádřil se místostarosta Pavel Pacal.
Pokud městský úřad na zajížďku ke Stop Shopu nijak nepřispívá, pak se "nemá moc čím chlubit", co se týče zásluh za zajištění zajíždění jedné doplňkové linky MHD Třebíč k obchodnímu centru.

V té otázce úhrady vidím zjevný nerovný metr - spoje linky č. 13 jedoucí k odlehlé Jitoně jsou plně hrazeny městem, ačkoliv cca 1,5 km z trasy každého spoje vede již mimo katastr města. U závleku ke Stop Shopu (kde je úsek ležící mimo katastr Třebíče cca pětkrát kratší než u linky č. 13) tomu bude přesně naopak...

Ačkoliv, oproti současnému stavu, kdy majitel obchodního centra hradí provoz tzv. Stop Shop Busu v celé jeho trase, tzn. už z autobusového nádraží, zřejmě (oproti současnému stavu) něco ušetří i ten majitel Stop Shopu.

"Definitivní jízdní řády" + "Některé změny od 1. 3. 2013"

27. února 2013 v 8:48 Změny jízdních řádů
Přepis dvou krátkých sdělení, která objevila během večera 26. 2. 2013 (tzn. 2 dny a pár hodin předtím, než níže uvedené změny "vstoupí do praxe"; stále však jde o pouhý, navíc pouze částečný, výpis změn, nikoliv přehledný jízdní řád, ve kterém by byly uvedeny všechny spoje):

1. března skončí půlroční zkušební období nového systému městské autobusové dopravy v Třebíči. Podle plánu dostane systém definitivní podobu. Od konce měsíce února budou k dispozici na autobusovém nádraží knižní jízdní řády. Zdarma budou pro ty, kteří na výměnu přinesou starý jízdní řád, platný od září 2012. Na konci druhého březnového týdne se na těchto stránkách objeví jízdní řád také v elektronické podobě.
Následné úpravy jízdních řádů budou dále probíhat v pravidelných půlročních intervalech, na začátku ledna a července.

Některé změny od 1. března 2013
Linka 1 - zrušení nevytíženého prvního ranního páru spojů
Linka 4 - odstranění čekání u Atom hotelu (ve směru na Polikliniku tedy uspíšení spojů)
Linka 5 - zrušení večerního spoje v 19:30 z Týna na Karlovo náměstí
Linka 10 - zrušení některých večerních spojů nebo jejich zkrácení
Linka 11 - zrušení odpoledního víkendového spoje
Linka 14 - přidání závleku se Stop-Shopu, přidání několika spojů v pracovní dny i o víkendu
Linka 31 - od vyhlášení přidání spojů až do Přibyslavic

Nové jízdní řády budou v prodeji až ve čtvrtek 28. února (tzn. pouze jeden den před začátkem jejich platnosti)

26. února 2013 v 17:55 Postřehy z optimalizace MHD
Tento článek bude asi nejkratším, který jsem na své stránky kdy napsal, neboť vše podstatné je uvedeno již v nadpisu. Snad jen dodám, že tuto neveselou informaci, tzn. že lidé se dostanou k platným jízdním řádům jen několik hodin před jejich "vstupem do praxe", jsem se dozvěděl na autobusovém nádraží, ovšem až po dotazu k "paní za okénkem", žádné oznámení ve smyslu "nové jízdní řády budou k prodeji až od 28. 2. 2013" tam vyvěšeno nebylo.

Sněhová kalamita 23. 2. 2013

23. února 2013 v 12:32 Zajímavosti z provozu
Husté sněžení v sobotu 23. února 2013 způsobilo potíže v provozu MHD Třebíč. O několika zpožděních nebo úplných odřeknutích spojů (v obou případech ale jde, vzhledem k počasí, o věc vcelku pochopitelnou) vím z doslechu, jednu jsem dnes dopoledne zažil.

Spoj linky č. 5, který má odjíždět ze zastávky Dřevařské závody v 10:21 h, přijel k této zastávce až v 10:35 h. Bohužel, ze zastávkového zálivu, pokrytého silnou vrstvou čerstvě napadaného sněhu, už se mu vyjet nepodařilo. Popisovanou situaci jsem krátce zdokumentoval na toto video.

Tolik krátké info ode mne coby "hobbystického pozorovatele provozu"; dalšími informacemi bohužel nemohu sloužit, ale předpokládám, že případné info o zpožděných nebo zcela odřeknutých spojích MHD Třebíč je schopen poskytnout dopravce formou své telefonní link. Jiná možnost, a to informace na stránkách www.doprava-trebic.cz nebo www.icomtransport.cz, neplatí; na těchto stránkách není o aktuální provozní situaci uvedeno ani slovo. Docela rozdíl oproti stránkám IDS JMK, kde jsem se v době psaní tohoto článku mohl dočíst, že v sobotu v 9:30 Morava postupně zapadá sněhem, zejména rychlíky a vlaky EC mají zpoždění kolem 20 minut, osobní vlaky jezdí se zpožděními do 10 minut. U regionálních autobusů dochází k prodlužování zpoždění u některých spojů až 30 min. Většina spojů ale v provozu. V Mor. Krumlově a Milešovicích došlo k zapadení autobusů. Ve městě Brně je situace stabilní, vozidla prakticky zpoždění nemají. Provoz centrálního dispečinku je posílen.

Přístřešek na zastávce Průmysl masný

21. února 2013 v 20:21 Zajímavosti z provozu
Po více než 15 měsíční pauze jsem v úterý 19. února navštívil zastávku Průmysl masný ve Žďárského ulici. Kromě toho, že se mezitím změnilo číslo linky MHD Třebíč, která přes tuto zastávku jezdí, doznala tato zastávka i další změny. Ovšem tato změna není zase tak nová - podle informace jedné pravidelné dojíždějící, se kterou jsem tam čekal na autobus, došlo k této změně již na jaře roku 2012.

A o jakou změnu tedy jde? Jedná se o instalaci zastávkového přístřešku, typově shodného s přístřešky instalovanými koncem roku 2011 např. na zastávku Hrotovická.

Přístřešek na zastávce Průmysl masný je - vcelku pochopitelně - instalován pouze na zastávce po směr jízdy do centra města. Vzhledem k tomu, že v době mé návštěvy zastávky onoho 19. 2. poletoval sníh (paní Zima se ne a ne vzdát otěží), přišel přístřešek docela vhod. :-)

Na některých zastávkách stále info o uzavírce z 9 - 10/2012 a již správný jízdní řád linky č. 31

19. února 2013 v 14:32 Zajímavosti z provozu
I v únoru 2013 (stav platný k 18. 2. 2013) bylo možné na některých zastávkách spatřit poněkud zastaralé informace o "uzavírce-neuzavírce" části Hrotovické ulice a s tím spojenými objízdnými trasami. Několik takových příkladů jsem fotograficky zdokumentoval, viz Facebook.

V pondělí 18. února 2013 jsem si zároveň všiml, že konečně jsou uvedeny přesné informace v jízdních řádech linky č. 31. Minimálně od začátku září do konce listopadu 2012 byla v těchto jízdních řádech následující chyba: pozdně-večerní spoje (s odjezdem z Karlova náměstí ve 22:15, resp. 22:45 h; mezitím ale došlo ke zrušení většiny spojů, nyní jezdí po 22. hodině pouze sobotní spoj) nezajíždějí do Sokolí, což ale v jízdních řádech uvedeno nebylo.

Již bezchybný jízdní řád linky č. 31 na Karlově náměstí jsem zdokumentoval na tuto fotku.

Časové vymezení "jarních" i ostatních prázdnin na některých zastávkách

18. února 2013 v 20:24 Zajímavosti z provozu
Na označnících některých zastávek se objevily užitečné cedulky s oznámením, ve kterých konkrétních dnech se v období let 2013 - 2016 konají prázdniny a kdy tedy bude jezdit MHD Třebíč podle jízdního řádu odlišného od jízdních řádů platných v obdobích školního vyučování. Cedulku zdokumentovanou na jednom z označníků na Karlově náměstí najdete pod tímto odkazem.

Z vymezení tzv. jarních (ve skutečnosti zimních, neboť nikdy se nekonají později než do začátku jara, kterým je 21. 3.) prázdnin vyplývá zvláštní věc. Termíny "jarních" prázdnin se každoročně posouvají vždy o jeden týden dopředu. Ale tento rok byl výjimkou - "jarní" prázdiny na Vysočině vycházely až na první březnový týden (a příští rok se budou konat až okolo 10. 3.), ale ve skutečnosti se konaly už od 11. do 15. 2.

Pro tuto skutečnost mne nepadá jiné vysvětlení pro tuto nesystémovost (máte-li někdo jiné vysvětlení, uvítám jeho napsání jako komentář pod článkem) než že k tomud došlo jenom kvůli konání mistrovství světa v biatlonu v zapadlých končinách kdesi za Žďárem nad Sázavou...

Autobusy SOR společnosti MiCo na parkovišti u budovy SPŠ

18. února 2013 v 6:19 Zajímavosti z provozu
V úterý 5. února 2013 jsem, kromě jiného (např. dokumentace otáčení linky č. 10 na parkovišti na rohu Krajinovy ulice s ulicí Kapitána Jaroše), zdokumentoval i autobusy MHD Třebíč v pozadí se dvěma bílými autobusy SOR společnosti MiCo.

Tato dvě vozidla (SOR B 9,5 s RZ 3J0 06-98 a menší SOR C 7,5 s RZ 2J4 66-08) sloužící pro smluvní přepravu zaměstnanců této společnosti, bývají v obdobích svého "odpočinku" odstavována na parkovišti v blízkosti vchodu do "B" budovy Střední průmyslové školy.

A nejinak tomu bylo 5 února. V 15:17 h už byl delší z uvedené dvojice autobusů 5 minut zaparkován na svém místě, zatímco vedle něj právě přijel a pomalu zacouvával druhý, menší z této dvojice. V 15:22 h stály oba autobusy vedle sebe. O minutu později však (což už bohužel nemám na žádné fotce zdokumentováno) menší z uvedené dvojice autobusů opět odjel.

Detailnější fotky obou autobusů odstavených v prostoru parkoviště u SPŠ, pořízené v dubnu 2012, můžete zhlédnout tady a tady.

Mercedes O345 Conecto ev. č. 31 již v MHD Třebíč neuvidíme

16. února 2013 v 13:40 Zajímavosti z provozu
Nedávno jsem se na jistém dopravním fóru dozvěděl zajímavou informaci - před několika týdny dosloužil v MHD Třebíč Mercedes O345 Conecto s ev. č. 31 a byl přesunut do MHD Jindřichův Hradec. Došlo tedy k dalšímu přesunu v rámci koncernu ICOM Transport - koneckonců, tento autobus původně nejezdíval v Třebíči, ale v Ústí nad Orlicí. Naopak z Jindřichova Hradce pocházela někdejší Karosa B932 s ev. č. 49.

Počet "tureckých pomst" v MHD Třebíč se tím snížil ze dvou vozidel na pouhé jedno vozidlo (kterým je Conecto s ev. č. 35). A to je jen a jen dobře, ovšem s tou výhradou, že tím hůře pro Jindřichův Hradec. :-)

Parkoviště na rohu ulic Kpt. Jaroše a Krajinova - obratiště pro spoje linky č. 10 končící/začínající jízdu na zastávce Generála Svobody

13. února 2013 v 9:46 Zajímavosti z provozu
Od 1. 12. 2012 končí/začíná část spojů linky č. 10 jízdu na zastávce Generála Svobody. Ještě před zavedením tohoto opatření jsem si sám pro sebe kladl otázku, kde se vlastně budou autobusy jedoucí na těchto spojích otáčet, protože zastávka Generála Svobody není žádným obratištěm a ani v její blízkosti nejsou vhodně upořádané ulice tak, aby jimi mohl autobus případně projet a pak se vrátit na svou výchozí zastávku. O tom, jak to chodí ve skutečnosti, jsem se byl přesvědčit pohříchu až více než dva měsíce od vstupu těchto změn do praxe - až 5. února 2013.

Autobusy v pauze mezi spoji linky č. 10 bývají odstaveny na parkovišti na rohu ulic Kapitána Jaroše a Krajinova. Při pauze mezi spoji zde prostojí až 20 minut.

Odjezd Tedomu C12G ev. č. 44 z tohoto parkoviště jsem 5. 2. 2013 zdokumentoval na toto video; tentýž autobus jsem v prostoru tohoto parkoviště předtím zdokumentoval i na tuto fotku. O hodinu později jsem zde, bohužel zčásti již bez násvitu Slunce, pořídil sérii fotek Karosy B932E ev. č. 41, počínaje touto a pokračujíc dalšími fotkami ve stejné složce.

Smutnou ironií je jednak skutečnost, že cestou k tomuto parkovišti a zpět z něj ujedou autobusy přibližně 630 "hluchých" metrů, ale hlavně další skutečnost, že namísto logického prodloužení těchto spojů až k Novému hřbitovu (času na to je habaděj - jen by autobusy neměly 20 minut prostoj na zmíněném parkovišti, ale přibližně 17 minut prostoje u hřbitova) se i zde doslova škudlí každý vozokilometr, ba i vozometr... :-(

A tak zatímco v pracovní dny opoledne nejezdí ke hřbitovu ani všechny spoje linky č. 10, tak pozdě večer, kdy je hřbitov beztak již zavřený, sem spoje této linky jedou, čímž u každé dvojice spojů narůstá počet ujetých km přibližně o 1,4 km. Přitom v tomto případě existuje řešení - aby linka č. 10 ve večerních hodinách v Týně přecházela na linku č. 5 (totéž v opačném směru). Vyřešilo by se tím hned několik úskalí a ušetřily by se cenné vozokilometry.

Jízdní řády na www.mhdspoje.cz 11. 2. 2013 neuvádějí správné vymezení prázdninového provozu

11. února 2013 v 10:00
Dnes, v pondělí 11. února 2013, je první den tzv. jarních (ve skutečnosti zimních) prázdnin. Pro provoz MHD Třebíč to mj. znamená, že jednotlivé linky jezdí podle jízdních řádů platných pro "pracovní dny - prázdniny".

Jaké informace jsou uvedeny v jízdních řádech na stránkách www.mhdspoje.cz, na jejich nepřesnost jsem zde již mnohokrát poukazoval?

Sice tam jsou uvedeny aktuálně platné jízdní řády, ale nedošlo ke změně časového vymezení, ve kterých že dnech ty prázdniny jsou, takže podle těchto jízdních řádů sice o podzimních i vánočních prázdninách jezdily páteřní linky ve špičce jen každých 20 minut namísto obvklých ("neprázdninových") 15 minut, stejně tak v té době nejezdila "školní" linka č. 21; ale další časové vymezení (typu "nejede 1. 2., 11. - 15. 2. 2013") tam není, takže podle těchto jízdních řádů, jako by i během tohoto týdne jezdila MHD Třebíč podle neprázdninových jízdních řádů...

Brouzdání po těchto stránkách včetně uvedených zavádějících informací jsem 11. 2. 2013 dopoledne zdokumentoval na toto video.

Fotky a videa z pátku 1. února 2013

8. února 2013 v 15:58 Aktualizace fotogalerie
V galerii obrázků jsou v tuto chvíli nahrány fotky pořízené do 6. února 2013 (včetně). Totéž platí pro videosekvence nahrané na YouTube. V následujících několika článcích k nim napíši několik zajímavostí.

Pátek 1. února 2013, den tzv. pololetních prázdnin. Stejně jako o podzimních prázdninách, i nyní jsem si všiml, že někteří lidé nevěděli, že jsou školní prázdniny. Příliš se jim nedivím - pokud v rodině nemají děti školou povinné, tak se jich to ani netýká. A na jízdních řádech MHD Třebíč ani nejsou uvedeny konkrétní (tzn. konkrétní datum) dny, kdy která verze jízdního řádu platí.

Již v průběhu ledna jsem se dozvěděl zajímavou (resp. pro mne docela šokující) informaci - že Česká pošta prý přesouvá od 1. 2. 2013 část svých aktivit z hlavní budovy na rohu ulic Smila Osovského a Soukenické až na Žďárského ulici (!), tedy v podstatě mimo město Třebíč, neboť tato ulice již leží v katastru obce Kožichovice. A právě spolu se skupinkou poštovních doručovatelek jsem vystoupil ve 13:26 h ze spoje linky č. 13 na zastávce Požární útvar. Odjezd autobusu od této zastávky i pracovnice pošty dokumentuje toto video.

Bude zajímavé sledovat, zdali takový přesun, ke kterému podle všeho došlo, bude znamenat požadavky na změny časových poloh některých spojů linky č. 13 nebo zavedení nějakých nových spojů této linky.

První únorový den roku 2013 byl vůbec poprvé od spuštění optimalizace MHD Třebíč (ke které došlo k 3. 9. 2012), kdy jsem dokumentoval provoz na Žďárského ulici nebo horní části Hrotovické ulice. Zcela poprvé jsem tedy zdokumentoval autobus s označením linky č. 13 u zastávky Požární útvar nebo na křižovatce Hrotovické ulice s komunikací vedoucí k průmyslové zóně.

Poté jsem se přesunul do centra města, kde jsem pořídil více fotek, z nichž za bližší připomenutí stojí Mercedes Citaro s ev. č. 42 vedle "sedmičkové" Karosy BK-Bus v Sucheniově ulici. Další fotky pořízené toho dne v oblasti Komenského a Karlova náměstí najdete ve složkách patřících Karosám s ev. č. 30, 45 a 46; nejnovějšímu MANu (dosud bez ev. č.), světoběžnickému Citaru nesoucímu dříve ev. č. 32 a Citaru s ev. č. 28.

Skutečně nelze realizovat posun časové polohy linky č. 10 o víkendech?

5. února 2013 v 23:30 Postřehy z optimalizace MHD
Na stránkách www.trebic.cz jsem si přečetl tuto tiskovou zprávu:

Radnice v průběhu ledna obdržela od občanů ještě dva dílčí podněty k provozu městské autobusové dopravy. Oba se týkají čtvrtí Podklášteří a Týn. První z nich zapracuje odbor dopravy do nových jízdních řádů, druhý z nich bohužel realizovat nelze.
  1. O školních prázdninách neměli obyvatelé Podklášteří možnost dostat se k poliklinice Hájek. S účinnosti od 1. března bude trasa linky č. 11 upravena tak, aby v době školních prázdnin bylo zajištěno v dopoledních hodinách přímé spojení mezi čtvrtí Podklášteří a poliklinikou ve čtvrti Hájek.
  2. O víkendech a o svátcích vyjíždí autobusy linek č. 5 a č. 10 ze zastávky "Hřbitov" ve stejný čas. Větší časový odstup obou odjezdů bohužel nejde udělat, protože by pak docházelo k souběhu linek č. 4 a č. 10 v Domcích, mimo jiné na zastávce "Nemocnice".
Odbor dopravy městského úřadu apeluje na pisatele podnětů k MAD, aby k nim připojovali poštovní nebo e-mailovou adresu, protože bez toho nelze na tyto dotazy reagovat.

Jinými slovy - odpovědí městského úřadu je, že o víkendech "nelze realizovat" posun časové polohy linky č. 10 tak, aby od Nového hřbitova neodjížděla prakticky ve stejný čas jako linka č. 5, ale aby byly v přibližně půlhodinovém prokladu.

Můj komentář k této věci:

- Do 2. 9. 2012 něco takového realizovat bylo možné a také tomu tak po celá dlouhá léta bylo. Linka č. 2 (předchůdkyně linky č. 10) a linka č. 5 jezdívaly v úseku Hřbitov - Karlovo náměstí ve vzájemném prokladu. Zní poněkud zvláštně, že údajně nelze realizovat něco, co zde donedávna a po řadu let bylo.

- Za stávajících časových poloh přijíždí linka č. 10 (ve směru od hřbitova) na zastávku Bráfova v čase X:50 h. Dříve, do 2. 9. 2012, přijížděla na zastávku Nádražní v čase X:19 h. Vzhledem k časům odjezdů vlakových spojů (L:23, L:25, S:31, S:39) je zjevné, že od 3. 9. 2012 došlo ke zhoršení návazností z oblasti Podklášteří a Týna s vlakovými spoji (stejně tak v opačném směru), byť dopravce/odbor dopravy (nevím, kdo byl autorem toho letáčku se změnami) se chlubil tím, že optimalizace MHD znamená zlepšení těchto návazností.

- Je zajímavé, že víkendový souběh linek č. 4 a č. 10 na zastávce Nemocnice by údajně vadil, zatímco souběh linek č. 5 a č. 10 u Nového hřbitova nevadí? Stejně tak dosud "nevadí" časový souběh linek č. 4 a 10 na zastávce Nemocnice v pracovní dny dopoledne (kdy jedou oba spoje téměř naráz, aby pak téměř půl hodiny nejel žádný spoj MHD)? Podivné.

Samozřejmě, řešení odstranění víkendových souběhů linek č. 4 a 10 (v případě toho posunu časových poloh linky č. 10 o půl hodiny) existuje. Stačilo by, aby o víkendu došlo ke změně tras tak, že k nemocnici by jezdila linka č. 1 (expresní spojení stejně není o víkendu reálně potřeba), čímž by půlhodinový interval na zastávce Nemocnice zůstal zachován (proklad linek č. 1 a č. 4).

Linka č. 10 by pak buď mohla být ukončena (ve směru od Hřbitova) již na Karlově náměstí, nebo by mohla jezdit (stejně jako linka č. 2 do 2. 9. 2012) Nádražní ulicí a dále po stávající trase přes zastávky Křížkovského a Jiráskova. Nebo by mohla jet přímo Znojemskou ulicí ke Stop Shopu. Alespoň by se tím vyřešila obsluha tohoto obchodního centra, bez - dle mého názoru nesmyslného - posilování linky č. 14 (která dnes jezdí o víkendech jen 3 x za den, takže jestli má být Stop Shop obsluhován pouze a právě touto linkou, tak to buď znamená, že o víkendech k němu pojedou jen 3 spoje denně, nebo tato linka bude muset nesmyslně jezdit každou hodinu, nebo cokoliv mezi uvedenými dvěma možnostmi; každopádně vhodné není ani jedno).

Na případný protiargument, že při této změně by linky měly jinou verzi trasování v pracovní dny a jinou o víkendech, odpovídám, že totéž stejně už platí u některých linek i v současné době, kdy je situace ještě o něco nepřehlednější, protože trasování linek se mění dokonce v závislosti na denní době (nikoliv jen na tom, jestli je pracovní den nebo víkendový/sváteční den).

Jízdní řády na www.mhdspoje.cz ani 1. 2. neuváděly správnou verzi jízdních řádů

2. února 2013 v 14:21
To, na co jsem upozorňoval, 26. 1. 2013 v tomto článku, nebylo opraveno ani do dne, kterého se předmětná chyba týkala, tzn. do pátku 1. února 2013.

Při vyhledání spojení na tento den se zobrazovaly jízdní řády platné v pracovní školní dny, nikoliv pracovní prázdninové dny. Podle těchto jízdních řádů například měla v pátek 1. 2. jezdit linka č. 21, nebo podle nich měly "páteřní" linky č. 1, 4 a 5 jezdit ve špičce každých 15 minut... Popisované chybné údaje u linky č. 21 jsem zdokumentoval na toto video.

Připomínám, že na stránky www.mhdspoje.cz je odkazováno ze stránek dopravce, tudíž předpokládám, že sám dopravce by si měl hlídat, jaké informace jsou na takových stránkách poskytovány.

Stejně jako při podobné situaci z podzimních prázdnin 2012, i nyní dodávám, že nezbývá než doufat, že se těmito chybnými informacemi nikdo neřídil a nebyl jimi poškozen. A také nezbývá než doufat, že tyto věčně nepřesné jízdní řády budou (buď) co nejdříve opraveny, anebo co nejrychleji zmizí ze světa.