Skutečně nelze realizovat posun časové polohy linky č. 10 o víkendech?

5. února 2013 v 23:30 |  Postřehy z optimalizace MHD
Na stránkách www.trebic.cz jsem si přečetl tuto tiskovou zprávu:

Radnice v průběhu ledna obdržela od občanů ještě dva dílčí podněty k provozu městské autobusové dopravy. Oba se týkají čtvrtí Podklášteří a Týn. První z nich zapracuje odbor dopravy do nových jízdních řádů, druhý z nich bohužel realizovat nelze.
  1. O školních prázdninách neměli obyvatelé Podklášteří možnost dostat se k poliklinice Hájek. S účinnosti od 1. března bude trasa linky č. 11 upravena tak, aby v době školních prázdnin bylo zajištěno v dopoledních hodinách přímé spojení mezi čtvrtí Podklášteří a poliklinikou ve čtvrti Hájek.
  2. O víkendech a o svátcích vyjíždí autobusy linek č. 5 a č. 10 ze zastávky "Hřbitov" ve stejný čas. Větší časový odstup obou odjezdů bohužel nejde udělat, protože by pak docházelo k souběhu linek č. 4 a č. 10 v Domcích, mimo jiné na zastávce "Nemocnice".
Odbor dopravy městského úřadu apeluje na pisatele podnětů k MAD, aby k nim připojovali poštovní nebo e-mailovou adresu, protože bez toho nelze na tyto dotazy reagovat.

Jinými slovy - odpovědí městského úřadu je, že o víkendech "nelze realizovat" posun časové polohy linky č. 10 tak, aby od Nového hřbitova neodjížděla prakticky ve stejný čas jako linka č. 5, ale aby byly v přibližně půlhodinovém prokladu.

Můj komentář k této věci:

- Do 2. 9. 2012 něco takového realizovat bylo možné a také tomu tak po celá dlouhá léta bylo. Linka č. 2 (předchůdkyně linky č. 10) a linka č. 5 jezdívaly v úseku Hřbitov - Karlovo náměstí ve vzájemném prokladu. Zní poněkud zvláštně, že údajně nelze realizovat něco, co zde donedávna a po řadu let bylo.

- Za stávajících časových poloh přijíždí linka č. 10 (ve směru od hřbitova) na zastávku Bráfova v čase X:50 h. Dříve, do 2. 9. 2012, přijížděla na zastávku Nádražní v čase X:19 h. Vzhledem k časům odjezdů vlakových spojů (L:23, L:25, S:31, S:39) je zjevné, že od 3. 9. 2012 došlo ke zhoršení návazností z oblasti Podklášteří a Týna s vlakovými spoji (stejně tak v opačném směru), byť dopravce/odbor dopravy (nevím, kdo byl autorem toho letáčku se změnami) se chlubil tím, že optimalizace MHD znamená zlepšení těchto návazností.

- Je zajímavé, že víkendový souběh linek č. 4 a č. 10 na zastávce Nemocnice by údajně vadil, zatímco souběh linek č. 5 a č. 10 u Nového hřbitova nevadí? Stejně tak dosud "nevadí" časový souběh linek č. 4 a 10 na zastávce Nemocnice v pracovní dny dopoledne (kdy jedou oba spoje téměř naráz, aby pak téměř půl hodiny nejel žádný spoj MHD)? Podivné.

Samozřejmě, řešení odstranění víkendových souběhů linek č. 4 a 10 (v případě toho posunu časových poloh linky č. 10 o půl hodiny) existuje. Stačilo by, aby o víkendu došlo ke změně tras tak, že k nemocnici by jezdila linka č. 1 (expresní spojení stejně není o víkendu reálně potřeba), čímž by půlhodinový interval na zastávce Nemocnice zůstal zachován (proklad linek č. 1 a č. 4).

Linka č. 10 by pak buď mohla být ukončena (ve směru od Hřbitova) již na Karlově náměstí, nebo by mohla jezdit (stejně jako linka č. 2 do 2. 9. 2012) Nádražní ulicí a dále po stávající trase přes zastávky Křížkovského a Jiráskova. Nebo by mohla jet přímo Znojemskou ulicí ke Stop Shopu. Alespoň by se tím vyřešila obsluha tohoto obchodního centra, bez - dle mého názoru nesmyslného - posilování linky č. 14 (která dnes jezdí o víkendech jen 3 x za den, takže jestli má být Stop Shop obsluhován pouze a právě touto linkou, tak to buď znamená, že o víkendech k němu pojedou jen 3 spoje denně, nebo tato linka bude muset nesmyslně jezdit každou hodinu, nebo cokoliv mezi uvedenými dvěma možnostmi; každopádně vhodné není ani jedno).

Na případný protiargument, že při této změně by linky měly jinou verzi trasování v pracovní dny a jinou o víkendech, odpovídám, že totéž stejně už platí u některých linek i v současné době, kdy je situace ještě o něco nepřehlednější, protože trasování linek se mění dokonce v závislosti na denní době (nikoliv jen na tom, jestli je pracovní den nebo víkendový/sváteční den).
 


Komentáře

1 Aleš Kratina Aleš Kratina | 7. února 2013 v 15:49 | Reagovat

Je zajímavé, že víkendový souběh linek č. 4 a č. 10 na zastávce Nemocnice by údajně vadil, zatímco souběh linek č. 5 a č. 10 u Nového hřbitova nevadí? Stejně tak dosud "nevadí" časový souběh linek č. 4 a 10 na zastávce Nemocnice v pracovní dny dopoledne (kdy jedou oba spoje téměř naráz, aby pak téměř půl hodiny nejel žádný spoj MHD)? Podivné.

Komentář: Nemocnice je dle sčítání cestujících důležitější (Průměrné nástupy - Hřbitov 51, Nemocnice 279) zastávkou. Interval 30 minut tak považuji za maximálně možný, u Hřbitova dle mého názoru tolik nevadí.

Samozřejmě, řešení odstranění víkendových souběhů linek č. 4 a 10 (v případě toho posunu časových poloh linky č. 10 o půl hodiny) existuje. Stačilo by, aby o víkendu došlo ke změně tras tak, že k nemocnici by jezdila linka č. 1 (expresní spojení stejně není o víkendu reálně potřeba), čímž by půlhodinový interval na zastávce Nemocnice zůstal zachován (proklad linek č. 1 a č. 4).

Komentář: Pak by se musela změnit koncepce páteřních a doplňkových linek a zavést rozdílný koncept provozu pro pracovní dny a víkendy a svátky. V každém případě by došlo k nárůstu nájezdu vozokilometrů na lince 1 a nutnosti redukce na lince č.10.

Obsluha STOP SHOPu..

Komentář: Ideální stav by byl v případě, že by tam jezdil závlekem každý druhý spoj linky č.1, to však vychází jen v případě expresního vedení pod viadukt (uvažujeme s rezervou na závlek k vlakovému nádraží po vybudování terminálu). Pak by ovšem nemohla být realizován příslib lepšího propojení Borovina - Nemocnice. Rychlejší spojení centra s Poliklinikou linkou 1 se osvědčilo a zlepší se po zatažení linky k nádraží a vybudování zastávky na Vaňkově náměstí.

2 autobusytrebic autobusytrebic | E-mail | Web | 7. února 2013 v 16:20 | Reagovat

"Komentář: Nemocnice je dle sčítání cestujících důležitější (Průměrné nástupy - Hřbitov 51, Nemocnice 279) zastávkou. Interval 30 minut tak považuji za maximálně možný, u Hřbitova dle mého názoru tolik nevadí. "

To jsou čísla za průměrný VÍKENDOVÝ den?

Jestli se argumentuje nevhodností časového souběhu linek č. 4 a č. 10 u nemocnice o víkendech, proč k témuž souběhu dochází v pracovní dny dopoledne + později odpoledne (o čemž v tomto článku píši také) a "díky" čemuž to je tak, že od nemocnice jedou 2 spoje téměř naráz a pak skoro půl hodiny nic?

Jak je tomu tedy s tím údajným zlepšením návazností MHD na vlakové spoje na zastávách Nádražní/Bráfova? Pro Podklášteří + Týn se to (minimálně o víkendech) od 3. 9. 2012 zhoršilo.

Pro které městské části se návaznosti na vlaky zlepšily natolik významně, že v tom informačním letáčku (tyto letáčky dodnes visí v - minimálně některých - autobusech) bylo jako jedna z předností optimalizace uvedeno zlepšení těchto návazností?

"Komentář: Pak by se musela změnit koncepce páteřních a doplňkových linek a zavést rozdílný koncept provozu pro pracovní dny a víkendy a svátky. V každém případě by došlo k nárůstu nájezdu vozokilometrů na lince 1 a nutnosti redukce na lince č.10. "

Samozřejmě, vždyť o tom píši - že linka č. 10 by jezdila expresně pod nádražím, tzn. její vozokm by se přesunuly na linku č. 1.

Jak tedy bude od 1. 3. 2013 vyřešena víkendová obsluha Stop Shopu? Má tam zajíždět linka č. 14 (a žádná jiná), ovšem ta jezdí o víkendech jen 3 x za den. Znamená to tedy, že o víkendech budou jezdit ke Stop Shopu jen 3 páry spojů?
(Opačný případ, tzn. navýšení počtu spojů, = navýšení vozokm)

"Komentář: Ideální stav by byl v případě, že by tam jezdil závlekem každý druhý spoj linky č.1, to však vychází jen v případě expresního vedení pod viadukt (uvažujeme s rezervou na závlek k vlakovému nádraží po vybudování terminálu). Pak by ovšem nemohla být realizován příslib lepšího propojení Borovina - Nemocnice. Rychlejší spojení centra s Poliklinikou linkou 1 se osvědčilo a zlepší se po zatažení linky k nádraží a vybudování zastávky na Vaňkově náměstí."

Máte-li na mysli víkendový provoz, tak o víkendu jsou stávající jízdní doby zbytečně natažené. Lze uvažovat s mírně kratšími jízdními dobami (ostatně, k jednomu zkrácení jízdních dob oproti situaci před 2. 9. 2012 došlo, a to u linky č. 4 v trase Atomhotel - Míčova - ZŠ Na Kopcích - Karlovo náměstí; dříve jízdní doba činila 18 minut, nyní činí 16 minut).

Rychlejší spojení centra města s poliklinikou (expresní linkou č. 1) se osvědčilo i o víkendech, nebo i v pracovní dny?

Kolik cestujících nastupuje v průměrný víkendový den na zastávce Poliklinika?

3 Daniela Daniela | 10. února 2013 v 14:38 | Reagovat

No jo proč realizovat příslib lepšího spojení Boroviny a nemocnice, Hrotovické a spol, když se můžete dohadovat o spojení do Stop Shopu. Co na tom, že o víkendu jede č.14 jen 3krát. Vždyť v pracovní dny jede jen o trochu více, vůbec vás nezajímá, že se lidé potřebují dostat tam a zpět daleko častěji. Nemusíte se obtěžovat a připomínat přestupy zadarmo, protože auto i když škodí ovzduší, je pro nás daleko rychlejší varianta jak být ráno v práci a odpoledne zpět doma

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama