Jízdní řád platný od 1. 3. 2013 opět bez garance nízkopodlažnosti

2. března 2013 v 14:57 |  Postřehy z optimalizace MHD
První z věcí, která mne zajímala po otevření jízdního řádu, který jsem si ve čtvrtek (tzn. ani ne 1 den před začátkem platnosti nových jízdních řádů; dříve ale tyto jízdní řády nebyly k dispozici) koupil, bylo, zda už konečně bude u části spojů (s ohledem na to, že jsou místa, kde je tato služba více potřeba, např. na zastávku Koutkova apod.) uvedena garance nasazení nízkopodlažního vozidla.

Stačil však letmý pohled do jízdních řádů, abych zjistil, že tomu tak není. Přiznám se ale, že mne to, bohužel, ani moc nepřekvapuje. :-( Mám pocit, že osoby, které tuto věc mají na zodpovědnost, nikdy na sobě nebo u svých blízkých nezažily, že by dočasně (po úraze) nebo chronicky (stáří a nemoci pohybového ústrojí) nemohly překonat schody nebo jiné vysoké překážky.

Soudím tak z posledního odstavce, této tiskové zprávy, kde je uvedeno "V případě zájmu o přepravu osob na vozíku mohou cestující zavolat na dispečinek MAD, telefonní číslo 568 606 609, kde dispečer sdělí, zda na konkrétním spoji pojede nízkopodlažní autobus." Kdyby tito lidé takové zkušenosti měli, nemohli by psát do výčtu lidí, pro které je otázka nízkopodlažnosti stěžejní věcí, pouze vozíčkáře, ale právě i lidi po úraze, staré občany; ale koneckonců třeba i maminky s kočárky, pokud jedou s kočárkem samy. Naopak, velmi správně to výčet skupin lidí uveden hned v první větě tohoto článku (pojednávajícího ovšem o jiné MHD než třebíčské).

Nějaké volání dispečerovi nic neřeší, protože jednak znamená zbytečné výdaje za telefon, jednak taková služba jistě není k dispozici nepřetržitě (Co třeba o víkendu? Zvedl by ten telefon někdo a poradil by? A proč se tato možnost "volejte dispečerovi" zveřejnila až 4,5 měsíce po spuštění tzv. optimalizace MHD a tedy po zrušení jakékoliv garance nízkopodlažnosti?) a jednak jde o řešení vpravdě nekoncepční a nesystémové. Koncepčním a systémovým řešením je pouze a jen uvedení garance nízkopodlažnosti k adekvátnímu počtu spojů.

Argument, že 2/3 vozidel jsou dnes nízkopodlažní, neberu - jednak jsem zde již psal o jeho pomíjivosti v případě nutnosti jízdy s přestupem (kde % pravděpobnosti se s každým přestupem exponenciálně snižuje), jednak by mělo platit, že "relativně velký počet nízkopdlažních vozidel = relativně velký počet spojů garantovaně nízkopodlažních".
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama