Prosinec 2013

Výpis "posledních spojů roku 2013"

29. prosince 2013 v 23:23 Změny jízdních řádů
Přepis sdělení z oficiálního facebookového profilu "Městská autobusová doprava Třebíč":

31. 12. 2013 budou zrušeny spoje systému MAD začínající od 18:00. Výjimka je spoj llinky č. 31 s odjezdem z Přibyslavic v 18:10. Tento spoj pojede i 31. 12. 2013.
Poslední spoje na jednotlivých linkách jsou tyto:
linka č. 1: 17:48 ze zastávky Za Rybníkem
linka č. 4: 17:57 ze zastávky Atom Hotel
linka č. 5: 17:43 ze zastávky Hřbitov
linka č. 10: 17:30 ze zastávky Hřbitov
linka č. 11: 17:47 ze zastávky Karlovo náměstí
linka č. 12: 17:02 ze zastávky Ptáčov
linka č. 13: 15:42 ze zastávky Jitona
linka č. 14: 16:34 ze zastávky STOP-SHOP
linka č. 31: 18:10 ze zastávky Přibyslavice

Dojde tak ke zvláštní situaci, kdy se cestující z Přibyslavic díky spoji linky č. 31 sice dostanou do Třebíče, ale už se pomocí MHD nedostanou z centra města např. do Boroviny nebo do Domků.

Můj soukromý názor je takový, že provozní koncept platný pro 31. 12. je naprosto nelogický. Do 18 hodin jde o "pracovní (byť prázdinový) den jako každý jiný", ovšem od 18. hodiny najednou nejede vůbec nic. Víceméně okamžitý přechod z traťového intervalu páteřních linek o hodnotě 15 minut na "nulový provoz"...

Buď je 31. prosinec "normálním pracovním dnem" a tím pádem dává smysl, aby se - byť třeba v omezenější míře - jezdilo až do obvyklého konce provozu (navíc si nemyslím, že v posledním dni v roce se lidé nepotřebují v pozdějších večerních hodinách přepravovat po městě), anebo tím "normálním pracovním dnem" není, ale v tom případě by dávalo smysl, aby se např. po celý den (tzn. i do 18. hodiny) jezdilo podle jízdního řádu platného pro víkendové dny.

V předchozím článku na toto téma jsem připomínal, že IDOS neumí pracovat s omezením provozu pro 31. 12. Jak je patrné, tak tento problém se nevyskytuje jen u třebíčské MHD, protože na totéž upozorňuje na svých internetových stránkách i koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.


Fotky dvou nových MANů a další fotky pořízené 23. 12. na Karlově náměstí

26. prosince 2013 v 17:31 Aktualizace fotogalerie
V pondělí 23. prosince 2013 jsem pořídil několik prvních fotek dvou nových autobusů MAN Lion´s City, které v třebíčské MHD jezdí od pondělí 16. 12. 2013. Stejně jako je tomu u všech ostatních autobusů, i těmto dvěma vozidlům jsem zřídil samostatné složky ve své fotogalerii. Fotky MANu s RZ 4J9 13-35 najdete tady; fotky MANu s RZ 13-36 jsou k dispozici zde. Nové autobusy zatím nemají nálepky s evidenčními čísly - což je ovšem stav obvyklý pro nově pořízené autobusy; z vozidel pořízených v posledních cca 5 letech měly "evidenční nálepku" již od prvního dne provozu snad jen tři Tedomy C12G (ev. č. 22, 44 a 55).

Kromě fotek dvou nových autobusů, pořídil jsem 23. prosince na Karlově náměstí cca 15 fotek dalších autobusů. V některých případech jde o pořízení fotky předmětného autobusu i po několikaměsíční "pauze", protože v tomto roce jsem se fotodokumentaci provozu MHD Třebíč věnoval o poznání méně než v letech předchozích.



Chyby v IDOSu a na mhdspoje.cz týkající se provozu 24. 12. a 31. 12.

25. prosince 2013 v 8:21 Zajímavosti z provozu
Stejně jako v každém roce, tak i letos platí pro MHD Třebíč ve dnech 24. 12. a 31. 12. omezení, že MHD je v provozu jen cca do 18 hodin.

Jak jsem si ale všiml, tak ani IDOS (např. ukázka jízdního řádu linky č. 4 pro 31. 12.) ani stránky www.mhdspoje.cz (jejichž chyby v jízdních řádech mi v minulosti daly za námět ke vzniku nejednoho článku), neumí to večerní omezení "uvést do praxe" a uvádí, jako by večerní spoje i v uvedených dvou dnech existovaly.

Domnívám se, že původ této chyby lze hledat v tom, že omezení platné pro tyto dva dny není od loňského roku uvedeno (ani v knižní formě, ani na jednotlivých zastávkách) přímo v jízdních řádech, ale pouze v "dodatečné vývěsce", jejíž obsah ovšem uvedené internetové stránky neberou v potaz.

Zastávky na Karlově a Komenského náměstí stále (a asi ještě nadlouho) s původními nebo provizorními označníky

23. prosince 2013 v 18:00 Zajímavosti z provozu
Ačkoliv jsem ve včerejším krátkém článku psal, že jde o "poslední článek, který do Vánoc napíši", nakonec jsem se rozhodl jinak, protože mezitím se objevilo několik věcí, které stojí za popsání v samostatných článcích, a to bez "umělého" čekání na konec Vánoc.

14. října 2013 jsem zde přepisoval krátké sdělení, oznamující, že důvodu prodloužení výroby nových zastávkových označníků budou nové zastávky na Komenském a Karlově náměstí osazeny v první polovině prosince. Bližší informace o instalaci nových elektronických označníků a souvisejících zařízení byly uvedeny v tiskové zprávě městského úřadu z 6. listopadu 2013.

Ovšem ani to se nestalo realitou. Z různých stran jsem slyšel vzájemně protichůdná zdůvodnění, proč k instalaci (a zřejmě ani fyzickému zhotovení?) nových označníků (zatím?) nedošlo; každopádně z pohledu cestujících to znamená, že provizorní označníky z Karlova a Komenského náměstí jen tak nezmizí.

Založení facebookové stránky a vánoční přání

22. prosince 2013 v 23:05
Po dlouhém uvažování jsem se rozhodl napravit nepříliš vhodný a nepraktický stav, kdy jsem měl na facebooku profil (do nějž jsem psal své postřehy + v některých případech odkazy na novinky na svých stránkách nebo v profilu na YouTube) nikoliv jako "Účel/komunita", ale jako "fyzická osoba".

Můj nový profil najdete zde: https://www.facebook.com/autobusytrebic.blog

Protože tento kratičký článek je posledním článkem, který do Vánoc napíši, chci na tomto místě popřát všem návštěvníkům mých stránek příjemné prožití Vánoc a úspěšný nový rok 2014.

"V Třebíči začaly jezdit dva nové autobusy"

19. prosince 2013 v 15:16 Zajímavosti z provozu
Přepis krátké tiskové zprávy, která je v identickém znění uvedena jak na stránkách www.trebic.cz, tak i na stránkách www.doprava-trebic.cz:

Pěkný dárek k Vánocům dostali cestující v třebíčské městské autobusové dopravě. Od pondělí 16. prosince jezdí v ulicích dva nové vozy značky MAN. Jsou klimatizované, mají informační systém a splňují emisní třídu Euro 5. Do každého z nich se vejde 98 osob, z toho 27 sedících. Během ledna přibude ještě jeden nový autobus. Městská autobusová doprava v Třebíči disponuje celkem 25 vozy.

Údaj o 25 vozech (již včetně dvou nových vozidel) by znamenal, že jeden ze starších autobusů (patrně Karosa B932E ev. č. 45, která byla dosud nejstarším vozidlem) již byl vyřazen; nicméně údaje o počtu nebo průměrném stáří vozidel se v tiskových zprávách vydaných při příležitosti uvedení nových autobusů do provozu někdy rozcházely s realitou a zatím jsem nezjišťoval, jestli už došlo k vyřazení některého ze starších autobusů.

"Prodloužení spoje linky č. 5"

12. prosince 2013 v 23:02 Změny jízdních řádů
Přepis krátkého sdělení ze stránek www.doprava-trebic.cz:

Od pondělí 16.12.2013 bude spoj linky č.5 odjíždějící ze zastávky Za Rybníkem v 17:03 prodloužen až na hřbitov (dříve končil v zastávce Týn v 17:30). Prodloužen bude i následný zpětný spoj (místo z Týna v 17:45 bude začínat na hřbitově v 17:43).
Fakticky se jedná o navrácení spoje, který existoval i do začátku září 2012. Právě spoj linky č. 5 s odjezdem od Nového hřbitova krátce před "tři čtvrtě na šest" býval posledním spojem linky č. 5, který začínal jízdu ještě na zastávce Hřbitov (další spoj, s odjezdem okolo "čtvrt na sedm", byl výchozí již ze zastávky Týn).

Ujíždění "přípojů" na Karlově náměstí v pracovní den dopoledne (5. 12. 2013 v 9:30 a 9:45 h)

7. prosince 2013 v 23:30 Zajímavosti z provozu
Po relativně dlouhé době jsem detailněji pozoroval některý z dopoledních "rozjezdů" na Karlově náměstí (u "rozjezdů" v pracovní dny dopoledne + navečer bývají pobyty a tím pádem i přestupní doby na Karlově náměstí obvykle kratší než o pozdějších večerech + o víkendech). Mým cílem bylo mj. zdokumentovat tyto "rozjezdy" v souvislosti s možnou změnou pořadí zastávek na jedné straně prostoru zastávek.

Z toho, co jsem během pouhých patnácti minut (chtěl jsem tam být déle a zdokumentovat toho více, ale toto mi "bohatě stačilo" a dále už jsem ani neměl chuť to sledovat) viděl + zdokumentoval, jsem byl doslova šokován.

9:30 h - linka č. 1 s linkou č. 14 (obě jedoucí z Boroviny, tzn. v celém úseku Za Rybníkem - Karlovo náměstí jedou ve stejný čas dva autobusy) přijely do prostoru zastávek se zpožděním - přibližně v 9 h 31 min. a 20 s. A doslova před nosem jim ujel přípoj - linka č. 4 ve směru na Nové Dvory.

9:45 h - linka č. 5 přijíždí do prostoru zastávek na Karlově náměstí rovněž s mírným zpožděním - v 9:46 h a několik desítek sekund k tomu. K úplnému zastavení dochází přibližně v 9 h 46 min. a 40 sek. Z autobusu vystupují mj. dvě ženy, které potřebují přestoupit na linku č. 11 (která má zastávku hned naproti zastávce linky č. 5). Přecházejí silnici, jenže - linka č. 11 se už rozjíždí. Jedna z těchto dvou (v obou případech starších) žen marně klepe na přední dveře autobusu. Řidič ji ignoruje a odjíždí. Podle mých údajů došlo ke klepání na dveře (v tu chvíli již mírně rozjetého) autobusu v 9 h 46 min. 54 sek., tedy dokonce ještě 6 sekund před časem pravidelného odjezdu tohoto spoje... Ale i kdyby to bylo o chvilku později, tak řidič musel vidět, že z protějšího směru teprve přijíždí linka č. 5, která je pro linku č. 11 přípojem...

Měl jsem za to, že od jisté doby je vyloučeno, že by na sebe přípoje takto "těsně" nečekaly a že by mohly lidem ujet doslova "před nosem". Bohužel, mýlil jsem se. Jak je vidět, tak na otázku (ne)čekání přípojů nemá vliv, zda je jízdní řád tzv. optimalizován nebo nikoliv. Je to "jen" o vůli řidičů.

Stejně tak je patrné, jakým nesmyslem je argument zmiňovaný v anketě týkající se změny pořadí zastávek na náměstí, kde se uvádí, že po přesunu by se "rapidně snížila možnost, že přípoj cestujícím ujede. Přestupní vzdálenost z linky č. 5 na linku č. 11 je jednou z nejkratších a přesto - spoj ujel dvěma ženám před nosem...

Kdyby byly zastávky přesunuty tak, jak je v anketě navrženo, tak by tyto ženy ani nestihly k autobusu dojít a už by byl autobus pryč.