Leden 2014

Trojice Tedomů C12G již bez reklamních polepů RWE

30. ledna 2014 v 9:00 Zajímavosti z provozu
Tento článek bude krátkým pojednáním o změně, která proběhla již před několika měsíci, nicméně moje maličkost si ji uvědomila až před několika dny.

Ze všech tří Tedomů C12G nasazovaných na spoje MHD Třebíč, zmizela zkraje podzimu 2013 reklama na společnost RWE, obsahující mj. sdělení "Jezdím na zemní plyn". Reklama byla nalepena na obou bocích vozidel (v zadní polovině vozidla) a na zadních oknech. Soudě z pořízených fotek, tak:

- Tedom C12G ev. č. 22 tuto reklamu měl ještě 10. 10. 2013, zato 30. 10. téhož roku ji již neměl - viz tato fotka, z níž je také patrné, že ihned po odstranění reklamního polepu byl na příslušné místo dolepen červený proužek.

- Tedom C12G ev. č. 44 měl 13. 10. 2013 reklamní polepy již odstraněné; bohužel, předchozí fotka tohoto autobusu byla pořízena koncem února 2013, tzn. nevím, kdy přesně mohlo k odstranění reklamy dojít. Fotka ze 13. 10. 2013 dokumentuje mj. přerušený červený pruh (v místě, kde pruh není, bývala právě ta reklamní nálepka) na pravém boku autobusu.

- Tedom C12G ev. č. 55 měl již 10. 10. 2013 (tzn. v den, kdy "číslo 22" reklamu ještě mělo) reklamní polepy odstraněny. Bohužel, i u tohoto vozidla platí, že předtím jsem jej během cca 7,5 měsíců ani jednou nevyfotil, tzn. nevím, kdy přesně k odstranění polepů došlo. Fotka pořízená 10. 10. 2013 dokumentuje levý bok autobusu s přerušeným červeným pruhem.

Garance nízkopodlažnosti i u části víkendových spojů

27. ledna 2014 v 10:12 Zajímavosti z provozu
Od 10. 1. 2014 (já jsem si toho všiml až později, neboť tato změna nebyla uvedena v tamním seznamu aktualizací) je na stránkách www.doprava-trebic.cz uveden i seznam víkendových spojů MHD Třebíč, u nichž dopravce garantuje nasazení nízkopodlažního vozidla.

Seznam najdete pod tímto odkazem.

Na rozdíl od výčtu "garantovaných" spojů v pracovní dny, tento "víkendový" seznam se nerovná výčtu spojů, na které bývá nasazováno vozidlo s pohonem na CNG. Tím by (snad) měla být prolomena určitá bariéra ve smyslu "jestli lze o víkendu 'garantovat' i jiné než plynové spoje, tak úplně to samé by mělo být možné i v pracovní dny".

Také platí, že garance nízkopodlažnosti se týká i těch turnusů, které se skládají ze spojů většího počtu linek než jedné. Tím pádem snad již definitivně padl neuvěřitelný pseudoargument dopravce, od jehož zástupce jsem před časem (podzim 2012?) zprostředkovaně slyšel, že garantovat nízkopodlažní spoje "nelze", neboť - na rozdíl od stavu do 2. 9. 2012 - se již nevyskytují turnusy, které by se skládaly výhradně ze spojů jediné linky.



MAN Lion´s City 4J9 1336 má ev. č. 36

23. ledna 2014 v 19:32 Zajímavosti z provozu
Pravděpodobně od 21. 1. 2014 (nejsem si jist, nicméně mám dojem, že o den dříve ji ještě neměl) má MAN Lion´s City s RZ 4J9 1336 nalepeny - a to vpředu i vzadu - nálepky s evidenčním číslem 36. Bude se to dobře pamatovat - evidenční číslo je shodné s posledním dvojčíslím u registrační značky. :-)

Číslo 36 se u některého z autobusu v provozu MHD Třebíč objevuje téměř po deseti letech. Nálepka s evidenčním číslem je dobře vidět na této fotce z 21. 1. 2014 a na tomto videu z 23. 1. 2014.

Druhý MAN Lion´s City dodaný do Třebíče v polovině prosince 2013, tedy ten s registrační značkou 4J9 1335, zatím (stav k 23. 1. 2014 17:00 h) nálepky s evidenčním číslem nalepené nemá, viz tady.

Aktuální fotky tří ex-třebíčských autobusů

20. ledna 2014 v 21:25 Zajímavosti z provozu
Na stránkách K-report se před několika dny objevily fotky dokumentující tři autobusy, které v minulosti jezdily na spojích MHD Třebíč.

V první části tohoto příspěvku jsou vloženy fotky Mercedesu O345 Conecto s RZ 2E0 5700. Je zajímavé, že i během svého působení v MHD Jindřichův Hradec si autobus zachoval nálepku s evidenčním číslem 31, červené proužky na bocích i původní "pardubickou" registrační značku.

V prostřední části stejného příspěvku najdete fotky "dvoudvéřáku" - Mercedesu Citaro, který jezdil v Třebíči od listopadu 2011 do (zřejmě) srpna 2012. Zde jsou ale už změny viditelnější - zmizela reklama na Český rozhlas Region; a i registrační značka je jiná - 6C1 7658.

Tato fotka, pořízená v Pelhřimově, dokumentuje (již zčásti rozebranou) Karosu B931, která v Třebíči jezdívala se SPZ TR 99-90 a evidenčním číslem 40.

Vyřazení Karosy B932E ev. č. 45 a aktuální seznam autobusů

16. ledna 2014 v 22:55 Zajímavosti z provozu
Pravděpodobně ve stejnou dobu, kdy byly uvedeny do provozu dva nové MANy Lion´s City (s RZ 4J9 1335 a 4J9 1336), byla vyřazena Karosa B932E ev. č. 45. Tady je fotka (nejsem jejím autorem) pořízená 14. 1. 2014 a dokumentující tuto Karosu (zřejmě na pelhřimovském "pohřebišti autobusů?).

Aktuální stav vozového parku MHD Třebíč je pravděpodobně takovýto:

Karosa B932E - 3 vozidla (ev. č. 30, 41, 46)
Karosa B952 - 3 vozidla (ev. č. 26, 29, 47)
Tedom C12G - 3 vozidla (ev. č. 22, 44, 55)

Mercedes O345 Conecto - 1 vozidlo (ev. č. 35)
Mercedes Conecto II - 2 vozidla (ev. č. 23, 56)
Mercedes Citaro (různé typy s dieselovým pohonem) - 4 vozidla (ev. č. 28, ex 32, 39, 42)

Mercedes Citaro CNG - 2 vozidla (ev. č. 25, 50)
MAN Lion´s City - 7 vozidel (ev. č. 21, 32, 38, 48, 49; další dva autobusy zatím bez ev. č.)

Zastávkové přístřešky na zastávce Poliklinika

13. ledna 2014 v 19:06 Zajímavosti z provozu
Počátkem září 2013 došlo k náhradě "boudiček" na konečné zastávce Poliklinika. Dvojice plechových čekáren byla nahrazena dvěma čekárnami prosklenými. Vzhledem k tomu, že u polikliniky Vltavínská jsem bezmála půl roku nebyl, měl jsem možnost zdokumentovat tyto nové přístřešky až třináctý den roku 2014. Dvě fotky dokumentující nové přístřešky najdete tady a tady.

Bohužel, stejně jako v případě jiných náhrad "prosklené za plechové", tak i zde nové prosklené přístřešky poskytují menší prostor k sezení, než tomu bývalo u jejich plechových předchůdců.

Seznam spojů s garantovanou nízkopodlažností

5. ledna 2014 v 8:30 Zajímavosti z provozu
Na oficiálních facebookových stránkách "Městská autobusová doprava v Třebíči" se objevil seznam autobusových spojů třebíčské MHD, u nichž je prakticky jisté nasazení nízkopodlažního vozidla. Přesněji řečeno - jak je uvedeno v záhlaví toho seznamu, jde o spoje vykrývané pěti turnusy, na které jsou nasazovány autobusy s pohonem na CNG. I v současné době tedy platí to, o čem jsem psal už v tomto článku z 28. 9. 2012. Zároveň tím je jasné, že informace dopravce z ledna 2013 ve smyslu "Garanci nízkopodlažních spojů nelze doplnit přímo do JŘ, protože jízdní řád není v tuto chvíli pevně vázán na konkrétní autobusy" byly založeny na nepravdě.

Více než 15 měsíců od zdejšího zveřejnění informace o tom, že existuje pětice turnusů, u nichž je nasazení nízkopodlažního vozidla prakticky jisté, tedy dochází i k "oficiálnímu" zveřejnění této skutečnosti. Odkazy na seznamy spojů s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla:


Ještě jeden drobný dodatek týkající se nízkopodlažnosti. Všiml jsem si, že nízkopodlažnost coby výhoda nových autobusů už ani nebyla uvedena v příslušné tiskové zprávě z poloviny prosince 2013 jako výhoda nově pořízené dvojice MANů. Přitom nízkopodlažní samozřejmě jsou a výhod nízkopodlažnosti u nich lze čerpat za všech okolností. Na rozdíl od jiné (v odkazované tiskové zprávě uvedené) údajné výhody v podobě klimatizace, která ale - jak jsem si všiml - často ani není (ani v obdobích horka) zapnuta, zřejmě proto, že při její činnosti dochází ke zvýšení spotřeby paliva. Z téhož důvodu (tzn. úspora pohonných hmot) zřejmě v zimním období jezdí (kdy ovšem nejde o klimatizaci, nýbrž o topení) spoje linky č. 31 docela "vymrzlé"...

(Doplnění článku k 7. 1. 2014 - v ucelené podobě se seznam nyní objevil i na stránkách doprava-trebic.cz, viz tady.)

První fotky z roku 2014 - MANy ev. č. 38 a 49 v mlhavé sobotě 4. 1.

4. ledna 2014 v 23:07 Aktualizace fotogalerie
V sobotu 4. ledna 2014 jsem pořídil několik prvních fotek, do jejichž popisku přísluší letopočet "2014".

Na Karlově náměstí jsem zdokumentoval MAN Lion´s City s ev. č. 38, který tam krátce předtím přijel na lince č. 31. Jak je z fotky patrné, tak i nedaleká městská věž je zahalena v mlze. O necelé tři hodiny později jelo toto vozidlo na lince č. 4. Zdokumentoval jsem je na Modřínové ulici - ve 14:56 h u supermarketu Albert a o 15 minut později u kruhové křižovatky Modřínová x Samešova.

V 15:20 h jsem pak pořídil tuto fotku MANu Lion´s City s ev. č. 49 na křižovatce Velkomeziříčské ulice se Samešovou ulicí.

Takto "temné" počasí je pro pořizování fotek autobusů (obzvláště v případě, pokud jde o jedoucí autobus) dost nevhodné (mj. nutnost nastavení kratší doby expozice, aby fotka nebyla rozmazaná; v takovém případě je ale nutné nastavit vyšší hodnotu ISO, aby fotka nebyla příliš temná, nicméně nevýhodou pak je její větší zrnitost) a v takovém počasí bych neprováděl žádnou "větší cílenou dokumentaci", nicméně tyto fotky vznikly proto, že "jsem náhodou šel okolo" a jako dokumentace vozidel, která jsou přece jen jedny z nejnovějších a dosud je nemám zdokumentované tak dobře jako většinu starších vozidel, postačí. :-)