Únor 2014

Jak to bylo s (ne?)ujetím spoje linky č. 11 na Karlově náměstí ve čtvrtek 5. 12. 2013 v 9:47 h

27. února 2014 v 9:49
Netušil bych, že téměř 3 měsíce po neblahé události, kdy spoj linky č. 11 před nosem ujel dvěma ženám, které do něj potřebovaly přestoupit z linky č. 5, budu mít potřebu k této věci něco dodat. Nicméně, stalo se - a to poté, co se mnou dnes hovořil řidič předmětného spoje linky č. 11. Údajně předčasně neodjel, neboť jeho přístroj na výdej jízdenek již ohlašoval, že čas odjezdu již nastal.

Naštěstí, videosekvence i další fotky z toho dne stále mám na paměťové kartě, díky čemuž jsem mohl nyní sestavit TOTO VIDEO, ze kterého vyplývá, že uvedený spoj linky č. 11 se skutečně začal rozjíždět od své zastávky na Karlově náměstí v čase 9 h 46 min. 54 sek., tedy 6 sekund před svým pravidelným časem odjezdu.

A to nyní pomíjím další aspekty typu "neslušnost, ujet někomu přestupujícímu doslova před nosem" nebo rozpory typu "čekací doby (údajně) 3 minuty (dle někdejších vyjádření MěÚ Třebíč v době vzniku Petice proti optimalizaci MHD Třebíč) vs. (dle vyjádření tohoto řidiče) neexistující, resp. nulové (minimálně co se týče pracovního dne dopoledne) čekací doby".

MAN Lion´s City s RZ 4J9 1335 má ev. č. 45

27. února 2014 v 8:31 Zajímavosti z provozu
Ve čtvrtek 27. února 2014 ráno jsem si poprvé všiml + zdokumentoval (zatím jen zezadu), že MAN Lion´s City s RZ 4J9 1335 má nálepku s evidenčním číslem 45 (minimálně ještě 21. 2. 2014 tento autobus nálepky s evidenčními čísly neměl). Viz tato fotka ze zastávky Račerovická (na fotce je zdokumentován ranní spoj linky č. 31, jedoucí v trase Sokolí - Karlovo náměstí).

Jak jsem si také všiml, tak v interiéru tohoto vozidla momentálně chybí displej (což je patrné i z výše odkazované fotky, v níž je vidět i průhled interiérem vozidla), na kterém jsou zobrazovány údaje typu "příští zastávka" nebo "konečná zastávka". V tuto chvíli tedy neplatí údaj z této tiskové zprávy, který u nových vozidel (kromě tohoto vozidla též MAN s ev. č. 36) vyzdvihoval, že jsou vybaveny tzv. informačním systémem.

Karosy s reklamními polepy společnosti e-on (doplnění článku)

24. února 2014 v 13:33 Zajímavosti z provozu
V tomto článku jsem psal o reklamních polepech na Karosách, konkrétně o zjištěných reklamních polepech na čtveřici z celkem šesti Karos, které ještě jsou v provozu MHD Třebíč. Nyní, na základě aktuálních pozorování, mohu doplnit předchozí článek.

Reklamní polepení má na pravém boku i Karosa B952 ev. č. 29. Naopak reklamní polepení nemá (stav k 24. 2. 2014) Karosa B932E ev. č. 41. Celkem by (ve stavu k 24. 2. 2014) mělo platit, že reklamní polepení (společnost e-on) je na pěti z šestice Karos.

Zastávka STOP-SHOP

23. února 2014 v 7:34 Monografie zastávek
V pondělí 10. února 2014 jsem konečně pořídil nějaké fotky v prostoru zastávky STOP-SHOP. Tedy... nějaké fotky + krátké "video-porozhlédnutí" jsem tam pořídil už v červnu 2012, ale to ještě bylo v dobách existence tzv. STOP-SHOP-BUSu a v dobách, kdy tamní "zastávka" byla tvořena víceméně jen provizorním označníkem umístěným u obrubníku parkoviště (a nastupovalo se přímo z míst, která byla původně zřízena pro parkování automobilů).

Od 1. 3. 2013 však došlo ke změně - STOP-SHOP-BUS byl zrušen a namísto toho začaly ke STOP-SHOPu jezdit vybrané spoje linky č. 14. Zároveň došlo k úpravě prostoru určeného pro nástup a výstup cestujících tak, aby to vypadalo jako "pořádná" autobusová zastávka.

U STOP-SHOPu jsem 10. 2. 2014 pořídil trojici fotek Mercedesu Citaro (CNG) ev. č. 25 - viz tady, tady a také tady.
Fotku tamního zastávkového označníku najdete zde.

Zajímavost z jízdního řádu z roku 2001 - již tehdy byl odjezd pozdně-večerního spoje linky č. 8 stanoven na 22:13 h

19. února 2014 v 10:58 Z historie MHD Třebíč
O pozdně-večerním spoji tehdejší linky č. 8 (od 3. 9. 2012 nahrazena linkou č. 13) jsem zde toho svého času napsal mnoho, například tady.

Zjednodušeně řečeno: odjezd tohoto spoje ze zastávky Nádražní byl stanoven na 22:13 h, ale reálně tento spoj odjížděl z této zastávky (nebo touto zastávkou pouze projel, pokud zde nikdo nechtěl nastoupit ani vystoupit) o 2 - 3 minuty dříve.

Od podzimu 2010 do jara 2012 jsem přitom měl zájem tohoto spoje (nejméně jedenkrát, v jednom období i dvakrát týdně) využívat poté, co jsem přijížděl na třebíčské vlakové nádraží osobním vlakem od Brna (příjezd vlaku byl do prosince 2010 stanoven na 22:08 h, od prosince 2010 pak na 22:09 h). Tento vlak téměř vždy přijel do Třebíče včas, takže při odjezdu toho spoje linky č. 8 ve stanovených 22:13 h bych jej býval stihl, jenomže řidiči na dodržování času odjezdu dlouhodobě kašlali (ostatní okolnosti mne coby cestujícího nezajímají, prostě jednou je odjezd stanoven na nějaký čas a tím pádem neexistuje, aby autobus odjel dříve než v tento čas).

A jak jsem si nyní všiml z archivního jízdního řádu umístěného na stránkách doprava-trebic.cz, tak ten pozdně-večerní spoj v uvedené časové poloze (tzn. mj. s odjezdem ze zastávky Nádražní ve 22:13 h) jezdil už v roce 2001!!!

Když jsem 6. 10. 2011 konečně patříčně zdokumentoval ono svévolné odjíždění ze zastávky Nádražní s cca 2-minutovým náskokem, slyšel jsem posléze od řidičů slova typu "Tímto videem jste někoho poškodil" nebo neuvěřitelnou větu. "Kdybyste utíkal, tak byste ten autobus stihl." (Proč bych utíkal, když odjezd autobusu byl až 3 minuty po zapnutí nahrávání tohoto videa?) Přitom chyba byla zcela jasně na straně těch, kteří existenci něčeho takového po 10 (!) let dopustili. Rozhodně ne na straně mne coby (v tomto případě) běžného cestujícího.

Tímto "video-poukázáním" se ale uvedená praxe neodstranila. Se svévolným předčasným odjížděním linky č. 8 ze zastávky Nádražní jsem se opakovaně setkal i na jaře 2012. Uvedená situace tedy trvala nakonec více než 11 let.

Karosy s reklamními polepy společnosti e-on

18. února 2014 v 8:21 Zajímavosti z provozu
Zatímco ve druhé polovině roku 2013 byly autobusy MHD Třebíč téměř bez reklam (nebudu-li započítávat letité reklamy na zádi několika Mercedesů, týkající se pronájmu prostor na autobusovém nádraží), tak v prvních týdnech roku 2014 se, jak se zdá, v tomto ohledu leccos změnilo.

Na pravých bocích Karos (nejsem si jist, zda tomu tak je u všech; snad to v dohledné době zjistím důkladněji) se objevily reklamy na energetickou společnost "e-on". Zde jsou odkazy na fotky těchto reklamních polepení:

Mercedes Citaro CNG ev. č. 50 na lince č. 31 v proměnlivé sobotě 8. 2. 2014

9. února 2014 v 11:46 Aktualizace fotogalerie
Do galerie obrázků jsem nahrál několik fotek pořízených během jízdy linkou č. 31 v sobotu 8. února 2014 dopoledne. Zatímco v Třebíči jako takové vládlo po většinu dne slunečné počasí, tak jen o několik kilometrů dále tomu bylo docela jinak.

Série fotek Mercedesu Citaro ev. č. 50, pořízených 8. února, se skládá ze slunečných Račerovic, mlhavých Budíkovic a zčásti oblačného Pocoucova (viz též tady). Spoj linky č. 31 se ve 12:08 h vrátí na Karlovo náměstí, ze kterého - po 37-minutové pauze - odjede ve 12:45 h na spoji linky č. 12 do Ptáčova. Tento spoj jsem zdokumentoval na křižovatce u budovy hlavní pošty. Po návratu zpět z Ptáčova, odjede tento autobus několik párů spojů linky č. 4.

Zajímavou situaci jsem z dopoledního spoje linky č. 31 zdokumentoval i na video. Jde o jízdu v úseku Nová - Týn, a to v závěsu za linkou č. 10, na níž bylo nasazeno Citaro ev. č. 39.

Změny v provozu WC na autobusovém nádraží

5. února 2014 v 18:53
Tentokrát přináším článek, který se netýká přímo třebíčské MHD, ale s autobusovou dopravou v Třebíči souvisí.

Z "Aktualit městské policie", uvedených na stránkách www.trebic.cz:

V pátek 31. ledna dopoledne zjistili strážníci v rámci běžného výkonu služby podnapilou osobu na autobusovém nádraží, která budila veřejné pohoršení. Jednalo se o 41letého muže, dechovou zkouškou byla prokázána přítomnost alkoholu v dechu, a to 2,14 promile. Po lékařském ošetření byl muž převezen na Protialkoholní záchytnou stanici do Jihlavy.

To píši jen tak pro zajímavost. Výskyt bezdomovců v odbavovací hale autobusového nádraží není žádnou výjimkou.
Možná i proto jsou tamní WC (alespoň ta pánská; na dámských jsem nikdy nebyl :-D) v nepříliš pěkném stavu.

Novinkou, která vstoupila do praxe někdy v průběhu prosince 2013 nebo ledna 2014, je uzamykání WC. Kdo je chce použít, musí požádat o klíč v předprodeji jízdenek. Tzn. předpokládám, že mimo provozní dobu předprodeje (například o víkendech) je WC (minimálně to pánské) nepoužitelné.

Několik fotek, které jsem na tomto místě 31. 1. (tedy shodou okolností ve stejný den, kdy tam došlo k zadržení "muže budícího veřejné pohoršení") pořídil, najdete zde: https://www.facebook.com/autobusytrebic.blog/posts/408558679289765?stream_ref=10