Rychlý přesun mezi vlakem a MHD ve 22:09 - 22:12 h (obecný popis + situace z 13. 6. 2014)

16. června 2014 v 0:00 |  Zajímavosti z provozu
Nevím, jestli jsem už toto v některém z dřívějších článků psal, ale kdyby ano, tak pro připomenutí: od doby, kdy mě dopravce TRADO MAD, s. r. o. opakovaně "tahal za nos" tím, že ačkoliv inzeroval v jízdním řádu, že spoj jeho tehdejší linky č. 8 odjíždí ze zastávky Nádražní ve 22:13 h, ale reálně odtud odjížděl ve 22:10 - 22:11 h, začal jsem, kdykoliv jsem potřeboval na uvedený spoj MHD Třebíč přestoupit z vlaku, jenž přijede na třebíčské vlakové nádraží ve 22:09 h, pořizovat videozáznam, jenž začíná v okamžiku, kdy vystoupím z vlaku, následuje záběr na nádražní hodiny a videozáznam pokračuje cestou na autobusovou zastávku a případně dokumentuje předčasný odjezd spoje (horší to bylo v případě, kdy ten autobus svévolně projel zastávkou Nádražní například s 3-minutovým předstihem ještě v okamžiku, než jsem z nádraží vyšel na Nádražní ulici a mohl tak v dáli tento autobus spatřit).

Vzhledem k tomu, že z hlediska "těsnosti a nejistoty přípoje" se v tomto ohledu nic nezměnilo ani s provedenou tzv. optimalizací MHD Třebíč (nepočítám 3 měsíce existující nesmyslné vedení pozdně-večerního spoje linky č. 13 tak, že na Karlově náměstí jí ujely všechny přípoje, protože takovýto spoj bych sice na Bráfově ulici stabilně od vlaku stíhal, ale dojel bych s ním pouze na Karlovo náměstí, kde bych zůstal dlouhou řadu dalších minut "viset" při čekání na další spoj, tzn. na toto bych se tak jako tak vykašlal) a "přípojný" autobusový spoj MHD Třebíč odjíždí ze zastávky Bráfova ve 22:12 h (jde o spoj linky č. 14; už předtím ze stejné zastávky ve 22:10 h odjede stejným směrem spoj linky č. 13), zůstala pouze tříminutová "přestupní doba" mezi vlakem a autobusovým spojem MHD Třebíč. Připomínám: jako údajná výhoda optimalizace MHD Třebíč bylo na sklonku léta 2012 uváděno zlepšení vazeb mezi vlakovými spoji a MHD.

Snaha přestoupit okolo 22:10 h z vlaku na MHD z mého pohledu vypadá takto:
- Ještě ve vlaku nervózně kontrolovat hodinky, jestli se vlak někde o několik desítek sekund nezdržel (obvykle tento vlak přijíždí do Třebíč včas), protože i těch pár desítek sekund může hrát v tak těsné přestupní době roli.

- Před zastavením vlaku stát u dveří jako první a nervózně čekat, kdy už vlak cukne a kdy už tedy bude možné stisknout tlačítko, po kterém se otevřou dveře.

- Rychle vystoupit z vlaku a zrychleným krokem směřovat po schodech a dále po silnici Chlumeckého ulicí. S tím, že každá vteřina se počítá.

- Doufat, že spoj linky č. 14 neodjede ze zastávky Bráfova o něco dříve než ve stanovených 22:12 h (to se mi taky kdysi stalo - na podzim 2010, kdy byla uzavírka Kosmákovy ulice a linka č. 8 dočasně jezdila Bráfovou ulicí - šel jsem od vlaku rychle Chlumeckého ulicí, mezitím po Bráfově ulici projely dva autobusy MHD Třebíč; a když jsem dorazil na Bráfovu ulici, tak od zastávky Bráfova akorát odjížděl autobus třetí - linka č. 4, která odtud tehdy měla stanoven odjezd ve 22:10 h a skutečně odjela právě včas; ovšem dva předchozí autobusy - linka č. 1 a linka č. 8 - tudy projely s cca tříminutovým náskokem).

A když se výše uvedené povede, čeká vás sladká odměna v podobě stihnutí přípojného spoje MHD Třebíč.

Pokud se to nepovede, máte dvě možnosti - čekat půl hodiny (ale v neděli není možné ani to, protože o půl hodiny později už některé spoje MHD Třebíč nejedou; do 2. 9. 2012 nejezdívaly spoje jedoucí z Karlova náměstí ve 22:45 h v žádném ze dní v týdnu), anebo jít do cíle své cesty pěšky...

Připomínám, že existence přípojové skupiny na Karlově náměstí v přesných X:15 nebo X:45 h není ani dnes neprolomitelným pravidlem - například spoj linky č. 1 odjíždí z Karlova náměstí v pracovní dny v 8:10 h namísto "taktových" 8:15 h, resp. o víkendech je jedna z ranních přípojových skupin posunuta z 5:45 h na 5:40 h.

Na případný argument ve smyslu "toto bude vyřešeno tzv. přestupním terminálem" dodávám, že:
- Toto mohlo/může být vyřešeno i bez tzv. přestupního terminálu (budou-li na něj moci mezi 22. a 6. hodinou jezdit autobusy; svého času jsem - už nevím kde - slyšel/četl, že by to možné být nemuselo - ?)

- Vzhledem k prodloužení trasy spojů MHD Třebíč zní logicky, když odjezdy MHD od tzv. terminálu směrem do centra města budou (oproti časům odjezdů od zastávky Bráfovy) uspíšeny o 1 minutu, tzn. sice by byla kratší přestupní vzdálenost, ale také kratší přestupní doba.

- Jednou ze stavebních akcí (byť přímo nepodmínených existencí tzv. přestupního terminálu) má být i výstavba podchodu v žst. Třebíč, a pokud by předmětný vlak přijížděl na kolej u ostrovního nástupiště přístupného podchodem, tak o to déle bude trvat cesta od vlaku na zastávku MHD, takže ani v tomto ohledu neobstojí argumenty obhajující takto těsný (ne)přípoj mezi vlakem a MHD.

Cestu od vlakového spoje (zdokumentováno na video jich mám za poslední 2 roky více, ale ne vše jsem zveřejňoval) jsem v pátek 13. 6. 2014 zdokumentoval na toto video: odkaz

Jak je vidět, tak (nejen v tento den) jsem samozřejmě nebyl sám, kdo chtěl stihnout přestup z vlaku na MHD. Nakonec, když už jsem byl téměř na Bráfově ulici, odjel ze zastávky Bráfova autobus; protože už bylo 22:11 h, tak jsem si říkal, že to už by bohužel mohlo jít o ten spoj linky č. 14, který by tím pádem odjel asi o minutu dříve; ale šlo jen o spoj linky č. 13, který ze zastávky Bráfova odjíždí ve 22:10 h. Při pohledu na několik lidí jdoucích od vlakového nádraží spěšným krokem se snahou stihnout autobus, zastavila nakonec podruhé pro nástup těch dalších lidí i ta linka č. 13. Já jsem ale zvolil původně plánovanou (a takříkajíc oficiální - na rozdíl od této) variantu, tzn. jít na spoj linky č. 14, který jsem v tu chvíli v dálce viděl stát na zastávce Nemocnice, tzn. věděl jsem, že tento spoj teprve pojede.

Pojedu-li opět někdy vlakovým spojem přijíždějícím do Třebíče ve 22:09 h, opět budu pěší přesun mezi vlakovým nádražím a zastávkou Bráfova dokumentovat na video. A pokud spoj linky č. 14 odjede ze zastávky Bráfova s byť jednosekundovým náskokem (rozhodující je okamžik rozjezdu ze zastávky), okamžitě píši stížnost na "oficiální místa".

Již v předstihu (ještě před napsáním tohoto článku na svůj blog) jsem text s obsahem obdobným tomuto článku poslal na "oficiální místa" rovněž.
 


Komentáře

1 milotová milotová | 16. června 2014 v 13:44 | Reagovat

Jsem velmi zvědavá co se stane.Velmi se mi líbí , že citujete důvod optimalizace MHD v Třebíči. I když mnoho problémů se podařilo vyřešit , ale stále neplatí lepší návaznost mezi vlaky ČD a MHD v Třebíči.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama