Srpen 2014

Objízdná trasa linky č. 1 od 1. 9. (nebo 2. 9.? Kdo ví...) kvůli uzavírce Nádražní ulice konané v nesmyslném časovém souběhu s jednosměrou uzavírkou Hrotovické ulice

27. srpna 2014 v 1:00 Mimořádnosti v provozu
Dosud jsem sem nepřepsal sdělení týkající se výlukových opatření platných od 1. 9. (nebo nakonec 2. 9.?), mj. proto, že jsem (marně) doufal, že dle mého názoru silně nelogické výlukové uspořádání linek bude ještě změněno. Nicméně, nestalo se tak, proto nyní přináším přepis "výlukového sdělení" vydaného již v polovině srpna + následně krátký svůj komentář.

I.část od 1.9. 2014 7:00 hod do 1. 10. 2014 6:00 hod.
•Linka č. 1 - zastávka Nádražní bude zrušena v obou směrech! Ve směru Poliklinika -> Karlovo nám. bude náhradní
zastávka Bráfova. Náhradní zastávka pro směr Karlovo nám. -> Poliklinika bude Křížkovského.

(zatím přepisuji jen část týkající se 1. etapy; do začátku "2. etapy" zbývá ještě dost času).

Škoda, že ve článku není ani slovo o tom, že (pravděpodobně) linka č. 1 MHD Třebíč tedy 1. 9. bude zbytečně jezdit objížďkou; anebo (méně pravděpodobně) se výlukové opatření pro linku č. 1 posouvá o den později (tzn. začne platit až od 2. 9.). Proč tak důležitou věc "zapomněli" napsat?

Uzavírka Nádražní ulice je nutná pro napojení stavby Přestupního terminálu v Třebíči.
Nutná asi je, ale ani náhodou nebylo nutné to nechat dojít tak, aby se časově překrývaly dvě uzavírky nedaleko od sebe, kde jejich mix nevyhnutelně povede ke kolapsu dopravy.

Co se týče výhrad k výlukovému uspořádání, tak kromě výhrad uvedených již v tomto článku mám ještě následující výhrady:
- Když už bude linka č. 1 jezdit ve směru do centra města okolo nemocnice, tak je hrubou chybou, že zde nebude i zastavovat.

- Od 1. 9. bude linka "N" jezdit po Bráfově ulici, kde by mohla obsloužit i zastávku Bráfova. Ale ona tam zastavovat nebude! Navíc, časové polohy těchto spojů stejně příliš "neladí" s odjezdy vlakových spojů z vlakového nádraží. Časové polohy spojů linky "N" proto považuji za nevhodně zvolené.

- Na připomínku, proč nebude MHD obsluhovat zastávku Nádražní ve směru z centra města (s tím, že by pak odbočila do Heliadovy ulice), mi bylo zodpovězeno, že autobusy by Heliadovou ulicí zřejmě neprojely. Tím hůře ale pro ostatní dopravu - protože když tudy neprojedou autobusy, tak tudy těžko projedou i nákladní auta...

- Co se týče linky "N", tak nechápu tu poznámku "Odjezdové časy se mohou mírně měnit z důvodu postupujících prací na uzavírkách". Co to má společného s časy odjezdů z Karlova náměstí??? Proč se uvádějí lidé do nejistoty ohledně toho, v jaký čas jim jejich spoj odjede? :-(

"Město zřídilo náhradní spojení do Nemocnice" + komentář

15. srpna 2014 v 21:00 Mimořádnosti v provozu
Ve druhé části tohoto článku přepisuji kurzívou sdělení ze stránek www.doprava-trebic.cz.

V první části přidávám svůj komentář k tomuto opatření.

Vracíme se tím pomyslně do období druhé poloviny roku 1995, kdy docházelo k budování dvojice ramp nadjezdu u nemonice a kdy byla Bráfova ulice ve své horní části slepou ulicí. Linky č. 1, 2, 4 i 8 MHD Třebíč musely jezdit Nádražní ulicí; obsluha zastávky Nemocnice byla tehdy řešena zvláštní linkou bez číselného označení. I tehdy platilo, že linka byla v provozu jen v dopoledních (a snad i ranních?) hodinách.

A i tehdy platilo, že z principu byla využita velmi málo - protože jedna zastávka, byť ta u nemocnice, nestačí k pořádněmu naplnění autobusu. Nakonec tehdy byla situace v průběhu dlouhodobé uzavírky vyřešena tak, že ta účelová linka byla zrušena; namísto ní začaly k nemocnici zajíždět vybrané spoje linky č. 2.

Nyní bude situace odlišná, protože u nemocnice není kde se otočit. Proto je řešení v podobě účelové linky nevyhnutelné. Ale - nemělo by zůstat jen u něj. Stojím si za tím, že je naprosto nelogické, vést objízdnou trasu linky č. 4 (ve směru jízdy z centra města) Znojemskou ulicí, když podstatně logičtějším řešením by bylo vedení přes zastávky Březinova a Kosmákova, dále po části "staré" Hrotovické ulice a zpět Okrajovou ulicí; tímto řešením by byla jakž takž obsloužena i oblast, která bude po 1,5 měsíce zcela bez MHD (pro připomenutí - zastávky Hrotovická a U Lípy nebudou linkou č. 4 ani linkou č. 13 obsluhovány ani v opačném směru jízdy, tzn. ve směru do centra města).

To samé v bleděmodrém platí i pro linku č. 14.
Ostatně - i v tom období od června 1995 do srpna 1996 platilo, že linka č. 4 jela ulicemi Nádražní, Březinovou, Kosmákovou a dále již po své obvyklé trase Hrotovickou, U Kotelny a Kubišovou. Existence nějakého dopravního omezení přece nemá vliv na poptávku po přepravě do daných míst. Podle této principu bych se musel ptát, proč vlastně linka č. 4 v pravidelném provozu jezdí přes zastávky Hrotovická, U Lípy a U Kotelny, když při výlukách to (minimálně v jednom směru jízdy) prý není potřeba. Nemluvě o tom, že spojení do této východní části Domků se zhoršilo (O. K., lze argumentovat, že výstižným označením je "pokleslo na úroveň odpovídající tamní poptávce po přepravě") již k 3. 9. 2012 (spuštění tzv. optimalizace Městské autobusové dopravy Třebíč). Tzn. další - byť dočasné, ale o to výraznější - zhoršení obsluhy té oblasti nepovažuji za vhodné.

Tolik můj komentář; pokračuji přepisem předmětného článku z www.doprava-trebic.cz.

Z důvodů uzavírky ulice Hrotovické a výstavby Přestupního terminálu (viz. níže) a tím přerušení linek MAD ve směru k nemocnici zajišťuje město Třebíč pro své občany náhradní spojení účelovým autobusovým spojem po trase Karlovo náměstí -> Nemocnice. Spoje na linkách ve směru Poliklinika -> Nemocnice -> Karlovo náměstí zůstávají zachovány podle výlukových opatření.

Prvních 14 dní uzavírky ulice Hrotovické bude autobus jezdit kolem Kauflandu - ulice Brněnská a po ulici Sportovní. Po 1. září se předpokládá již provoz po ulici Bráfova.
"Odjezdy na Karlově náměstí budou s největší pravděpodobností realizovány ze zastávkového označníku, odkud odjíždí linky č. 12 a 31. Na toto účelové spojení bude v provozu "modrý" příměstský autobus s označením "N" a cestující budou mít dopravu zdarma," sdělil místostarosta města Pavel Svoboda.

Jízdní řád pro autobusovou linku:
platí v pracovní dny od 18.8. do 3.10.2014
Odjezdy z Karlova náměstí: 5:33, 6:33, 7:35, 8:35, 9:35, 10:35, 11:35
Upozornění: Odjezdové časy se mohou mírně měnit z důvodu postupujících prací na uzavírkách.

Autobusy na spojích linky č. 4 na objízdné trase způsobené uzavírkou Družstevní ulice na fotkách z 8. 8. 2014

14. srpna 2014 v 10:00 Aktualizace fotogalerie
V pátek 8. srpna 2014 jsem pořídil fotodokumentaci autobusů nejen v oblasti dopravního omezení na Purkyňově náměstí, ale i autobusů jedoucích na spojích linky č. 4 objízdnou trasou vynucenou uzavřením Družstevní ulice. Objízdná trasa vede přes Václavské náměstí, dále Demlovou ulicí a pak Znojemskou ulicí zpět ke křižovatce s Kubišovou ulicí, kde se linka č. 4 navrátí na svoji obvyklou trasu. Uzavírka Družstevní ulice končí 29. 8. 2014. Zde přináším odkazy + krátký popis jednotlivých fotek.

Karosa B932E ev. č. 46 projíždí okolo zastávky Znojemská (naproti hotelu Alfa).

MAN Lion´s City ev. č. 45 projíždí okolo zastávky Znojemská (v Demlově ulici), o chvíli později zastavuje na zastávce Demlova.

Mercedes Citaro ev. č. 28 v "západní" části Demlovy ulice (mezi Václavským náměstím a zastávkou Demlova) "zepředu" a o několik sekund později i zezadu.

MAN Lion´s City ev. č. 48 na Václavském náměstí (ve směru jízdy od zastávky/ulice Demlova k poliklinice).

Nádražní ulice byla 13. 8. odpoledne neprůjezdná (i pro MHD)

13. srpna 2014 v 22:00 Zajímavosti z provozu
Ve středu 13. 8. 2014 v odpoledních hodinách byl pro veškerou dopravu, tedy i pro MHD Třebíč, neprůjezdný podjezd pod vlakovým nádražím v Nádražní ulici. Příčinou byl nákladní vůz uváznutý pod podjezdem (zjevně podcenění výšky vozidla?). Linka č. 1 MHD Třebíč měla po dobu uzavírky jezdit objízdnou trasou okolo nemocnice.

Více informací + doprovodné foto - viz tento článek.

Podle svědectví jednoho z náhodných kolemjdoucích, tvořily se, vlivem nenadálé objízdné trasy, kolony u světelné křižovatky Bráfova x Nádražní. Mělo dojít i ke kroku, kdy velení a světelné křižovatce (byť jsou semafory v činnosti) převezme policie, která pak prý na několik minut upřednostnila jízdu vozidel výhradně po hlavní silnici, zatímco vozidla jedoucí od Nádražní ulice (ovšem šlo téměř výhradně o vozidla vyjíždějící z Heliadovy ulice, kterou použili jako objízdnou trasu namísto neprůjezdného podjezdu pod Nádražní ulicí) musela delší dobu čekat.

Šlo o zajímavou ukázku "přelití" přepravních proudů do jiných ulic. Ovšem v září to bude ještě složitější, neboť jednak už nepůjde o provozně slabší letní období a jednak - těch uzavírek bude více.

Výrazné omezení provozu MHD v oblasti Domků od 18. 8. do 3. 10. 2014

12. srpna 2014 v 17:00 Mimořádnosti v provozu
Třebíčskou čtvrť Domky čeká v nejbližší době téměř 7týdenní brutální omezení dopravy, a to nejen individuální, ale i městské autobusové. Přiznám se, že jsem hodně zvědav, jak moc toto bude (ne)fungovat, zejména v září, kdy má souběžně být uzavřena i Nádražní ulice (!?). V tomto článku se ale budu věnovat pouze opatření platnému již od 18. 8. (o opatření, které má začít platit 1. 9., napíši, až se tento termín bude blížit).

Přepis sdělení z letáčku uvedeného na stránkách www.doprava-trebic.cz (bohužel, z letáčku to nelze jen tak zkopírovat, aniž by byl zachován přijatelný formát textu, tzn. musel jsem text přepsat ručně). Prozatím jej ponechávám bez dalšího komentáře.

Uzavírka Hrotovické ulice - 1. etapa

Částečná uzavírka od 18. 8. 2014 7:00 h do 3. 10. 2014 24:00 h

Trasa Karlovo náměstí -> Poliklinika (Jitona):
Linka č. 4 - zastávky Bráfova, Nemocnice, Hrotovická, U Lípy, U Kotelny a Kubišova budou zrušeny. Náhradní zastávky budou Křížovského a Znojemská (do 29. 8. směr Demlova/od 30. 8. U Alfy).
Objízdná trasa: Sokolská - Svatopluka Čecha - Křížkovského - Znojemská.

Linka č. 10 - zastávky Bráfova, Nemocnice, Hrotovická, Kosmákova, Březinova, Křížkovského budou zrušeny.
Objízdná trasa: Sokolská - Svatopluka Čecha - Jiráskova.

Linka č. 13 - zastávky Bráfova, Nemocnice, Hrotovická, U Lípy budou zrušeny. Náhradní zastávky budou Křížkovského a Znojemská (U Alfy).
Objízdná trasa: Sokolská - Svatopluka Čecha - Znojemská.

Linka č. 14 - zastávky Bráfova, Nemocnice, Hrotovická, Kosmákova, Březinova budou zrušeny. Náhradní zastávka bude Křížkovského.
Objízdná trasa: Sokolská - Svatopluka Čecha - Znojemská.

Trasa Poliklinika (Jitona) -> Karlovo náměstí:
Pro všechny dotčené linky zrušeny zastávky U Lípy a Hrotovická!

Dopravní obslužnost nemocnice zůstává zachována ve směru Poliklinika -> Karlovo náměstí.

Autobusy MHD Třebíč v oblasti dopravního omezení na Purkyňově náměstí na fotkách z 8. 8. 2014

9. srpna 2014 v 20:00 Aktualizace fotogalerie
Na tomto místě připomínám, že od 10. 8. 2014 (alespoň tedy pokud jsou dodrženy původní předpoklady; nicméně nikde není zmínka o tom, že by dodrženy být neměly) dochází ke znovuzprovoznění zastávky "Nemocnice" pro směr jízdy do centra města, ale zároveň se uzavírká zastávka "Nemocnice" pro směr jízdy z centra města.

V pátek 8. 8. 2014 jsem v okolí těchto zastávek pořídil fotodokumentaci autobusů MHD Třebíč projíždějících dopravním omezením způsobeným výstavbou tzv. přestupního terminálu u vlakového nádraží. Zde přináším stručný popis některých fotek s touto tématikou (jinak jsou v galerii nahrány všechny fotky pořízené do 8. 8. 2014, ale popis fotek z jiné části Třebíče přinesu až v dalším článku).

Mercedes Citaro CNG ev. č. 50 v místě, kde bylo nutné "esíčkovitě" se napojit ze sestupné rampy nadjezdu do provizorně vytyčeného jízdního pruhu vedoucího dále směrem k centru města.

Karosa B952 ev. č. 26 v zastávce Nemocnice (ve směru jízdy z centra města) - jak je patrné, tak jízdní pruhy byly natolik zúžené, že autobus stojící v zastávce víceméně bránil v jízdě autům jedoucím v témže směru. Nicméně, zachování obsluhy zastávky Nemocnice městskou autobusovou dopravou alespoň v jednom směru je nepochybně důležitější.

Tedom C12G ev. č. 55 na křižovatce se silnicí do/od nemocnice. V levé části fotky je vidět, že chodník před budovou soudu byl přestavován a probíhaly zde i další stavební práce, což bylo právě příčinou uzavření zastávky "Nemocnice" pro směr jízdy do centra města.

Karosa B932E ev. č. 30 mezi zastávkou Nemocnice a vjezdem na rampu nadjezdu. Z fotky je patrné, že zábrany oddělující jednotlivé jízdní pruhy končily relativně blízko začátku rampy nadjezdu, tzn. automobily jedoucí od centra města směrem na Sportovní ulici musely také projet "esíčkem".

Označníky na Karlově náměstí doplněny o čísla linek

8. srpna 2014 v 23:00 Zajímavosti z provozu
Po více než měsíci jsem se v pátek 8. 8. 2014 pohyboval v prostoru zastávek na Karlově náměstí a při té příležitosti jsem si všiml, že od mé poslední návštěvy tohoto prostoru byla na označníky doplněna čísla oznamující, které linky z té které zastávky jezdí - tedy něco, co je samozřejmé i pro ostatní, "neelektronické" označníky v Třebíči.

Dvojici fotek dokumentujících výše popisované jsem vložil do alba na svém facebookovém profilu, viz odkaz.