Říjen 2014

Linka č. 13 od 30. 10. bez výlukových opatření

30. října 2014 v 10:00 Mimořádnosti v provozu
Krátké sdělení vydané na stránkách www.doprava-trebic.cz. ve středu 29. 10. 2014:

Od 30. 10. 2014 bude linka 13 jezdit v původní trase.

O 10 dní později, než bylo původně plánováno, tedy končí výlukové opatření, které si - co se týče vývěsek v autobusech/na zastávkách - vyžádalo postupně tři verze výlukových oznámení. A ve všech třech se dopravce neuměl vyvarovat jedné a té samé chyby: zatímco v textové části uváděl, že zastávka Správa silnic je obousměrně bez obsluhy, tak v přiloženém výlukovém jízdním řádu uváděl tuto zastávku jako jednosměrně (pouze ve směru jízdy z centra města) obsluhovanou...



Aktuální podoba (ne)informovanosti o prodloužení výluky na lince č. 13

26. října 2014 v 23:00
Na stránkách www.doprava-trebic.cz je uvedeno pouze "textové" výlukové opatření; ne však už výlukový jízdní řád. V tuto chvíli se z oněch stránek lidé nedozvědí, podle jakého výlukového jízdního řádu se jezdí. Protože všechny dřívější verze výlukového opatření byly ze stránek odstraněny...

Ani nově umístěný letáček na oficiálním facebookovém profilu "MAD Třebíč" neobsahuje přiložen výlukový jízdní řád. Naštěstí, ve starším příspěvku (vydaném 16. října a informujícím o prvním posunutí ukončení výlukového opatření) je výlukový jízdní řád dohledatelný. Je zajímavé, že už v jeho záhlaví je uvedeno, že platí do 30. 10. - tzn. do dne, na který se výlukové opatření prodloužilo až napodruhé.

Nemohu si nepoložit otázku: to je tak složité si pohlídat správnost zveřejňovaných informací? Vždyť těch informací není zase tolik...
To samozřejmě neplatí jen pro tento případ, ale i všechny dřívější.

Také je zajímavé, že aktualizované výlukové opatření na stránkách www.doprava-trebic.cz neobsahuje údaj, který byl v dřívějších verzích uveden a týkal se informace o tom, kdy bude část Hrotovické ulice zcela uzavřena (s tím, že se termín může posunout tzv. v závislosti na klimatických podmínkách); zatímco letáček na FB profilu tuto informaci obsahuje.
Tak jako tak, z hlediska MHD je tato informace nadbytečná, neboť linka č. 13 o víkendu nejezdí.

Na stránkách dopravce "samozřejmě" žádné nové info; kdybych se měl řídit informacemi ze stránek www.icomtransport.cz/tradomad, tak bych si býval myslel, že výluka skutečně skončila už v pátek 17. října...

Opět si nelze nepoložit otázku: Opravdu je tak složité, podávat ve výlukových opatřeních včasné, přesné a dostatečné informace???



Další (nikoliv překvapivé) prodloužení výlukového opatření na lince č. 13

23. října 2014 v 23:00 Mimořádnosti v provozu
Přepis strohého sdělení ze stránek www. doprava-trebic.cz:

Uzavírka ulice Hrotovická bude muset bohužel pokračovat až do 30. října z důvodu dalších dokončovacích prací.

Velice se cestujícím omlouváme za způsobené komplikace.

Možná že byly nepříznivé povětrnostní podmínky (které byly ve výlukových oznámeních uvedeny jako potenciální příčina prodloužení uzavírky a tím pádem i výlukového opatření)?

Alespoň budou mít až do 30. 10. ti llidé, kteří přijedou do Třebíče ve 22:09 vlakem od Brna, větší šanci stihnout přípoj - protože do té doby jim ze zastávky Bráfova pojede spoj linky č. 13 až ve 22:15 h (namísto obvyklých 22:10 h), což je alternativou například pro případ, že by řidič spoje linky č. 14 (pravidelný odjezd ze zastávky Bráfova ve 22:12 h) svévolně odjel ze zastávky dříve (ne že by se to nikdy nestalo).

Zveřejněním této zprávy vlastně dochází k naplnění (zdánlivě zpočátku chybného) tvrzení v hlavičce výlukového jízdního řádu uvedeného na stránkách www.doprava-trebic.cz, kde byla uvedena platnost právě do 30. 10., jakož i slov na těch samých stránkách, že uzavírka potrvá "téměř do konce října 2014"; a stejně tak je toto tvrzení v souladu s informací na stránkách www.dopravniinfo.cz, kde je již po mnoho týdnů uvedeno, že omezení v horní části Hrotovické ulice potrvá právě do 30. 10. 2014...

Shrnutí protichůdných informací o podobě a konci výlukového opatření na lince č. 13

22. října 2014 v 21:00
Shrnutí o (ne)informovanosti o prodloužení výlukového opatření v horní části Hrotovické ulice (týká se linky č. 13) na oficiálních internetových stránkách:

Stránky www.doprava-trebic.cz (stav k 22. 10. 2014 ve 20 h):
V textové části uvedeno Z důvodu II. etapy kopmlexní opravy bude téměř do konce října 2014 jednosměrně uzavřena ulice Hrotovická v úseku od křižovatky s ulicí Spojovací po konec města. Linka 13 bude jezdit po odkloněné trase přes Střítež, zastávka Správa silnic bude zrušena obousměrně;
v textové části přiloženého souboru je pro změnu uvedeno:
Částečná uzavírka od 29.9.2014 0:00 hod do 24.10.2014 24:00 hod.
Úplná uzavírka od 25.10.2014 0:00 hod do 26.10.2014 24:00 hod.
Při neplánovaných klimatických změnách může dojít k úpravě termínu konce uzavírky částečné uzavírky a tím i k posunu úplné uzavírky na 1. 11. - 2. 11. 2014;
v přiloženém výlukovém jízdním řádu je uvedena platnost od 6. 10. do 30. 10. 2014 (a zastávka Správa silnic není podle tohoto VJŘ obsluhována ani v jednom směru jízdy)...

Oficiální facebookový profil "Městská autobusová doprava Třebíč" (stav k 22. 10. 2014 ve 20 h):
Přiložen soubor obsahující stejné údaje jako soubor na stránkách www.doprava-trebic.cz, tzn. protiřečící si údaje
Částečná uzavírka od 29.9.2014 0:00 hod do 24.10.2014 24:00 hod.
Úplná uzavírka od 25.10.2014 0:00 hod do 26.10.2014 24:00 hod.
Při neplánovaných klimatických změnách může dojít k úpravě termínu konce uzavírky částečné uzavírky a tím i k posunu úplné uzavírky na 1. 11. - 2. 11. 2014;
vs. v přiloženém výlukovém jízdním řádu uvedená platnost od 6. 10. do 30. 10. 2014 (a zastávka Správa silnic není podle tohoto VJŘ obsluhována ani v jednom směru jízdy)...

Oficiální stránky dopravce www.icomtransport.cz/tradomad (stav k 22. 10. 2014 ve 20 h):
O tom, že výlukové opatření na lince č. 13 bylo z původně avizovaného 17. 10. prodlouženo na jiný termín, není na těchto stránkách uvedeno ani slovo. Stále tam je pouze tento soubor, v němž je uvedeno (jak v textové části, tak i ve výlukovém jízdním řádu), že výlukové opatření platí od 29. 9. do 17. 10. 2014; v textové části je uvedeno, že zastávka Správa silnic je neobsluhována obousměrně, ale v přiloženém výlukovém jízdním řádu naopak je tato zastávka uváděna jako obsluhovaná spoji linky č. 13 jedoucími ve směru z centra města...

Na vývěskách v autobusech (minimálně tedy v jednom z MANů) + na nástěnkách (minimálně ve vestibulu vlakového nádraží je vyvěšena (stav k 21. 10. 2014) docela jiná verze než některá z výše uvedených. Stejně jako na stránkách www.doprava-trebic.cz i na FB profilu "MAD Třebíč", je v textové části uvedeno, že opatření má trvat do 24. 10. 2014, ale že v závislosti na "klimatických podmínkách" může dojít k prodloužení opatření. Oproti uvedené dvojici stránek však je rozdíl v podobě výlukového jízdního řádu, v jehož záhlaví je uvedena platnost "od 29. 9. 2014 do 24. 10. 2014" a v němž je zastávka Správa silnic ve směru jízdy z centra města uváděna jako obsluhovaná... Také je nutno dodat, že tyto vývěsky, které byly nalepeny namísto dřívějšího oznámení, v němž byl jako poslední den platností výlukového opatření uveden 17. říjen, neobsahují žádné výrazné upozornění typu "pozor - změna, pozor - prodloužení výluky" apod.

A na stránkách www.dopravniinfo.cz je, stejně jako už tomu bylo před nejméně 10 dny, uvedeno:
silnice II/351, Třebíč - Kožichovice, okr. Třebíč
29.09.2014 00:00 - 30.10.2014 23:59
stavební práce , dopravní omezení - provoz veden jedním směrem 25.10.2014 7:00 - 27.10.2014 úplná uzavírka silnice č. II/351 ul. Hrotovická; Objížďka - bez rozlišení: silnice II/351 (ulice Hrotovická) - silnice I/23 (ulice Sportovní), Třebíč, okr. Třebíč, přes: Slavičky, silnice II/401 (Střížov), místní komunikace (Číměř); Objížďka - bez rozlišení: silnice II/351 (ulice Hrotovická) - silnice I/23 (ulice Sportovní), Třebíč, okr. Třebíč, přes: silnice II/401 (Číměř), silnice I/23 (Vladislav), Vydal: Městský úřad Třebíč

V součtu tu tedy máme:
- 4 různé údaje o konci plánovaného výlukového opatření (17. 10, 24. 10, 30. 10., 31. 10.)
- 2 různé údaje o (ne)obsluhování zastávky Správa silnic ve směru jízdy z centra města (zde ani více variant být nemůže, prostě buď "ano", nebo "ne"; nic mezi tím)
Wtf?

Od 21. 10. 2014 lze v předprodejní kanceláři platit bezhotovostně

22. října 2014 v 20:00
Přepis krátké zprávy, zveřejněné 22. 10. 2014 na stránkách www.doprava-trebic.cz:

Od 21. 10. 2014 je možné v předprodejní kanceláři na autobusovém nádraží platit za dobíjení karet bezhotovostně.

Neplánovaná uzavírka: Sokolí bude 17. 10. 2014 bez obsluhy autobusovou dopravou

17. října 2014 v 3:00 Mimořádnosti v provozu
Přepis krátké zprávy ze stránek www.doprava-trebic.cz:

Uzavírka Sokolí (17.10.2014)
Dnes po celý den bude pro autobusovou dopravu uzavřena místní část Sokolí z důvodu mimořádné události havárie komunikace.

Zastávku Sokolí vynechají autobusy na lince 31 MAD i ranní spoj linky 790230 PAD (Heraltice-Třebíč).


Jen připomenu, že zatímco u "přibyslavických" spojů je alespoň zajištěno spojení ze zastávky Sokolí, rozc. (předpokládám, že ačkoliv tam spoje zajíždějící do Sokolí nemají zastavovat, tak kvůli této mimořádnosti budou), tak u dopoledního spoje linky č. 31 znamená toto omezení úplné odříznutí obsluhy Sokolí (tzn. "ani na rozcestí").

A ještě doplnění předchozího článku: do seznamu oficiálních informačních zdrojů, které na jednom místě zveřejní informaci, v níž si dva údaje vyloženě protiřečí, lze nyní zařadit i FB profil "MAD Třebíč", kde se 16. 10. večer objevilo toto sdělení, kde je slovně popsáno, že výlukové opatření na lince č. 13 má trvat do 24. 10. 2014; a zároveň i tento výlukový jízdní řád, v jehož hlavičce je uvedena platnost tohoto výlukového opatření do 30. 10. 2014...

--------------------------------------------------------------------------------

Dodatek k tomuto článku napsaný 17. 10. v 15 h:

K výše přepisovanému sdělení přibyl na stránkách www.doprava-trebic.cz i řádek
Náhradní zastávka je Sokolí, rozcestí.

... který tam v době psaní tohoto článku (před 3. hodinou v noci) nebyl.
Pak by to znamenalo, že dopolední spoj linky č. 31 se otáčel právě na rozcestí nad Sokolím. Každopádně, tuto domněnku nemohu potvrdit ani vyvrátit, jelikož jsem tím spojem nejel.

Výlukové opatření na lince č. 13 prodlouženo (minimálně) do 24. 10. 2014

16. října 2014 v 15:00 Mimořádnosti v provozu
Do předchozího článku jsem nepsal svůj údiv nad tím, jak je možné, že 13. 10., tedy 14 dní po zahájení prací a pouhé 4 dny před plánovaným započetím dokončovacích prací, nejsou práce ještě ani v polovině (o 2 dny později, 15. 10., už platil stav, že vozidla jezdila po novém povrchu vozovky, zatímco rekonstrukcí procházel už druhý z jízdních pruhů). Nyní jej již napsat mohu, protože vysvětlení je na světě. Viz sdělení ze stránek www.doprava-trebic.cz: odkaz

Přepis částí, které jsou odlišné od původně vydaného opatření:

Částečná uzavírka od 29.9.2014 0:00 hod do 24.10.2014 24:00 hod.
Úplná uzavírka od 25.10.2014 0:00 hod do 26.10.2014 24:00 hod.
Při neplánovaných klimatických změnách může dojít k úpravě termínu konce uzavírky částečné uzavírky a tím i k posunu úplné uzavírky na 1. 11. - 2. 11. 2014.

Několik poznámek:
- Ve výlukových opatřeních zveřejněných koncem září na stránkách www.doprava-trebic.cz, www.icomtransport.cz/tradomad, na oficiální FB profilu "MAD Třebíč", jakož i na vývěskách na zastávkách, tam všude bylo uvedeno, že výluka bude do 17. 10, že zastávka Správa silnic je obousměrně neobsluhována, ale v rozporu s tímto byl v přiloženém výlukovém jízdním řádu uvedeny u spojů jedoucích ve směru z centra města časové údaje, tzn. jako by tam autobusy zastavovat měly. Je otázkou, jak je možné, že se na jedné vývěsce, resp. v jednom souboru, takovýto rozpor může objevit? Předpokládal bych, že než někde někdo něco vyvěsí, tak si přečte obsah vyvěšovaného a v případě zjištění chyby ji opraví ještě před vyvěšením.

- Na tento rozpor jsem záhy "oficiálním způsobem" upozornil; ke změně však došlo pouze a jen na stránkách www.doprava-trebic.cz; na ostatních místech (včetně všech vývěsek na zastávkách!) zůstaly chybné výlukové jízdní řády. Ale chyba se objevila i v tom opraveném textu na www.doprava-trebic.cz (u opraveného výlukového jízdního řádu uvedené časové vymezení uzavírky na "6. 10. - 30. 10." namísto "29. 9. - 17. 10.".

- Ačkoliv podle textu ve výlukovém opatření měla výluka skončit 17. 10, tak v popisku na stránkách www.doprava-trebic.cz bylo uvedeno, že Z důvodu II. etapy komplexní opravy bude téměř do konce října 2014 jednosměrně uzavřena ulice Hrotovická v úseku od křižovatky s ulicí Spojovací po konec města. Pojem "do konce října" dle mého názoru není slučitelný s pojmem "do 17. 10.".

- Ačkoliv v celém období od 29. 9. do 16. 10. bylo nadprůměrně teplé počasí, bez větších dešťových srážek, bez mrazíků a bez sněžení, tak došlo k prodloužení uzavírky, resp. výlukového opatření. Je na místě se ptát, za jakých klimatických podmínek by se tedy zvládlo vše dokončit do plánovaného 17. října(?)

- Stejně tak je zvláštní, že v seznamu silničních uzavírek na stránkách www.dopravniinfo.cz je (a bylo tomu tak minimálně už 13. 10.) uvedeno, že dočasná jednosměrnost této části Hrotovické ulice potrvá až do 30. 10.

- Jestliže uzavírka horní části Hrotovické ulice začala o týden dříve oproti původnímu plánu, přesto skončí možná až začátkem listopadu, tak jak by to asi dopadlo, kdyby tato uzavírka začala až původně plánovaného 6. října? Tehdy se přece plánovalo, že do 30. října bude vše hotové; nemluvě o tom, že koncem října se dá očekávat horší počasí (např. ranní mrznutí) než v první polovině října...



Spoje linky č. 13 na rekonstruovaném úseku Hrotovické ulice a na objízdné trase přes Střítež na fotkách z pondělí 13. října

14. října 2014 v 20:00 Aktualizace fotogalerie
Zatímco v pondělí 6. října jsem prováděl fotodokumentaci spojů linky č. 13 v oblasti mezi Stop Shopem a Stříteží a v samotné Stříteži (na silnici vedoucí od Klučova), tak o týden později jsem se zaměřil na horní část Hrotovické, mimotřebíčské pokračování této ulice směrem ke křižovatce se silnicí vedoucí do Kožichovic a následně na účelové komunikaci spojující silnici II/351 se Stříteží.

A zatímco 6. října jsem zdokumentoval jen 3 pravidelné spoje (šlo o spoje s odjezdem od Jitony v 13:32, 14:12 a 14:32 h), tak 13. října se dostalo na fotodokumentaci hned 6 pravidelných spojů (s příjezdem k Jitoně 13:28 a 13:39 h, resp. s odjezdem od Jitony ve 13:32, 14:12, 14:32 a 15:42 h).

Na páru spojů s příjezdem k Jitoně ve 13:28 h a následně odjezdem od Jitony ve 13:32 h jel TEDOM C12G ev. č. 22.
Spoj s příjezdem k Jitoně ve 13:28 h jsem zdokumentoval v horní části Hrotovické ulice (v té, která je z důvodu rekonstrukce dočasně jednosměrná), nedaleko křižovatky se Žďárského ulici, zepředu i zezadu.

Spoj s odjezdem od Jitony ve 13:32 h jsem zdokumentoval u (léta letoucí umístěné na chybném místě, leč asi "si nikdo nestěžoval" a "ničemu to nevadí"?) značky "Konec obce", vedle níž je umístěna i zábrana a dopravní značka "Zákaz vjezdu všech vozidel" upozorňující na dočasnou jednosměrnost Horní části Hrotovické ulice, viz pohled zepředu poprvé (v pozadí je vidět jeden z dalších autobusů TEDOM stojící v areálu stejnojmenné společnosti), pohled zepředu podruhé; a viz pohled zezadu.

Na páru spojů s příjezdem k Jitoně ve 13:39 h a odjezdem od Jitony ve 14:12 h jel Mercedes-Benz Citaro CNG ev. č. 25. Na prvním ze jmenovaných spojů jsem toto vozidlo zdokumentoval na křižovatce Hrotovická x Žďárského - viz tato fotka (opět z rekonstruovaného, dočasně jednosměrného úseku Hrotovické ulice) a fotka dokumentující odbočení z Hrotovické ulice do Žďárského ulice.

Na druhém ze jmenovaných spojů jsem tento autobus zdokumentoval na silnici II/351 mezi Žďárského ulicí a křižovatkou se silnicemi vedoucími do Kožichovic, resp. Stříteže, o několik okamžiků později při odbočení ze silnice II/351 na účelovou komunikaci vedoucí do Stříteže a následně zezadu již na popisované účelové komunikaci.

Na spojích jedoucích od Jitony ve 14:32 a v 15:42 h jel TEDOM C12G ev. č. 55. Oba spoje jsem zdokumentoval právě na popisované účelové komunikaci. Na první ze jmenovaných spojů jsem si "počkal" přibližně v polovině cesty mezi silnicí II/351 a Stříteží a čekání se vyplatilo, viz fotka zepředu a fotka zezadu.

Na druhý z popisované dvojice spojů jsem si "počkal" na okraji Stříteže. Dlouho jsem uvažoval, z jakého úhlu pohledu pořídit fotku tak, aby jednak byla kompozičně přijatelná, jednak aby na ní byla vidět značka "Konec obce" a jednak aby bylo možné vzápětí pořídit fotku autobusu i zezadu. Výsledkem je následující trojice fotek: u značky "Konec obce", o 5 sekund později u značky upozorňující mj. na nerovnost vozovky na účelové komunikaci a o další chvíli později zezadu před křižovatkou se silnicí vedoucí od Klučova.

Trojice MANů s reklamou na uskupení "Pro Třebíč"

11. října 2014 v 14:00 Zajímavosti z provozu
Zatímco před komunálními volbami v roce 2010 byla většina autobusů MHD Třebíč vybavena reklamními polepy inzerujícími politické strany a uskupení, tak o 4 roky později byl rozsah politických reklamních polepů výrazně nižší. Pokud jsem si všímal správně, tak jedinou politicky zaměřenou reklamou byly menší polepy uskupení "Pro Třebíč" na třech MANech:


Autobusy MHD Třebíč ve Stříteži na fotkách z pondělí 6. 10. 2014 a připomenutí "plynových úskalí"

8. října 2014 v 8:00 Aktualizace fotogalerie
Do galerie obrázků jsem nahrál fotky dokumentující autobusy MHD Třebíč na spojích linky č. 13 jedoucích objízdnou trasou přes obec Střítež. Příčinou této (jednosměrné - pouze ve směru jízdy do centra města) objízdné trasy je dočasná jednosměrnost horní části Hrotovické ulice, způsobená rekonstrukcí této ulice. Všechny odkazované fotky byly pořízeny v pondělí 6. října 2014.


TEDOM C12G ev. č. 22 ve Stříteži (silnice vedoucí od Klučova) - pohled zepředu (v pozadí mj. s vysílačem na Klučovské hoře) a pohled zezadu.

Mercedes-Benz Citaro CNG ev. č. 25 (silnice vedoucí od Klučova, úsek blíže ke křižovatce se silnicí II/360 než v případě fotek Tedomu C12G ev. č. 22): "v zatáčce u stodoly", "se stodolou v pozadí" a pohled zezadu - před křižovatkou se silnicí II/360.

O chvíli později jsem na konci obce Střítež, na křižovatce se silnicí II/360, zdokumentoval i TEDOM C12G ev. č. 44 na tzv. technické jízdě bez cestujících, pravěpodobně vracející se vynucenou oklikou od plnicí stanice.

Na tomto místě je nutné si uvědomit, že kdyby bylo zastoupení autobusů s pohonem na CNG v třebíčské MHD vyšší, tak o to větší by nyní byly tyto problémy:
- jízda z plnicí stanice (při uzavírce horní části Hrotovické ulice) oklikou přes Střítež
- obtížnější (a např. s méně efektivním výsledkem, než který by vycházel při neexistenci tohoto omezení) tvorba turnusů (vzhledem k nemožnosti vedení autobusů s pohonem na CNG podjezdem pod vlakovým nádražím); už dnes je v pracovních dnech "pole působnosti" autobusů s pohonem na CNG velmi silně omezeno
- úskalí při poruše plnicí stanice (která nastala přinejmenším v červenci 2010, kdy autobusy musely jezdit "tankovat" do Znojma)

O to úsměvnější (nebo vlastně smutnější?) mi přijde, když si v jednom textu (napsaném jednou a toutéž osobou), že rozhodnutí z roku 2008 o tom, že nově pořizované autobusy MHD Třebíč budou mít pohon na CNG, bylo motivováno mj. ekologičtějším provozem (ve srovnání s autobusy na dieselový pohon); o pár stránek dále si přečtu (text napsaný toutéž osobou), že v roce 2011 bylo přistoupeno k pořízení autobusů s pohonem na diesel mj. kvůli tomu, že z hlediska ekologie už nebyl mezi CNG a dieselem žádný rozdíl; a do třetice všeho jedna a ta samá osoba (téměř ve stejné době) na jiném místě tvrdí, že dle jejího názoru by do budoucna měly být pro MHD Třebíč pořizovány autobusy s pohonem na CNG, a to mimo jiné pro jejich větší ekologičnost oproti autobusům s dieselovým pohonem...

Zajímavost ze starších jízdních řádů o vedení "borovinských" linek Pražskou + Seifertovou ulicí a upozornění na chybu (chyby) v tištěné publikaci

4. října 2014 v 0:00 Z historie MHD Třebíč
Už je tomu mnoho měsíců zpět, co se na stránkách www.doprava-trebic.cz, v sekci "Historie MHD", objevily některé starší jízdní řády MHD Třebíč. Je mnoho zajímavostí, které by se z nich daly vyčíst. O jedné další zajímavosti, totiž že už v roce 2001 jezdíval spoj linky č. 8 s odjezdem ze zastávky Nádražní ve 22:13 h, jsem psal tady; znamená to tedy, že když jsem na podzim 2011 poukázal na svévolně prováděné předčasné (o cca 2 - 3 min.) odjezdy tohoto spoje ze zast. Nádražní, tak už tato praxe existovala 10 let; přesto, poté, co jsem na to takto poukázal, měli někteří řidiči (namísto aby si uvědomili, čeho se po tak dlouhou dobu dopouštěli a tím mj. poškozovali moje zájmy coby cestujícího, protože jsem tímto spojem mnohokrát potřeboval jet) kuráž nadávat mi za to, že jsem na toto poukázal. Inu, tak to vypadá, když zloděj volá "Chyťte zloděje".

Zde ale připomenu jinou zajímavost, na kterou si osobně nepamatuji, ale z jízdního řádu (+ z následných vzpomínek pamětníků) vyplývá vcelku jasně. Jak je patrné z jízdního řádu z roku 1988, tak počet zastávek mezi Komenského náměstím a konečnou na sídlišti Za Rybníkem býval odlišný od současného počtu zastávek v tomto úseku.

Mezi uvedenými zastávkami jsou v onom jízdním řádě uvedeny zastávky (dle tehdejšího názvosloví): Sucheniova, ZK ZGK (= Závodní klub Závodů Gustava Klimenta), Borovina-internát, Leninova (pozn. tehdejší název Seifertovy ulice), Borovina-ZGK (= Závody Gustava Klimenta; pozdější BOPO). Kdo by si myslel, že zastávka ZK ZGK byla v roce 1988 v poloze dnešní zastávky U Kapličky a že zastávka Leninova stávala v roce 1988 v poloze dnešní zastávky Revoluční, ten by se mýlil.

Z čeho je tato skutečnost patrná?
Jednak z toho, že mezi těmito zastávkami byla ještě jedna zastávka, jejíž název upozorňuje na blízkost zařízení pro studenty a učně, kteří nevyrážejí z domova do prvního dne školy v novém týdnu v pondělí ráno, nýbrž už v neděli odpoledne (ne-li už v neděli v poledne). A takové zařízení bývalo - dle vzpomínek pamětníků - v blízkosti dnešní čerpací stanice v Pražské ulici.

A jednak z jízdního řádu z roku 1979, kde je dokonce uvedena zastávka "Železniční přejezd" (zatímco tehdy neexistovala zastávka "Leninova"), z čehož vyplývá vcelku jasně, že i tehdy (stejně jako v roce 1988) jezdívaly všechny "borovinské" linky MHD Třebíč ulicemi Leninovou (dnes Seifertova ul.) i západní částí Pražské ulice. Nikoliv ulicemi Spojenců a Revoluční.

Na tomto místě bych za obvykých okolností tento článek zakončil, leč neučiním tak. Bohužel musím upozornit na to, že v brožuře "60 let MHD Třebíč" je o této věci informováno (na straně č. 31, kde je uváděno linkové vedení platné právě v roce 1988) chybně. Jednak, jak vyplývá z výše uvedeného, tak zastávka "ZK ZGK" se v roce 1988 nenacházela na tomtéž místě, na kterém se dnes nachází zastávka U Kapličky. Stejně tak zastávka "Leninova" v umístění z roku 1988 NENÍ dnešní zastávkou Revoluční.

Zavádějícím způsobem je na téže stránce popsáno i vedení jednotlivých linek mezi centrem města a sídlištěm Za Rybníkem. Jak je zřejmé z výše odkazovaného jízdního řádu, tak všechny "borovinské" linky, tzn. 1, 3, 5 i 7 byly vedeny shodnou trasou. Považuji proto za krajně matoucí, když u linek č. 1 a 7 uvádí autor publikace coby "směrovou zastávku mezi centrem města a sídlištěm Za Rybníkem" zastávku ZK ZGK, zatímco u linky č. 3 namísto toho uvádí zastávku Leninova; a u linky č. 5 uvádí pro změnu coby "směrovou zastávku" zast. Sucheniova. Takto to pro méně znalého čtenáře navozuje dojem, že existovala tři různá trasování...

Bohužel, ona publikace obsahuje mnoho dalších nepřesných, zavádějících nebo "nedopovězených" informací. Je velká škoda, že - když už byla učiněna chvályhodná snaha o sepsání poměrně stručné, ale ucelené publikace, že to ve výsledku dopadlo tak, jak to dopadlo. A bohužel, za nejhorší věc považuji opomenutí uvést tři internetové stránky (z nichž byly převzaty některé fotografie) do seznamu použitých zdrojů. V odborných kruzích by byl takovýto prohřešek považován za plagiátorství. Moje stránky sice v seznamu použitých zdrojů uvedeny jsou, ale v místě, kde je téměř doslova (a mimo jiné s chybným přepisem) přepsána část mého článku, bych očekával poznámku ve smyslu "doslovná citace". Totéž platí pro případné další doslovné citace.