Pět autobusů s pohonem na CNG = za 2,5 měsíce výluky prodražení provozu o 200 000 Kč? Co bude dál?

24. března 2015 v 12:00 |  Zajímavosti z provozu
V tomto článku jsem popisoval provozní aspekty výlukového opatření vynuceného uzavírkou rampy nadjezdu u nemocnice + skutečností, že pětice autobusů MHD Třebíč má pohon na zemní plyn (CNG) a tím pádem neprojede podjezdem pod vlakovým nádražím (kde je průjezdná výška 3 metry; autobusy s pohonem na CNG jsou, bohužel, vyšší než 3 metry). Nyní přidám pohled ekonomický - aneb trocha kupeckých počtů:

- Období od 1. 4. do 15. 6. 2015, to je 51 pracovních dnů a 25 víkendových/svátečních dnů.

- V pracovních dnech jezdí 24 spojů linky č. 10, resp. 9 spojů linky č. 14. O víkendech/svátcích jezdí 14 spojů linky č. 10, resp. 6 spojů linky č. 14.

- Po vynásobení vychází, že po dobu plánované uzavírky pojede odklonem Sportovní ulicí 2183 (33 x 51 + 20 x 25) spojů linek č. 10 a 14.

- Nebýt "plynového omezení", mohly autobusy na spojích linek č. 10 a 14 ujet mezi křižovatkou u Veškrnovy cukrárny v Domcích a křižovatkou u hlavní pošty v centru města přibližně 1,033 km. Ovšem "plynové omezení" tu je, a tak každý spoj ujede mezi uvedenými místy přibližně 3,374 km. Rozdíl je, "ať nežeru", 2,3 km u každého jednotlivého spoje.

- Spoje linek č. 10 a 14 za dobu výluky ujedou o 5021 (2183 x 2,3) km více, než kdyby nebylo žádného "plynového omezení".

- Při ceně přibližně 40 Kč/vozokm (nevím, jaká je aktuální cena, tzn. dávám odhad vyplývající z dřívějších dostupných údajů) činí navýšení (oproti stavu "bez plynového omezení") 200 840 Kč. Tedy přibližně DVĚ STĚ TISÍC KORUN, o které bude dopravce požadovat po Městském úřadu (pokud tedy nadále platí, že dopravce tvrdě vyžaduje cenu za jednotkový kilometr bez ohledu na skutečné mezní náklady takovéhoto kilometru; vzhledem k nevýhodným smluvním podmínkám však předpokládám, že tomu tak nadále je).

- Existence pěti plynových autobusů tedy pravděpodobně znamená prodražení provozu o cca 200 000 korun.

- To už by stálo za to, ty turnusy na 2,5 měsíce změnit tak, by CNG autobusy jezdily výhradně na linkách nejedoucích do Domků, tzn. na linkách č. 5, 11, 12, 21, 31 (eventuálně i na lince č. 13, uvážím-li, že u ní tolik nevadí, pokud obslouží "šichťáckou" zastávku Hrotovická a pak pojede Sportovní ulicí) - tzn. tak, aby spoje linek č. 10 a 14 mohly jezdit podjezdem pod Nádražní ulicí. Ale jak se zdá, když se nechce, tak je to horší než když se nemůže... :-(

Ostatně, při takto prodloužené trase linek č. 10, 13 a 14 očekávám nestíhání jízdních dob (tím více, když tyto linky pojedou rekonstruovaným úsekem) a tím pádem i nestíhání obratů dle nynějších turnusů.
Jestliže si "někdo" takto "ulehčuje práci", namísto aby tu dočasnou změnu turnusů sestavil a na 2,5 měsíce "uvedl do praxe", tak si pokládám otázku - Co bude dál? Čeho se dočkáme příště? :-(
 


Aktuální články

Reklama