Říjen 2016

Obnovení provozu na zastávkách Komenského náměstí od 1. 11. 2016 (od 6:00 h, nikoliv od začátku provozního dne!)

31. října 2016 v 14:00 Mimořádnosti v provozu
V pondělí 31. 10. v dopoledních hodinách byla na oficiálních stránkách www.doprava-trebic.cz zveřejněna tato krátká zpráva:

1. listopadu v 6:00 dojde k obnovení provozu autobusů MAD na zastávce Komenského náměstí. Provizorní zastávkové označníky na ulici V. Nezvala přestanou být obsluhovány.

Zajímalo by mě, proč ke změně dochází právě v 6:00 h. Proč ne už od začátku provozního dne. Co se mezi tou 4. a 6. hodinou ranní ještě bude dít?

Takto bude pro některé cestující matoucí, že jeden spoj (tesně před 6. hodinou) ještě pojede z ulice Vítězslava Nezvala, zatímco další spoj (jedoucí byť jen o pár minut později) už pojede bezvýlukově - přímo přes obvyklé zastávky na Komenského náměstí...

Značka "Dej přednost v jízdě" na výjezdu z prostoru zastávek na Karlově náměstí konečně (po více než 2 měsících!) zneplatněna legálním způsobem

30. října 2016 v 19:00
V tomto článku z 1. října 2016 jsem upozorňoval na skutečnost, že značka "Dej přednost v jízdě" na výjezdu z prostoru zastávek na Karlově náměstí do Jejkovské brány je zneplatněna nepovoleným způsobem, čehož si odpovědný útvar veřejné správy (Městský úřad Třebíč, odbor dopravy a komunálních služeb) zjevně nevšiml (resp. jde o další ukázku neznalosti základních legislativních a provozních aspektů).

Okolo 10. října na tuto skutečnost upozornily i Horácké noviny (v článku, který byl jinak věnován nejednoznačnému dopravnímu značení v Družstevní ulici, kde na některých křižovatkách není jasné, zda jde o vyústění účelové komunikace či zda jde o křižovatku bez místní úpravy přednosti v jízdě).

A někdy cca mezi patnáctým a dvacátým říjnem konečně došlo k úpravě znamenající "legalizaci" stavu - byla demontována tzv. činná plocha značky "Dej přednost v jízdě" (viz foto). Nelegální stav tak trval více než 2 měsíce. Zajímalo by mě, jakou "pokutu" (srážku z platu) za to dostal odpovědný úředník a jakou finanční újmu na tom bude mít jeho "vedoucí" (který by na to měl svého podřízeného na případnou chybu upozornit, případně ji za něj napravit).

Jestli to ale bohužel nebude tak, že obyčejní občané jsou za chyby (např. parkování na "parkovišti" K+R ve chvíli, kdy "přestupní terminál" byl sotva otevřen) "botičkováni" a "pokutováni", zatímco nevoleným úředníkům jejich chyba projde bez postihu. :-(

Podjezd v Nádražní ulici bude 29. a 30. 10. úplně uzavřen (= obousměrná objízdná trasa pro linku č. 1) - informace, o které oficiální stránky informují s pouze dvoudenním předstihem (resp. zcela mlčí)

27. října 2016 v 22:00 Mimořádnosti v provozu
Ačkoliv městský úřad informoval na svých stránkách o úplné uzavírce podjezdu v Nádražní ulici (naplánované na 29. a 30. 10.) již v úterý 18. října (a to včetně zveřejněného výlukového opatření pro MHD), tak oficiální stránky (zřizované tím samým úřadem) www.doprava-trebic.cz o stejné věci informovaly až 27. 10. Kurzívou přepisuji sdělení z těchto stránek.

Z důvodu umisťování viaduktu na ulici Znojemská budou v době od 29.10. 5:00 do 30.10. 19:00 autobusy na lince č. 1 ve směru Karlovo náměstí a Za Rybníkem zastavovat na zastávce Železniční stanice na stanovišti č. 8.

Kvůli delší objízdné trase lze předpokládat zpoždění spojů kolem dvou minut.

A oficiální facebooková stránka "Městská autobusová doprava Třebíč" o tomto výlukovém opatření mlčí i v okamžiku vydání tohoto mého článku...

Autobusy MHD v Janouškově ulici (objízdná trasa) a v Jihlavské bráně (okolo výkopů) na fotkách z 22. 9. 2016 (tzv. "Den bez aut")

24. října 2016 v 0:00 Aktualizace fotogalerie
Pětice fotek pořízených ve čtvrtek 22. 9. 2016 dokumentuje provoz autobusů MHD v den konání samozvaného tzv. Dne bez aut. Docela mě překvapilo, že namísto (v minulých letech používaného) nepravdivého tvrzení typu "MHD dnes zdarma", byl za čelními skly autobusu umístěn papír s přesnějším sdělením "Dnes hradí jízdné Město Třebíč".

Prvním autobusem zdokumentovaný onoho dne, s popisovaným letáčkem za čelním sklem, je MAN Lion´s City ev. č. 36 ve "vedlejší" Nádražní ulici (při návratu z tzv. přestupního terminálu).

V Janouškově ulici (objízdná trasa linky č. 1 kvůli jednosměrné uzavírce podjezdu pod vlakovým nádražím), před odbočením do ulice Svatopluka Čecha, jsem pořídil fotku Mercedesu Citaro (který míval ev. č. 32).

Ve vyústění ulice Jihlavská brána do Komenského náměstí jsem zdokumentoval TEDOM C12G ev. č. 44. Autobus jede úsekem, kde byl již od srpna povolen vjezd právě jen autobusům; kvůli zúžené vozovce zde provoz byl řízen provizorními semafory.

A právě před jedním z těchto semaforů (v místě, kde hraničí Jihlavská brána s Karlovým náměstím) stojí Mercedes Conecto ev. č. 23. Vzápětí doslova "prokličkuje" mezi výkopy v prostoru "dolní" křižovatky na Komenského náměstí.

Uzavírka mostu nad Týnským údolím (v noci z 26. na 27. 10.) = neobsluhování zastávek "M. Majerová" a "gen. Svobody" (sic!)

21. října 2016 v 0:00 Mimořádnosti v provozu
Kurzívou přepisuji sdělení zveřejněného 18. 10. 2016 na oficiálních stránkách www.doprava-trebic.cz. Zajímavé je, že jako náhradní zastávka za zast. Marie Majerové není zřízena zastávka Hřbitov, která by přitom pro obyvatele ulic Kapitána Nálepky a Švecovy ul. byla nejblíže dostupnou (v situaci, kdy pro linku č.5 bude zastávka Generála Svobody mimo provoz). Hlavně že ty autobusy okolo hřbitova tak jako tak pojedou, že.

Zajímavý je i leták zveřejněný na oficiálním facebookovém profilu "MAD Třebíč", ve kterém se opakovaně vyskytují chyby jako název zastávky "M. Majerová" (namísto správného M. Majerové), resp. název zastávky "gen. Svobody" s malým "g" namísto správného velkého... Kdo ten leták proboha vytvářel?

V noci ze středy 26. 10. na čtvrtek 27. 10. bude uzavřen most mezi zastávkami M. Majerové a Týn. Omezení začne ve 22:00 a skončí v 7:00. Autobusy MAD budou most objíždět po trase kolem nového hřbitova.

Změny zastávek:
Linka č. 5
- zastávky Gen. Svobody a M. Majerové zrušeny
- zastávka Týn - obsluhovány označníky na ul. Táborská
- výchozí a konečná zastávka Týn (ul. Táborská)

Linka č. 11
- zastávka Týn - obsluhovány označníky na ul. Táborská
- náhradní zastávka M. Majerové směr Podklášteří - zastávka Gen. Svobody
- M. Majerové směr Karlovo nám. - zastávka u školy

Linka č. 21 nejede (prázdniny)

Autobusy MHD ve Fibichově ulici, na dočasné konečné v Okružní ulici a na dočasném obratišti na kruhovém objezdu v bývalém BOPO (fotky z 2. 9. 2016)

18. října 2016 v 0:00 Aktualizace fotogalerie
Od 29. 8. do 29. 9. jezdily autobusy MHD Fibichovou ulicí coby objízdnou trasou namísto Koželužské ulice. V pátek 2. 9. 2016 jsem v této ulici (nedaleko křižovatky s Erbenovou ulicí) zdokumentoval Mercedes Citaro ev. č. 41 jedoucí Fibichovou ulicí (směrem na sídliště Za Rybníkem). O několik minut později jsem tentýž autobus "zvěčnil" v téže ulici při jízdě opačným směrem.

Zastávka "Za Rybníkem" byla po dobu uzavírky (kromě 28. 9., kdy to celé bylo ještě trochu jinak) umístěna v Okružní ulici, nedaleko křižovatky s Koželužskou ulicí. V této zastávce jsem zdokumentoval Mercedes Conecto ev. č. 56 (v zastávce pro výstup) a MAN Lion´s City ev. č. 36 (v zastáce pro nástup).

Autobusy se (přinejmenším v uvedený den - tedy 2. 9.) jezdily otáčet na kruhový objezd na západním okraji bývalého areálu BOPO. Viz fotka MANu Lion´s City ev. č. 45 odbočujícího směrem ke kruhovému objezdu a vzápětí pořízená fotka téhož autobusu vracejícího se od kruhového objezdu zpět na Koželužskou ulici. Při odbočení z Koželužské ulice do ulice Okružní (k dočasné nástupní zastávce) jsem zdokumentoval opět Mercedes Conecto ev. č. 56.

Z poslední odkazované fotky je patrné, že i 2. 9. byla uzavřena část Koželužské ulice u Borovinského rybníka, přitom oficiální stránky www.uzavirkytrebic.cz tvrdily Ve dvou úsecích od sjezdu na ulici T. Bati po křižovatku s ulicí Řípovskou a od křižovatky s ulicí Okružní po konec města bude ve dnech 29. srpna až 1. září při frézování povrchu úplná uzavírka. Mezi 2. 9. a 24. 9. zde bude částečná uzavírka s kyvadlovým provozem...

A pak se v tom vyznejte...

Zastávky v ulici V. Nezvala budou 22. a 23. 10. 2016 mimo provoz kvůli "uzavřenému průjezdu Komenského náměstím"

15. října 2016 v 0:00 Mimořádnosti v provozu
Kurzívou přepisuji krátkou zprávu zveřejněnou 13. 10. 2016 na oficiálních stránkách www.doprava-trebic.cz.

Sdělení přepisuji v nepozměněné verzi, tzn. včetně chybného údaje "uzavřen průjezd Komenského náměstím" namísto správného "uzavřen průjezd DOLNÍ ČÁSTÍ Komenského náměstí" (kdyby byl uzavřen průjezd celým náměstím - tedy včetně městského průtahu - tak se Třebíč stane neprůjezdným městem).

Ve dnech 22. a 23. října bude uzavřen průjezd Komenského náměstím pro veškerou dopravu. Zastávka na ulici Vítězslava Nezvala (náhradní za Komenského náměstí) bude zrušena.

24. října bude obsluha náhradní zastávky obnovena.


MAN ev. č. 45 a (přinejmenším i) Citaro ev. č. 28 s neoprávněným zákazem používání mobilních telefonů; plynové autobusy dočasně i na lince č. 1 (potažmo i č. 4 a 5)

13. října 2016 v 0:00 Zajímavosti z provozu
V průběhu září jsem do fotogalerie nahrál přibližně 60 fotek, dokumentujících především provozní zajímavosti související s několika objízdnými trasami v různých částech Třebíče. V následujících několika kratších článcích přibližím některé z nich. Časový odstup od doby jejich pořízení po zveřejnění článků je způsobem zejména tím, že přednost ve zveřejňování dostaly informace ohledně výlukových oznámení a ohledně podivného "výběrového" řízení na dopravce MHD pro dalších 8 let.

V tomto článku z června 2016 jsem chybně uvedl, že z interiéru autobusu MAN Lion´s City ev. č. 45 již byly odstraněny nálepky zakazující používání mobilních telefonů (tento "zákaz" nemá podporu ani ve smluvních přepravních podmínkách, ba ani není v souladu se zdravým rozumem, mj. proto, že v tomto autobuse je - dle údaje u předních dveří - instalováno wi-fi připojení, které lidé využijí - světe div se - mimo jiné i při používání mobilního telefonu.

Spletl jsem se, protože i počátkem října 2016 (kdy jsem tímto autobusem jel) tam tyto "zákazy" byly. A podobný "zákaz" je uveden i nad čelním sklem v interiéru polepeného Mercedesu Citaro ev. č. 28...

V průběhu září i počátkem října 2016 jsem si opakovaně všiml, že i na spojích páteřních linek (č. 1, 4 a 5) jezdí autobusy s pohonem na CNG. Tento jev byl dočasně umožněn tím, že od konce srpna do (předpoklad) konce listopadu 2016 jsou demontovány mostní konstrukce železničního mostu v Nádražní ulici (kvůli kterým v obvyklém provozu nesmí na lince č. 1 jezdit "plynové autobusy"; vzhledem k propojení oběhů mezi všemi třemi páteřními linkami se toto omezení přenáší i na většinu spojů linek č. 4 a 5).

Reakce městského úřadu (z 5. 10.) na výtky "Spolku pro transparentní dopravu" - stručný komentář

9. října 2016 v 14:00 Postřehy z optimalizace MHD
Hned 5. 10. vydal Městský úřad Třebíč tuto tiskovou zprávu, reagující na dopis, který byl na jeho adresu 3. 10. zaslán "Spolkem pro transparentní dopravu" (jeho znění - viz odkaz) a snažící se (ale v mnoha ohledech je to snaha příliš křečovitá) obhájit svůj postup během "výběrového řízení" na dopravce třebíčské MHD pro období 2017 - 2024.

V mírně upravené podobě přepisuji stručný komentář k této tiskové zprávě (který jsem zveřejnil na svém FB profilu již 5. 10. večer, viz odkaz).

- Úřad vyvrací výtku o nereálně nízké očekávané hodnotě kontraktu (výše úhrady 35 mil. Kč ročně v situaci, kdy dosavadní dopravce dostává ročně o 3,5 mil. Kč více) tím, že "ze zadávacího řízení bylo zřejmé, že počet ročně ujetých km se nemění***" (úřad plete dohromady peníze a kilometry).

- Úřad umně přechází výtku ohledně velmi krátké doby mezi vyhlášením vítěze (cca 20. 9. 2016) a začátkem účinnosti kontraktu (1. 1. 2017); namísto toho píše cosi o "dostatečně dlouhé době mezi vyhlášením výběrového řízení a termínem předložení nabídek od dopravců" (tato lhůta přitom kritizována nebyla).

Ani pro "ne-ICOM" dopravce není problém pořídit nové autobusy (s požadovanými parametry jako jsou USB či wi-fi) či zařídit kryté stání, ale obtížně se to dá zajistit za 3 měsíce**.

- Úřad se snaží vyvolat dojem, že jestli Tredos a ZDS-Psota nevznesli námitky k podmínkám výběrového řízení, tak "neměli skutečný zájem" o provozování MHD. Přitom druhý pohled na věc může být takový, že neměli chuť se handrkovat (mj. oba provozují nemálo linek, takže "své jisté" mají; zato pokud by TRADO MAD přišel o třebíčskou MHD, nebude mít nic).

- Úřad vyvolává dojem, že "i přes drahou nabídku TRADO MAD ji musel akceptovat, protože jinak by od 1. 1. 2017 nejezdila MHD". Nadávat může jen sám sobě - tím, že výběrové řízení vyhlásil takto pozdě.

** Ty 3 měsíce jsou navíc optimistické číslo, protože při účasti více firem by se neúspěšná firma mohla odvolat. Až po zamítnutí odvolání neúspěšné firmy by vítězná firma měla jistotu, že má smysl pořídit nové autobusy, zajistit si krytá stání...

*** Ve skutečnosti se objem kilometrů zřejmě redukovat bude, viz tisková zpráva úřadu (o redukci z 910tis. km na 881tis. km ročně). Tzn. úřad popírá sám sebe.

Zajímavé také je, že v tomto prohlášení úřad nijak zásadně nezdůraznil chybu, které se "Spolek pro transparentní dopravu" dopustil, když srovnával roční VÝŠI ÚHRADY 38,6 mil. Kč (dosud) vs. roční NÁKLADOVOU CENU 58,5 Kč mil. Kč (vysoutěženo na následujících 8 let)...

Hned o den později, 6. 10. 2016, reagoval na tiskovou zprávu městského úřadu "Spolek pro transparentní dopravu", viz toto prohlášení, ve kterém je obsaženo mnohé z toho, co jsem již v předvečer vydání tohoto prohlášení napsal na Facebook. Údajů hodných okomentování je v obou zprávách daleko více, ale pro tuto chvíli pouze toto stručné shrnutí.

Ani "TO!" neumí (nebo záměrně nechce?) odlišovat "výši úhrady" od "nákladové ceny" = aktuální poukazování na podivností výběrového řízení zjevně je součástí předvolební taktiky

6. října 2016 v 22:00 Postřehy z optimalizace MHD
Čím dál tím více se přikláním k názoru, že (byť do značné míry správné a oprávněné) poukazování na podivné podmínky výběrového řízení na dopravce třebíčské MHD má úzkou souvislost s "hektickou předvolební koncovkou".

Politický spolek "TO!" (asi "nejopozičnější" z třebíčských komunálních uskupení) na svém facebookovém profilu není schopen rozlišovat (stejně jako to neumí ani "Spolek pro transparentní dopravu", ba ani Nadační fond proti korupci, viz tento článek) VÝŠI ÚHRADY, která byla objednatelem předpokládána v zadání výběrového řízení (po odečtení tržeb od nákladové ceny by šlo o úhradu 38,46 Kč/km) od NÁKLADOVÉ CENY, která byla "vysoutěžena" ve výši (v přepočtu) 64,34 Kč/km.

Relevantní srovnání je následující: předpokládaná výše úhrady (po odečtení tržeb) 38,46 Kč/km, versus skutečná ("vysoutěžená") výše úhrady (po odečtení tržeb) přibližně 47,10 Kč (bližší výpočet - viz poslední odrážka tohoto článku).

Článku na facebookovému profilu "TO!" opět dal "palec nahoru" i mladý "dopravní odborník" z tohoto spolku. Nabízejí se dvě vysvětlení:
- (buď) Ani tento člověk neumí rozlišovat dva pojmy (v oblasti veřejné dopravy jde o základní pojmy!) - výše úhrady (konečná částka placená dopravci) vs. nákladová cena (částka, od které se následně odečítají tržby; dopravci je proplacen rozdíl těchto částek). Což by nasvědčovalo tomu, že jeho dopravní znalosti jsou vskutku mizerné.

- (nebo) Tento mladý "odborník" uvedené pojmy rozlišuje a je si vědom, že to není o rozdílu "38,46 vs. 64,34 Kč/km", ale o (byť i tak znepokojivém!) rozdílu "38,46 vs. cca 47,10 Kč/km". Ale (spolu se svými kolegy ze spolku) záměrně lže, resp. manipuluje s fakty...

Otázkou je, která z možností je horší.

"Transparentní doprava" a Nadační fond proti korupci pletou jabllka s hruškami (výše úhrady vs. nákladová cena) = medvědí služba pro jinak správné poukázání na pochybné okolnosti "výběrového řízení" na dopravce

5. října 2016 v 11:00 Postřehy z optimalizace MHD
Podezřelého "výběrového řízení" na provozování třebíčské MHD si počátkem října 2016 všiml spolek "Transparentní doprava", jehož předsedkyně zaslala 3. 10. 2016 Městskému úřadu Třebíč tento dopis. Stejně tak byl ohledně stanoviska osloven "Nadační fond proti korupci". Oba spolky bohužel pletou "jablka s hruškami" a porovnávají dosavadní VÝŠI ÚHRADY 38,6 mil. Kč ročně s "vysoutěženou" NÁKLADOVOU CENOU 58,5 mil. Kč ročně.

Zatímco výše úhrady je konečnou částkou, kterou město platí dopravci, tak od nákladové ceny se ODEČÍTAJÍ TRŽBY. Město předpokládá roční tržby takové, že po jejich odečtení (+ po odečtení toho, co přispívá na MHD Městys Stařeč, vlastník Stop Shopu + další "třetí subjekty") má činit VÝŠE ÚHRADY 41,5 mil. Kč ročně (ovšem po mírné redukci počtu spojů - sic!).

Ano, v tom "výběrovém řízení" je několik podivných věcí - velmi krátká lhůta mezi vyhlášením vítěze a začátkem platnosti, resp. účinnosti kontraktu; dále požadavek na parkování všech autobusů "pod střechou"; to, že TRADO MAD bylo vyhlášeno "vítězem" i poté, co jeho nabídka převyšuje očekávaný objem peněz (i když byli jediným účastníkem, nemuseli "zvítězit"; výběrové řízení se dá zrušit bez vítěze) atd.

Bohužel, "protikorupční" spolky zároveň ukázaly neznalost problematiky, čímž celé myšlence dělají medvědí službu. Totéž se dá tvrdit o politickém subjektu ("shodou okolností" stejném, který do výběrového řízení navrhoval podobně podivnou záležitost, a to pouze čtyřletý kontrakt města s dopravcem, ve kterém by rovněž byl zvýhodněn dopravce dosavadní), který nyní na celou záležitost ("shodou okolností" velmi krátce před krajskými volbami) nejhlasitěji upozorňuje.

Chybné úvahy o údajné výhodnosti čtyřleté smlouvy města s dopravcem aneb "TO!" v opozici proti všemu a za každou cenu?

4. října 2016 v 0:00 Postřehy z optimalizace MHD
Podivných okolností týkajících se "výběrového řízení" na dopravce MHD si všimlo i jedno z třebíčských opozičních uskupení, zvané zkráceně "TO!" (viz jejich facebookový profil, příspěvek z 23. 9. 2016). Bohužel, vyjádření předsedy tohoto spolku (v diskusi pod příspěvkem) ukazuje, že kdyby "výběrové řízení" probíhalo dle jeho představ, tak by to nedopadlo o nic lépe.

Jeden z občanů napsal k tomu příspěvku dotaz:
Kraj Vysočina chystá od roku 2017 nebo nejpozději od roku 2019 jednotný tarifní systém veřejné dopravy. Proč je tedy smlouva podepsaná na 8 let?

... načež předseda spolku odpověděl:
Protože si to vedení radnice prosadilo. My jsme navrhovali maximálně 4 roky, to je obvyklá doba, na kterou se podobné smlouvy uzavírají. (...)

Tak si to rozeberme:
- Byl by nesmysl, ohlížet se na (beztak odkládaný) "vysočinský IDS". I v Jihomoravském kraji se jednotlivé MHD zapojily do IDS v okamžiku, kdy smlouva toho kterého města s tamním dopravcem MHD byla "v běhu", a nikoliv na začátku. Ostatně, tvůrcem IDS je jiný subjekt (kraj) než objednatelé jednotlivých MHD (města).

- Předseda spolku nemá pravdu, když tvrdí, že podobné (tedy autobusové) smlouvy se běžně uzavírají na 4 roky. Např. standardem v linkové regionální dopravě v Jihomoravském kraji jsou právě osmileté kontrakty. Smlouva znojemského městského úřadu s dopravcem ZDS-Psota byla (v roce 2009) podepsána dokonce na 12 let.

- Při čtyřletém kontraktu by dopravci museli kalkulovat s rizikem, že po čtyřech letech (v další soutěži) neobhájí provozování MHD. Flotila cca 25 městských autobusů takovému dopravci bude ze dne na den k ničemu (a pravděpodobně se jich bude zbavovat složitě a jen postupně). V extrémním případě dopravce rozpočítá odpisy právě jen do čtyř let namísto ideálních osmi. A o to vyšší úhradu (v přepočtu za kilometr) pak bude požadovat od městského úřadu.

- Pouze čtyřletým kontraktem by byl zvýhodněn ten dopravce, který zajišťuje MHD ve větším počtu měst, do kterých by mohl v případě prohry v další (= té, která by se konala po čtyřech letech) soutěži umístit alespoň část z těch pětadvaceti "plonkových" autobusů. A takovým dopravcem je... Ano, ICOM Transport (jehož "dcery" zajišťují MHD v několika dalších městech, zatímco ZDS-Psota jezdí pouze na znojemské MHD; Tredos neprovozuje MHD v žádném městě)...

Na závěr dodám, že předsedovu vyjádření o "ideálně max. čtyřletém kontraktu" dal "palec nahoru" i stranický "odborník na dopravu" (= tento mladý "odborník" se v této věci zjevně ztotožňuje s postojem předsedy). Pro mě osobně je popisovaná věc dalším důkazem toho, že se tento spolek mnohdy staví do "opozice proti všemu (a za každou cenu)" - i proti věcem, které byly vymyšleny správně. Není divu, že jeho koaliční potenciál je minimální.

Nepředpisově zneplatněná značka "Dej přednost v jízdě" na výjezdu z prostoru zastávek na Karlově náměstí (= na odboru dopravy neznají vyhlášku o pravidlech provozu na pozemních komunikacích?)

1. října 2016 v 0:00
V minulosti i v současnosti jsem se setkal s mnoha projevy neznalosti provozních (ale i ekonomických, ba i legislativních) aspektů dopravy u objednatele a donátora třebíčské MHD, tj. Městského úřadu Třebíč, přesněji řečeno jeho odboru dopravy. Dalším projevem neznalosti základní legislativy je změna dopravního značení na výjezdu z prostoru zastávek na Karlově náměstí (směrem do Jejkovské brány).

V průběhu uzavírky Jihlavské brány a Komenského náměstí zde došlo ke změně přednosti v jízdě. Hlavní silnicí dočasně je právě komunikace směřující z prostoru zastávek, viz tato fotka. Cituji vyhlášku 294/2015 Sb., § 3, odst. 8: Neplatnost dopravní značky nebo její části, která vyplývá z přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích, lze vyjádřit a) škrtnutím oranžovo-černým pruhem (pruhy) nebo překrytím červeným křížem; tímto způsobem však nesmí být vyjádřena neplatnost svislé dopravní značky upravující přednost(...)

Jinými slovy - na odboru dopravy a komunálních služeb Městského úřadu Třebíč (útvar zodpovědný za dopravní značení mj. na Karlově náměstí) nevědí, že dopravní značky upravující přednost nesmějí být zneplatněny pruhy/kříži...

Zato "botičkování" aut parkujících na místech vymezených značkou "K+R" v "přestupním terminálu" pouhých 10 dní po jeho zprovoznění (kdy tato značka se na Třebíčsku objevila zcela poprvé; k jejímu zavedení navíc došlo až v roce 2010), to městské policii (zřizované právě městským úřadem) šlo. Pro připomenutí - viz toto video.