Leden 2017

Aktuální složení vozového parku MHD Třebíč; zůstalo jen 11 z 25 "loňských" autobusů

31. ledna 2017 v 4:00 Zajímavosti z provozu
Součástí požadavků ve "výběrovém řízení" na provozovatele MHD pro roky 2017 - 2024 je i povinnost dopravce, vykázat městskému úřadu seznam vozidel, se kterými zajišťuje provoz třebíčské MHD. Seznam vozidel pro rok 2017 byl vypracován již v říjnu 2016 (viz tento odkaz) a vyplývá z něj, že provoz MHD Třebíč je v roce 2017 zajišťován těmito vozidly:

- Mercedes-Benz Conecto (typ 628.3, resp. 628B01) - 2x (ev. č. 23, 56)
- Mercedes-Benz Citaro (typ 628.2) - 1x (ex J. Hradec)
- MAN Lion´s City (typ B2007 46.010) - 8x (ev. č. 21, 32, 36, 38, 45, 48, 49; "ex. J. Hradec")

Toť vozidla, která v Třebíči jezdila již v roce 2016, případně i v letech předcházejících. Následuje výčet vozidel, která byla uvedena do provozu až na přelomu let 2016 a 2017:
- Mercedes-Benz Conecto (typ 628B01 E6) - 10x
- Mercedes-Benz Sprinter City 35 (minibus) - 2x

Na konci roku 2016 tedy bylo z provozu třebíčské MHD vyřazeno 14 (!) autobusů (byť dva z nich dojezdily již o něco dříve), krom toho skončila i krátkodobá výpomoc v podobě dvoudveřové "bezdisplejové" Setry TRADO BUS.

Počet vozidel pro MHD se oproti roku 2016 (potažmo předcházejícím rokům) snížil z 25 na 23. Všechny autobusy jsou nízkopodlažní dle příslušné definice EU. Nadále se však můžete setkat s případem, kdy z autobusu třebíčské MHD budete vystupovat přes jeden schod. Inu, není nízkopodlažnost jako nízkopodlažnost.


Do třetice všeho dobrého aneb Jak dopravce nebyl (více než 2 roky?!) schopen vyvěsit bezchybný jízdní řád linky č. 14 na zastávce Revoluční

27. ledna 2017 v 5:00 Zajímavosti z provozu
V tomto článku jsem v červnu 2016 upozorňoval na skutečnost, které jsem si všiml 22. 5. 2016 na zastávce Revoluční - a to že na této zastávce (pro směr jízdy do centra města) visel jízdní řád linky č. 14 ve verzi, která přestala platit o necelé 2 roky dříve - k 30. 6. 2014 (mj. odlišné časové polohy víkendových spojů).

Dopravce si této chyby (Sám od sebe? Nebo díky mému článku?) následně všiml (Po více než dvou letech?!) a nahradil příslušný jízdní řád novou, opravenou verzí - viz fotka z 2. 9. 2016. Ale i v tomto jízdním řádu se objevila (jiná) chyba - vůbec tam nebyly uvedeny spoje jedoucí o prázdninových pracovních dnech (příslušný sloupec byl zcela prázdný)!

Tato chyba přetrvala v jízdním řádu na zastávce Revoluční až do listopadu (kdy mezitím mj. proběhly podzimní prázdniny), viz i tato fotka z 13. 11. Na rozdíl od začátku září, tentokrát už jsem si to "nenechal pro sebe", ale zveřejnil jsem příspěvek o této chybě na svém FB profilu.

A hle - 16. 12. 2016 už byl chybný jízdní řád linky č. 14 na zastávce Revoluční nahrazen bezchybnou verzí (Na kteroužto chybu přišel dopravce - po několika měsících - sám od sebe? Nebo na základě mého příspěvku?). Do třetice všeho dobrého. Pozdě, ale přece... :-)

Třebíč vs. J. Hradec - neobjektivní srovnávání dvou předražených MHD? (+ další komentáře k článku iDnes o nezaplacení pokuty)

23. ledna 2017 v 11:00 Postřehy z optimalizace MHD
V úterý 17. 1. 2017 byl na iDnes zveřejněn článek na téma "Městský úřad Třebíč odmítá zaplatit 1,5mil. pokutu vůči ÚOHS". Za největší "perlu" ale považuji komentář "vedoucího" odboru dopravy v diskusi pod článkem. Kurzívou přepisuji jeho výroky, následně přidávám svůj komentář.

prováděli jsme cenovou analýzu na jejímž základě byla nabídka vyhodnocená jako standardní.
Předpokládaná hodnota zakázky byla ve "výběrovém řízení" stanovena v přepočtu na 35 mil. Kč ročně. Očekávaná roční úhrada nakonec činí cca 41,5 mil. Kč ročně; v návrhu rozpočtu pro rok 2017 je pro provoz MHD vyhrazena částka 39,6 mil. Kč ročně. Tady něco nehraje.

Výše sazby na kilometr se v zásadě odvíjí od požadavků na kompletní nízkopodlažnost a také na nižší průměrné stáří vozového parku.
K pořizování nízkopodlažních vozidel docházelo i v minulých letech, tzn. i při nižší sazbě za km. K náhradě posledních dvou Karos by vzhledem k jejich stáří brzy došlo i bez nového, dražšího kontraktu. Stáří autobusů je ošemetný ukazatel - i nové vozidlo může být morálně zastaralé.

Důležité je taky menší denní využití vozidel, které je výrazně navázáno na stávající jízdní řády a stávající uliční síť Třebíče.
Tvorbu jízdních řádů má městský úřad ve svých rukou. Mohl je upravit tak, aby využití vozidel bylo vyšší. A uliční síť byla v Třebíči stejná i v minulých letech, kdy byla výše úhrady za MHD nižší.

Při porovnání celkové ceny dopravního výkonu k počtu autobusů vychází nabídka velmi podobně jako v případě nedávné soutěže v Jindřichově Hradci. Je tedy podle mého názoru potřeba porovnávat porovnatelné.
Porovnávání neporovnatelného provádí právě "vedoucí", když srovnává Třebíč (kde nově jezdí mj. dva minibusy, jejichž provoz je levnější) s J. Hradcem, ve kterém jezdí výhradně "velké" autobusy.

A pozor - výše roční úhrady za MHD v Jindřichově Hradci (jejímž provozovatelem je, stejně jako v Třebíči, jedna z "dcer" ICOMu Transport) narostla mezi lety 2013 a 2016 z 6,6 mil. Kč na 13,5 mil. Kč (viz tabulka)! Je docela dobře možné, že "vedoucí" srovnává předražené s předraženým...

Chybné a neúplné akustické hlášení zastávek (které si městský úřad nebyl schopen předem ohlídat?) aneb Sucheniova není "Suchejova"

19. ledna 2017 v 17:00 Zajímavosti z provozu
Jednou z věcí požadovaných Městským úřadem Třebíč v rámci nového 8letého kontraktu (pro roky 2017 - 2024) na provozování MHD Třebíč bylo akustické hlášení v autobusech. Jak je patrné z tohoto screenu z oficiálního FB profilu "Město Třebíč" (spravovaného městským úřadem), tak úřad zjevně nebyl schopen ohlídat, aby názvy všech zastávek byly namluveny bezchybně.

A stejně tak zjevně nebyl schopen ohlídat, aby v hlášení zazněly i základní informace typu "konečná zastávka, prosíme vystupte" při příjezdu autobusu na konečnou zastávku. Načež "vedoucí" představitel dodává, že toto hlášení bude doplněno až dodatečně, a to na základě podnětu, který podal člen dopravní komise.

Opět je nutné si položit otázku, proč správnost/úplnost hlášení nezajistila např. "referentka městského úřadu pro MHD" - dcera stejnojmenné zastupitelky?

Ve výše odkazovaném dotazu se obyvatelka Třebíče ptá:
Dobrý den, chci se zeptat na ten hlas, co čte zastávky v MHD. Zdá se mi to, nebo některé zastávky čte špatně? Např. zastávku Sucheniova čte jako Suchejdova, Za Rybníkem si taky musím víceměné domyslet na Komenského náměstí taky nezní úplně tak, jak by mělo. Chtělo by to ještě doladit.

... načež "vedoucí" odpovídá:
Dobrý den, máte pravdu, zastávka "Sucheniova" je namluvená špatně. Již jsme požádali o úpravu. Na další se podíváme. Jinak na základě podnětu (...) člena dopravní komise města, budeme dále řešit doplnění hlášení u konečných zastávek o informaci, že mají cestující vystoupit.

V úterý 3. 1. 2017 jsem chybné hlášení zastávky Sucheniova zdokumentoval formou tohoto videa. Je patrné, že namísto správného "Sucheniova" skutečně zaznívá něco jako "Suchejova"...


Jednodveřové "minibusíky" (mj. s nutným "nakloněním se pro jízdenku") již v provozu + perly z úst představitelů městského úřadu i dopravce

15. ledna 2017 v 14:00 Zajímavosti z provozu
Ačkoliv společnost Mercedes-Benz nabízí minibusy Sprinter City ve čtyřech velikostech (kdy tři ze čtyř typů mají dvoje dveře), tak bohužel dopravce TRADO MAD si pořídil nejmenší z těchto "Sprinterů". Od začátku roku 2017 tedy na vybraných spojích MHD jezdí dva "minibusíky" s jen jedněmi dveřmi (!) a s celkovou kapacitou (včetně stojících cestujících!) pouze 23 osob...

Obě vozidla již mám zdokumentována na několika fotkách, pro které jsem zřídil samostatné složky v galerii obrázků:

Speciálně upozorňuji na tuto fotku z interiéru autobusu, ze které je patrné, že pro přiložení karty či odebrání jízdenky se cestující musí naklonit o cca 40 - 50 cm do prostoru určeného pouze pro řidiče. Nepříjemné zejména pro osoby malého vzrůstu. Bohužel, dopravce/městský úřad zjevně neumí zajistit instalaci tohoto zařízení přímo nad žluté madlo v prostoru pro cestující...

Minibusům se věnuje i tento článek z 15. 1. 2017. Z úst "vedoucího" odboru dopravy zaznívá perla "Od jejich nasazení jsme udělali již dvě změny, protože došly od lidí připomínky, že vozy nevyhovovaly komfortně. Lidé se do něj vešli, ale necítili se pohodlně". Už ale nedodal, o jaké změny šlo a hlavně - proč na tato úskalí v předstihu nepřišel on sám či jeho podřízená - "protekční dcerka".

Z úst ředitele TRADO MAD zaznívá perla "Minibus Sprinter je pro občany Třebíče novinkou, se kterou se cestující setkají především ve večerních hodinách a o víkendech, kdy je obsazenost vozidel nižší" (ve skutečnosti tyto minibusy běžně jezdí i v pracovní dny ráno, dopoledne a odpoledne - viz i výše odkazované fotky)...

Montované přístřešky bránící vymrznutí autobusů, nedefinované "kryté stání" a další vlastní góly městského úřadu (komentář k zajímavému článku z Aktuálně.cz)

12. ledna 2017 v 0:00 Postřehy z optimalizace MHD
O (v tuto chvíli nepravomocné) 1,5milionové pokutě, kterou Městský úřad Třebíč obdržel od ÚOHS, poměrně obsáhle informuje i tento článek z Aktuálně.cz.

Několik perel z článku:
- Podle (nyní již bývalého) místostarosty Pacala byla "krytá stání" požadována mj. proto, aby autobusy nebyly vymrzlé. Vzápětí dodává, že "krytým stáním" mohly být i pouhé montované přístřešky. Protiřečí sám sobě - takovéto přístřešky nijak neochrání před "vymrznutím" autobusu.

- P. Pacal se diví, že se nikdo z dalších dopravců následně nezeptal na podrobnosti ohledně "krytého stání". Ze strany P. Pacala jde o pomyslný gól do vlastní branky - kdyby byl městský úřad schopen v zadávacích podmínkách ono "kryté stání" přesně definovat, bylo by to každému jasné předem a nebylo by potřeba se na to pokoutně doptávat.

- Pouze tříměsíční (spíše kratší, neboť eventuální odvolání neúspěšných uchazečů atd.) lhůta mezi vyhlášením vítěze (2. polovina září 2016) a začátkem účinnosti kontraktu (1. 1. 2017) je podle P. Pacala dostatečná, neboť dopravci si prý mohli autobusy pro začátek pronajmout (zatímco při pořízení autobusů coby vlastního majetku bývají dodací lhůty delší než 3 měsíce).

Nedodal už, že pronájem bývá obvykle dražší než pořízení do "osobního" vlastnictví a že do pronajatého autobusu nemusí být nájemce oprávněn instalovat si "svá" zařízení jako např. (městským úřadem požadované) USB či wi-fi.

- I v tomto článku se srovnávají "jablka s hruškami". V roce 2009 činila "vysoutěžená" hodnota 8letého kontraktu města s dopravcem 359 mil. Kč (později byla snížena o cca 90 milionů Kč) na 8 let coby VÝŠE ÚHRADY. S touto částkou se nyní srovnává nově "vysoutěžená" NÁKLADOVÁ CENA 468 mil. Kč pro osmileté období 2017 - 2024...

"Bezmadlové" Citaro ev. č. 42 a Citaro CNG ev. č. 50 na objízdných trasách na horním Podklášteří (fotky z 8. 9. 2016)

8. ledna 2017 v 18:00 Aktualizace fotogalerie
Ve čtvrtek 8. 9. 2016 jsem v horní části Podklášteří (resp. na pomezí Podklášteří s Týnem) provedl drobnou dokumentaci provozních jevů souvisejících s výlukovým opatřením týkajícím se uzavirky Podklášterského mostu. Pořídil jsem několik fotek dvou autobusů, které (a nejen ony) o několik měsíců později, na konci roku 2016, ukončily své působení v rámci MHD Třebíč.

Mercedes Citaro ev. č. 42 na lince č. 11 odbočuje z Nové ulice vlevo do Táborské ulice (fotka pořízená ve 13:13 h). Jak je patrné z údaje na displeji, tak cílovou zastávkou autobusu je zastávka Týn. Přitom stejným autobusem jsem do Týna přijel ve 12:34 h, a to na spoji linky č. 5, kdy jsem pořídil i tuto fotku, která potvrzuje, že i v září 2016 chybělo u tohoto autobusu madlo na pravém křídle prostředních dveří (stav platný přinejmenším od června 2015!).

Kolik času tak může zabrat instalace jednoho madla? Jak je možné, že dopravce tuto věc nebyl schopen uvést do pořádku ani po (přinejmenším) patnácti měsících???

O 28 minut později, ve 13:41 h, jsem pořídil tuto fotku Citara CNG ev. č. 50 odbočujícího z ulice U Kuchyňky vpravo do Račerovické ulice. Autobus jede na spoji linky č. 11, jehož výchozí i cílovou zastávkou je Karlovo náměstí. V horní části Podklášteří obkrouží pomyslnou "smyčku", jejíž součástí je i toto odbočení, které se v bezvýlukovém provozu v tomto směru jízdy nevyskytuje.

Na jednotlivých zastávkách jsem si tehdy všiml i jiné podivuhodnosti z kategorie "neschopnost dopravce/objednatele při tvorbě jízdních řádů". Ale to by bylo na delší psaní.

Město Třebíč dostalo 1,5 milionovou pokutu od ÚOHS (dle městského úřadu "vše proběhlo v pořádku") + krátký komentář

5. ledna 2017 v 22:00 Postřehy z optimalizace MHD

Několik prvotních postřehů:
- Rozhodnutí je prozatím nepravomocné, městský úřad se hodlá odvolat.

- Na svém oficiálním FB profilu "Město Třebíč" městský úřad manipulativně uvedl tuto zprávu nadpisem "ÚOHS potvrdil správnost postupu radnice při výběru provozovatele".

- Diskriminačním prvkem byl podle ÚOHS požadavek na "krytá stání" pro autobusy MHD.

- Městský úřad se hájí tím, že tento požadavek tam byl uveden proto, aby autobusy nevyjížděly v zimních měsících na trasu zamrzlé či zasněžené. V případě "zamrznutí" lže úřad sám sobě - v jiném vyjádření tvrdil, že podmínkou bylo jen zastřešení (v byť jinak velmi chladném prostoru), nikoliv vytápěná hala.

Navíc, v takovém případě by bylo logické požadovat krytá stání jen pro zimní období. Ne celoročně. Ale v podmínkách "výběrového řízení" žádné takové sezónní vymezení nebylo.

- Zklamáním pro mne je, že coby diskriminační nebyl ze strany ÚOHS označen aspekt, že mezi vyhlášením vítěze výběrového řízení a začátkem účinnosti kontraktu uplynuly pouhé 3 měsíce, během kterých by si nový dopravce musel mj. pořídit kompletní vozový park, zařídit ona krytá stání atd. Zatímco stávajícímu dopravci postačilo obměnit vozový park jen částečně...

10 nových Mercedesů Conecto a 2 nové "minibusy" (!) - dle městského úřadu méně důležité věci než USB a wi-fi?

4. ledna 2017 v 0:00 Zajímavosti z provozu
JIž v této tiskové zprávě Městského úřadu Třebíč (z 21. 9. 2016), velmi nenápadně informující o tom, že "do soutěže o MHD se přihlásil jeden zájemce" (což bylo úřadu známo již o měsíc dříve), bylo uvedeno, že Od 1. ledna 2017 vyjede do ulic Třebíče minimálně 10 nových nízkopodlažních autobusů.

O 3 měsíce později, 19. 12. 2016, vydal městský úřad tuto tiskovou zprávu, v jejímž textu uvádí mj. Od 1. ledna 2017 bude v Třebíči jezdit 12 nových autobusů. Jedná se o deset vozů Mercedes-Benz Conecto a dva minibusy Mercedes-Benz Sprinter. Zapojení minibusů je pro Třebíčany novinkou, se kterou se setkají hlavně ve večerních hodinách a o víkendech, kdy je obsazenost vozidel nižší.

Zvláštní - o žádných minibusech nikdy předtím řeč nebyla. A jejich pořízení je poněkud v nesouladu s okolnostmi "výběrového řízení" na provozovatele MHD, resp. následných vyjádření představitelů úřadu snažících se obhájit "výběr" dopravce.

I v té prosincové tiskové zprávě ale je pořízení nových vozidel upozaděnou informací. Hlavním motivem článku (včetně nadpisu) je info o tom, že USB a wi-fi v autobusech fungují (což si, jak je patrné z fotek, ověřil mj. i "vedoucí" odboru dopravy). Dle nadpisu (množné číslo "autobusech") platí, že onen "vedoucí" osobně zkontroloval funkčnost USB/wi-fi ve všech cca 23 vozidlech (?) :-)

Přinejmenším část nových Conect začala jezdit již před Vánocemi. A v povánočních pracovních dnech již bylo v provozu všech 10 vozidel tohoto typu a všechna z nich jsem již zdokumentoval formou fotky/fotek. Pro tato vozidla jsem v galerii obrázků zřídil novou, samostatnou složku nazvanou Autobusy pořízené od roku 2016.

(Neúplný) výčet spojů zrušených/upravených od 1. 1. 2017 - zveřejněno pouhý 1 den před začátkem platnosti!

1. ledna 2017 v 0:00 Změny jízdních řádů
Až v nejzazší možný den - 31. prosince 2016, pouhopouhých pár hodin (!) před začátkem platnosti nového jízdního řádu, byl na oficiálních stránkách www.doprava-trebic.cz zveřejněn výčet změn, ke kterým dochází v jízdních řádech platných od 1. 1. 2017.

V tuto chvíli jej ponechám bez bližšího komentáře, jen se dvěma krátkými poznámkami:
- z těchto změn budou "nadšeni" zejména obyvatelé Podklášteří
- tento "seznam upravovaných a rušených spojů" není úplný (!)

Kurzívou uvádím přepis onoho "last-minute" sdělení ze stránek www.doprava-trebic.cz:

Změny od 1. ledna 2017 | 31.12.2016 | K již dříve zveřejněnému jízdnímu řádu s platností od 1. 1. 2017 byl na stránku aktuálních změn přidán i seznam upravovaných a rušených spojů. Většinou jde o spoje, které jezdily pouze v polovinách tras páteřních linek.

Přehled úprav jízdního řádu od 1. 1. 2017
Zrušeny budou následující nevytížené spoje:

linka 1
Karlovo náměstí (7:04) -> Za Rybníkem (7:16) [neprázdninové pracovní dny]
Za Rybníkem (19:48) -> KN (20:00) [prac. dny]

linka 4
Poliklinika (6:00) -> Atom hotel (6:35) [neprázd. prac. dny]
Atom hotel (6:36) -> Poliklinika (7:04) [neprázd. prac. dny]
Atom hotel (19:20) -> KN (19:30) [prac. dny]
Spoj, který v 23:01 přecházel na M.Majerové na spoj linky 11 bude standardně pokračovat v trase linky 4 na Atom hotel [prac. dny + so]

linka 5
Za Rybníkem (23:03) -> KN (23:15) [prac. dny]
KN (4:45) -> Za Rybníkem (4:57) [neprázd. prac. dny]
KN (5:53) -> Za Rybníkem (6:05) [neprázd. prac. dny]

linka 10 (v bezvýlukovém provozu)
Poliklinika (21:02) -> KN (21:15) [prac. dny]
KN (21:45) -> Hřbitov (22:00) [prac. dny]
Hřbitov (22:00) -> KN (22:15) [prac. dny]

linka 11 (v bezvýlukovém provozu)
M.Majerové (23:02) -> KN (23:12) [prac. dny + so]
KN (22:15) -> KN (22:42) [prac. dny]
Poslední večerní spoj linky 5 ve směru Týn (v 22:15 z KN) bude ze zastávky Týn pokračovat jako spoj linky 11 po trase Týn, Jednota - Sýpky - Račerovická - Na Příkopech - Nová a dále jako spoj linky 5 směr Za Rybníkem. [prac. dny + so]

linka 14
přidán závlek do Poušova v čase 14:48 a uspíšení tohoto spoje na Poliklinika (14:18) -> Za Rybníkem (14:54) [neprázd. prac. dny]