Leden 2018

Městský úřad zamlčuje nezajíždění "dačického" páru autobusů na autobusové nádraží (navzdory upozornění od jednoho z občanů!)

27. ledna 2018 v 2:00 Postřehy z provozu autobusového nádraží
Arogance a ignorantství osob zodpovědných na Městském úřadě Třebíč za dopravu se dostala na ještě hlubší dno, než na jakém byla dosud. Na úroveň, kdy dochází nejen k zamlčování informací, ale kdy k nápravě nedojde ani po výslovném veřejném upozornění od jednoho z občanů.

8. 1. 2018 vydal městský úřad sdělení Od dnešního dne, to je od pondělí 8. ledna, se vrací modré autobusy koncernu ICOM na autobusové nádraží v Třebíči. Odkloněné linky, které od konce listopadu zastavovaly na zastávkách v ulici Sucheniova, budou tedy od dnešního dne zastavovat zpět na autobusovém nádraží. Jedinou výjimkou je linka 720300 - Studená - Třebíč - Brno, která začne na autobusové nádraží zajíždět až 14. ledna.

Jednak, městský úřad tímto opakovaně zamlčel, že počet nezajíždějících spojů nebyl od listopadu 2017 stejný, ale že se v průběhu času vyvíjel (od 10. 12. navýšení počtu nezajíždějících spojů, od 18. 12. a následně od 2. 1. postupné snížení počtu nezajíždějících spojů).

Ale také - městský úřad lže i v jiné věci. Na autobusové nádraží se nadále nevrátil ani jeden z dvojice spojů linky č. 340710 Třebíč - Dačice (dopravce ČSAD Jindřichův Hradec, který je - stejně jako TRADO BUS - dceřinou společností koncernu ICOM Transport). Na tuto věc vzápětí v komentáři pod FB příspěvkem upozornila jedna žena, viz tento screen.

Navzdory tomuto upozornění, nebyl městský úřad schopen tuto chybu opravit ani v okamžiku zveřejnění tohoto mého článku, tedy téměř 3 týdny od doby, kdy byl na svoji chybu upozorněn... Perličkou je, že tato linka přestala na autobusové nádraží zajíždět právě až od 10. 12. 2017 - jde tedy o jednu z linek, jejíž nezajíždění na autobusové nádraží bylo městským úřadem rovněž zamlčeno.





Conecta vysoká 3,09 m pravidelně projíždějící podjezdem s povolenou průjezdnou výškou 3 m aneb O podivné výjimce

23. ledna 2018 v 0:00 Zajímavosti z provozu
Již na konci roku 2016, kdy bylo uvedeno do provozu deset nových autobusů Mercedes-Benz Conecto, mě udivilo, že (dle dohledatelných parametrů) tyto autobusy mají výšku 3,09 metrů. Vždyť v podjezdu pod vlakovým nádražím je dovolen průjezd jen vozidlům do výšky tří metrů!

Zprvu jsem si myslel, že těmto vozidlům bude vjezd do podjezdu zakázán (tzn. že nebudou moci jezdit na spojích linky č. 1). Ale záhy jsem se přesvědčil, že tato vozidla běžně jezdí i na lince č. 1 (viz mj. tato fotka pořízená nedaleko podjezdu).

V srpnu 2017 byla na stránkách politického uskupení "TO!" zveřejněna tato zajímavá zpráva, z níž vyplývá, že první tři měsíce provozu těchto autobusů, porušoval dopravce s každým vjezdem nových Conect do tohoto podjezdu příslušný dopravní předpis.

Koncem března 2017 si pak dopravce u městského úřadu (odboru dopravy) vyžádal výjimky pro vjezd těchto vyšších autobusů do podjezdu, viz mj. tento dokument.

8letá smlouva městského úřadu s dopravcem hovoří jasně (viz screen): Dopravce je při stanovení Vozového parku povinen užít taková vozidla, u kterých je jejich maximální podjezdná výška přizpůsobena místním podmínkám provozu, především při obsluze zastávky Nádražní a při jízdě podjezdem na ulici Nádražní.

U "třímetrového" podjezdu by bylo logické, kdyby si dopravce pořídil vozidla o výšce max 3,0 m. V třebíčských reáliích to dopadlo jinak - pořízením vyšších autobusů + následným pokoutním vyjednáním výjimky, která mj. přenáší odpovědnost (za případné škody) na řidiče...

Info o sídle předprodejní kanceláře bylo na oficiálních stránkách doprava-trebic.cz aktualizováno až 8 měsíců (!) po přestěhování

16. ledna 2018 v 21:00 Zajímavosti z provozu
Na přelomu let 2016 a 2017 byla informační kancelář TRADO MAD přestěhována z autobusového nádraží na dolní stranu Karlova náměstí (do předního traktu "Staré pošty"). Na oficiálních stránkách www.doprava-trebic.cz (zřizovaných Městským úřadem Třebíč) došlo ke změně příslušného údaje o sídlu informační kanceláře až o 8 měsíců (!) později.

Navíc, k aktualizaci tohoto, dávno zastaralého údaje došlo až po upozornění jedné z občanek města Třebíče - poté, co (spolu s mnoha dalšími lidmi) počátkem září 2017 - poté, co po delší době, zřejmě v souvislosti se začátkem školního roku, potřebovala vyřídit předplatní průkazky a marně hledala předprodejní kancelář na autobusovém nádraží.

Nebýt tohoto upozornění, pravděpodobně by městský úřad uváděl nesmyslnou informaci o to déle.

Viz trojice screenů - diskuse na oficiální FB profilu "Město Třebíč" a dále dva screeny z 5. 9. 2017, kdy toho dne ráno ještě byla na stránkách www.doprava-trebic.cz uvedena stará (v tu chvíli již více než 8 měsíců neplatná) adresa infokanceláře, ale večer již bylo info upraveno do správné podoby.

"MHD-infodisplej" ve vestibulu Laguny - v 11/2013 měl "přibýt v nejbližší době", ve 12/2017 se o něm "pracovně uvažovalo"

12. ledna 2018 v 7:00 Postřehy z optimalizace MHD
Článek z prosince 2017 v "Třebíčském deníku" o LED displejích na Komenského náměstí uvádí mimo jiné tuto citaci pocházející z Městského úřadu Třebíč:

(...) "Uvažujeme o rozmístění obrazovek, které by zobrazovaly odjezd autobusů z nejbližších zastávek, do vybraných veřejných prostor. Pracovně uvažujeme o Nemocnici Třebíč a do vstupní haly Aquaparku Laguna" (...)

V této souvislosti připomínám článek téhož média z listopadu 2013, resp. tento jeho úryvek:

Jako další novinka přibydou v Třebíči v nejbližší době také dvě obrazovky. Jedna bude v hale vlakového nádraží, druhá ve vestibulu sportovního areálu Laguna. Cestující se z nich dozví informace o odjezdech nejbližších spojů MAD ze zastávek Bráfova, Nádraží a Poliklinika-Hájek.

V roce 2013 tedy bylo považováno za "hotovou věc" brzké umístění infodispleje do vestibulu akvaparku Laguna. K tomu však nikdy nedošlo (+ nebylo nikým zdůvodněno, že/proč se tak nestalo). A o cca 4 roky později se o tomtéž teprve "uvažuje" (a to navíc pouze "pracovně")...



MAN ev. č. 38 na objízdné trase ve Spojovací ulici (fotky z 15. 10. 2017)

8. ledna 2018 v 6:00 Aktualizace fotogalerie
Po dobu uzavírky části Kubišovy ulice (resp. navazující ulice U Kotelny), konané od 25. 9. do 31. 10. 2017, jezdily spoje linky č. 4 objízdnou trasou po Spojovací ulici. Obdobné výlukové opatření platilo i při uzavírce jiného úseku Kubišovy ulice o rok dříve.

Fotodokumentaci autobusů na objízdné trase jsem tehdy provedl v podobě pouze dvou, ale tím pádem o to vzácnějších fotek, pořízených ve velmi krásné, slunné neděli 15. 10. 2017. V obou případech je zdokumentován MAN Lion´s City ev. č. 38, jedoucí na spoji linky č. 4 směr Poliklinika:



Všechny "vesnické" autobusy od 8. 1. 2018 snad opět z "autobusáku" + neinformování ze strany městského úřadu

4. ledna 2018 v 0:00 Postřehy z provozu autobusového nádraží
Článek Třebíčského deníku z 2. 1. 2018 informuje, že k 8. 1. 2018 se vrátí všechny linkové ("vesnické") autobusy zpět na autobusové nádraží.

Změn se od listopadu 2017 událo několik - k 20. 11. začala část linkových spojů míjet autobusové nádraží; namísto toho zastavovaly na přilehlé zastávce v Sucheniově ulici. K 10. 12. 2017 byl počet linek/spojů neobsluhujících autobusové nádraží dále navýšen. Naopak od 18. 12. 2017 a od 3. 1. 2018 došlo k opětovnému návratu části spojů/linek zpět na autobusové nádraží.

Městský úřad Třebíč však informoval občany pouze o té první změně, která se udála k 20. 11. 2017. O dalších změnách bylo info z jeho strany zcela zamlčeno.

A i tisková zpráva ke změně z 20. 11., jakož i vyjádření na oficiálním FB profilu "Město Třebíč" z té doby, mlčelo o tom, které linky/spoje tedy nezajíždějí na autobusové nádraží (pominu-li lakonickou "facebookovou" radu ve smyslu "použijte IDOS").

Městský úřad se v listopadu 2017 hájil tím, že proti změně licencí vydal 39 nesouhlasných stanovisek. V této věci stojí za zmínku, že stanoviska byla vydána řadovou referentkou, jejíž jedinou kompetencí je městská autobusová doprava. Tedy nikoliv problematika silničních komunikací, autobusových zastávek či "vesnické" linkové dopravy obecně.

Nové "inteligentní" LED označníky na Komenského náměstí nevěděly o tom, že provoz MHD na Štědrý den končí již v 18 h

1. ledna 2018 v 0:00 Zajímavosti z provozu
V první polovině prosince 2017 se Městský úřad Třebíč chlubil (mj. na oficiálním facebookovém profilu), že nové LED displeje na Komenského náměstí jsou "inteligentní", že umějí zobrazit skutečný čas odjezdu autobusu (tzn. zohledňující i případné zpoždění).

Pomiňme skutečnost, že to samé městský úřad sliboval na sklonku roku 2013, před instalací LCD označníků na Karlovo a Komenského náměstí a že v této věci nakonec skutek utek (+ navíc nikdy nebylo zveřejněno zdůvodnění, že/proč displeje svoji "dynamickou" funkci neplní).

Na "inteligentních" LED displejích na Komenského náměstí byly 24. 12. 2017 zobrazovány i neexistující/nejedoucí spoje!

Provoz MHD byl toho dne (+ taktéž 31. 12.) ukončen už okolo 18. hodiny. Posledními spoji jedoucími z centra města byly spoje s odjezdem v 17:45 h. Přesto byly na "inteligentních" displejích na Komenského náměstí zobrazovány i (toho dne nejedoucí) spoje s odjezdem po 18. hodině. Viz tento můj videosestřih.

Paradoxně, "neinteligentní" LCD označníky na Karlově náměstí v tentýž den takříkajíc věděly o tom, že provoz MHD končí již v 18 h, a pozdější spoje MHD (s jednou výjimkou - chybně byl uváděn neexistující spoj linky č. 1 s odjezdem z náměstí ve 22:45 h) na těchto displejích uváděny nebyly...

P. S. Je docela dobře možné, že stejná chyba se vyskytovala i 31. 12. (kdy provoz MHD také končí v 18 hodin), ale toho dne jsem situaci nesledoval.